• Papricorn

hur få 10 månaders mätt på maten?

Hej

Har en 10 månaders kille som är stor och go.
    Han har ammat mycket men ätit lite mat som ökats från smakupplevelser vid 6 månader till portioner idag.
    Problemet är att han inte blir mätt på burkmat, den mängd han får i sig är inte tillräcklig för fem öre.
    Hemmagjord mat som är mer fet och fast räcker lite bättre men inte fullt ut.
    Ska man komplettera med mackor vid varje mål? Måltidsdryck annat än vatten?
    Öka på fettmängden och hur mycket är för myckey?
    Jag försöker trappa ner på amningen men är omöjligt när han verkligen behöver den.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-27 21:36
    Får nog lov att förtydliga att det inte är mängden mat som är problemet utan energitätheten!
  • Svar på tråden hur få 10 månaders mätt på maten?
  • Natulcien
    Papricorn skrev 2013-11-27 21:06:01 följande:

Nej han blir inte det. Han är rätt stor väger över 12 kilo och kräver mycket energi! Den mängder han får i sig räcker inte utan han ammar väldigt mycket bara 30-40 minuter efter en måltid. Mackor har blivit lätt att få i honom utan att han måste sitta i matstolen så därför har det fungerat att ge efter och innan.
    Så han säger ifrån att han inte vill ha mer av maten, och sen vill han ammas efter en halvtimme? Men att amma då är ju mer näringsrikt än att ge en macka, i alla fall. Och ännu lättare.
    Sen kanske han, helt enkelt, föredrar amningen...?
  • Papricorn
    Natulcien skrev 2013-11-27 21:50:16 följande:
    Så han säger ifrån att han inte vill ha mer av maten, och sen vill han ammas efter en halvtimme? Men att amma då är ju mer näringsrikt än att ge en macka, i alla fall. Och ännu lättare.

Sen kanske han, helt enkelt, föredrar amningen...?

Jo han gillar att amma och det är givetvis mer näring än smörgåsar men jag mår inte bra av att amma mer. Har gått ner sjukligt mycket i vikt och är helt slutkörd. Han måste trappa ner om jag ska orka!

Han ammar lika mycket nu som innan han började äta. Flera gånger dagligen och 8 ggr per natt.

Det måste gå att närings och energitäta maten så han står sig över ett par amningstillfällen!
  • Papricorn
    Lena skrev 2013-11-27 22:23:42 följande:
    Hur ofta ger du honom mat?

Frukost, lunch, 2 mellanmål och middag.
  • FlitigaLis

Öka fetthalten i maten och kanske även kolhydraterna. Det är ju båda mer mättande. Testa ersättning som måltidsdryck

• Papricorn
    FlitigaLis skrev 2013-11-28 07:44:16 följande:
    Öka fetthalten i maten och kanske även kolhydraterna. Det är ju båda mer mättande. Testa ersättning som måltidsdryck

Han dricker inte ersättning. Totalvägrar det och välling.
  • sanlun

Tror du inte att amningarna är mer snutt än mat då? Det kanske går att försöka ge napp istället (om han tar det) eller ge lite vatten i flaska? 8 ggr på natten är ju helt galet även när de är nyfödda!!

Jag har en stor kille i samma ålder och han äter:

Gröt morgon
    Amning vid fm-vila
    Lunch
    Amning vid em-vila (mest för att komma till ro)
    Mellanmål
    Amning
    Kvällsgröt

och sen ammar han en gång vid 23 kanske och en gång på natten.

• Papricorn
    sanlun skrev 2013-11-28 13:28:49 följande:
    Tror du inte att amningarna är mer snutt än mat då? Det kanske går att försöka ge napp istället (om han tar det) eller ge lite vatten i flaska? 8 ggr på natten är ju helt galet även när de är nyfödda!!

Jag har en stor kille i samma ålder och han äter:

Gröt morgon

Amning vid fm-vila

Lunch

Amning vid em-vila (mest för att komma till ro)

Mellanmål

Amning

Kvällsgröt

och sen ammar han en gång vid 23 kanske och en gång på natten.

Amningen är mat för han äter aktivt! Napp är ointressant för det ger ingen mat, det är inget snuttbehov utan han äter och sen släpper direkt.

Vatten dricker han gärna dagtid men enbart ur vanligt glas eller pipmugg. Är det ersättning, äppeldryck, välling etc i dricker han inte alls.

Flaska tar han inte helle och har aldrig gjort och har provat alla sorter som finns tror jag.
  • LillGris

Är det flaskan eller ersättning han vägrar? Tänkte att eftersom han vägrar både välling och ersättning kanske det är flaskan som är bekymmret, du kan ju testa att ge ersättning i mugg om du inte gjort det :)

• LillGris
    LillGris skrev 2013-11-28 14:26:44 följande:
    Är det flaskan eller ersättning han vägrar? Tänkte att eftersom han vägrar både välling och ersättning kanske det är flaskan som är bekymmret, du kan ju testa att ge ersättning i mugg om du inte gjort det :)

Nevermind, såg nu att du redan testat!
Svar på tråden hur få 10 månaders mätt på maten?