10,5 månader - kvälls/natt orolig
Hejsan
Vår pojk (10,5 mån) har varit stökig på natten sedan han föddes. Första 5-6 månaderna sov jag som max 90 minuter i streck sedan amning. Blev bättre ett kort tag med upp till 4 timmars pass. Sedan kom separationsfasen och allt raserades. Så långt allt lugnt, det har varit ok eftersom vi haft vetskapen att det kommer gå över.
Men sista tiden så är det inte roligt längre.
Ammas till sömns ca 18.30. Somnar som en stock, nattningen tar ca 45 minuter.
VAknar i första sömnskarven, efter 40 minuter. Om jag har tur kan jag amma honom till sömns igen, tar upp mot 1,5h. Gallskriker så fort jag lägger ner honom även om han sover djupt. Får jag ner honom i sängen så går det max 20 minuter innan han vaknar igen.
Han lugnar sig när jag lägger mig om han får ligga i/runt/på mig.
Nu har jag fullständigt gett upp och lägger mig med honom i första uppvaket. Igår kl 20.
Nätterna är väl bättre, så länge han får snutta då och då och ligga väldigt väldigt nära mig (läs - jag ligger med huvudet på nattduksbordet)
Det finns fler problem, jag hade galen foglossning och har fortfarande jätteont. Att ligga med den lille gör att jag inte kan röra mig som jag vill och jag gråter av smärta både natt och dag. Tar panodil för att lindra det värsta, men jag orkar inte längre. Att lägga mig vid 20 gör också att det blir så många timmar liggande att jag får ännu mer ont - inatt låg jag vaken i tre timmar av smärta, men kunde inte gå upp för då vaknar han och mistluren sätter igång igen.
Jag skulle vilja
1) sluta amma (men hur då - han skriker som en mistlur om han inte får amma - vi bor på vån 5 i vårt välisolerade hus, hans skrik hörs på våning 9)
2) kunna få åtminstone någon timme med min man på kvällen - och slippa lägga mig 20.00
...jag vill bara ha ett liv igen.
Var skall jag börja? Hur skall jag tänka? Är det bara att stå ut tills han är tonåring?