Tröttfia skrev 2013-11-28 09:26:53 följande:
Tack för svar! Det är väldigt lätt att tips man får blir "det där kommer aldrig att gå" jag skall försöka att inte falla i den fällan.
Från 17.30 är det en evig kamp att hålla honom vaken. Han är tröttgnällig och somnar hyfsat raskt ändå. Jag sitter med honom för att han verkligen skall somna ordentligt. Jag minns att storebror också tog en bra stund på sig när han var i den åldern, ås jag har inte ens reflekterat över att det är ovanligt länge. Det kanske det är.
Att hålla vaken till 20 skulle nog bara innebära skrik och skrik och skrik. Fast det är klart då får man skjuta på eftemriddagsvilan och även förmiddagsvilan. (...tänker febrilt...) Saken är den att vi tar ju morgon runt 5.30 (6 om vi har tur) så när kvällen kommer är han ju jättetrött! Och strax efter 6 måste vi gå upp på vardagar, så jag är lite rädd att natten blir för kort om man lägger honom senare... Men jag skall fundera på det.
Jag har provat ett par gånger att försöka få honom att somna utan amning. Efter 30-40 minuters illvrål och tillhörande slag, rivningar och sparkningar har jag gett upp. Inget mysigt harmoniskt här inte, utan bara illvrål. Går inte direkt när storebror är hemma, han behöver också sin sömn.
Gällande sängen så är det inte bredden på sängen som är problemet. Min man har galet mycket utrymmeeftersom den där målsökande lilla missilen trycker sig mot mig, jag flyttar mot kanten, han följer efter.... Gulligt, ofta väldigt mysigt, men smärtsamt.
Ja, jag har ju inga svar...jag bara spånar...
Men hur ser dagsömnen ut då? Sover han för mycket på dagen? Eller kanske för lite?
Om din man nattar honom då, liggande intill? Blir det samma ramaskri?
Kan du gå iväg och sova någon annanstans när sonen har somnat då? Ni måste ju dela på nätterna.
Eller är du ensam med barnen?