• Boulder

Normalt för en femåring?

Jag undrar om andra föräldrar känner igen de här egenheterna hos sin femåring:

- Mycket kräsen med mat. Han har särskilt svårt för konsistenser och när maten inte är tydligt uppdelad. Det här problemet fanns inte innan tvåårsåldern.
    - Extremt svårt att sitta still, särskilt när det är stökigt omkring honom.
    - Börjar nynna högt och är i det närmaste okontaktbar när det är stökigt omkring honom.
    - "Hör" inte när man pratar med honom. Man måste gå nära och titta honom i ögonen för att få respons.

Jag har två barn till som inte är på det här sättet och det gör mig lite orolig.

• Svar på tråden Normalt för en femåring?
  • Modernmom

Det är fullt normalt för någon som har koncentrationssvårigheter och möjligtvis någon bokstavskombination.

• Whitetrash86

Min dotter påminner om detta. Och hon står i kö för en neuropsykiatrisk utredning, misstänker ADHD

• skogsvitter

Barn är olika och det behöver naturligtvis inte alls vara någon diagnos, det är helt omöligt att svara på utifrån det lilla du skrivit här! Dessa beteenden kan förekomma hos barn i den här åldern helt normalt också, men brukar försvinna med tiden allt eftersom barnet mognar.

Är du orolig tycker jag dock att du ska ta upp det med vården.

• Meebo
    Boulder skrev 2013-11-28 13:53:51 följande:
    Jag undrar om andra föräldrar känner igen de här egenheterna hos sin femåring:

- Mycket kräsen med mat. Han har särskilt svårt för konsistenser och när maten inte är tydligt uppdelad. Det här problemet fanns inte innan tvåårsåldern.
    - Extremt svårt att sitta still, särskilt när det är stökigt omkring honom.
    - Börjar nynna högt och är i det närmaste okontaktbar när det är stökigt omkring honom.
    - "Hör" inte när man pratar med honom. Man måste gå nära och titta honom i ögonen för att få respons.

Jag har två barn till som inte är på det här sättet och det gör mig lite orolig.

Jag var EXAKT likadan som liten (runt 4 år gammal) och efter 3 månader av olika utredningar så visade det sig att jag inte hade någon diagnos alls, det vara sån jag var som person.
    Jag växte ifrån det och nu i vuxen ålder (26 år) så har jag inget av ovanstående förutom att jag fortfarande har lite svårt med koncentrationen och fördrar att all min mat är tydligt uppdelad så att jag ser vad som är vad.

Svar på tråden Normalt för en femåring?