Känner att jag inte riktigt är med så ska försöka få lite mer info från er. ;)
Apopan skrev 2013-11-28 22:39:47 följande:
Personligen skulle jag inte klicka fler gånger, framförallt inte om hunden inte varit inklickad så länge. Efter varje klick skall det ju ges en belöning, och klicket förlorar i värde vid varje utebliven belöning. Ett klick skall vara bra nog, och då skall hunden slänga sig upp och förvänta sig en fin belöning :)
Att du däremot väntar innan du klickar när hunden lägger sig är såklart bra, bara du inte väntar för länge, ta det lugnt och långsamt, som sagts.... Personligen har jag en hund som jag bara använder klicker till när jag vill ha lite extra fart i honom (är inte den typen med mycket fart i alla gånger annars), så jag hade tyckt det var osmidigt att träna på något som krävde allt för mycket tålamod, då han är lite extra ivrig när klickern åker fram. Men om en inte har det "problemet" så går det säkert bättre att använda sig av klicker när en tränar "stanna kvar".
Självklart ger jag godis efter varje klick. Ligger han kvar, klickar jag ännu en gång och ger godis. Han är väldigt pigg på att lägga sig, jag klickar, han får godis, han sätter sig igen. Funderar en stund, lägger sig och samma visa igen. Själva läggandet är bara en del av problemet, det är värre att få honom att ligga kvar (i alla situationer). Han vill verkligen inte ligga (dock går det vid träningen med klicker).
Dexter dot com skrev 2013-11-28 22:45:07 följande:
Jag skulle satsa på att få honom bekväm och avslappnad i själva läggandet. Även om han lägger sig när du ber honom så har han förmodligen en obehagskänsla i kroppen som du riskerar att förstärka om du belönar/klickar då. Jag delar upp alla moment i delar vilket jag tycker är mycket enklare och ger bättre resultat så jag skulle börja med att klicka/belöna när han själv frivilligt utan din inblandning lägger sig, alltså klicka redan när han sänker bakkroppen och är på väg ner fast du står bredvid.
Har du någon aning om varför just läggandet är jobbigt för honom eller är det annat också som krånglar?
Nej, ingen aning om varför han tycker läggandet är jobbigt. Har varit så sen jag fick honom och jag vill gärna ha en hund som ligger kvar där jag lagt den, att jag kan lita på att den stannar. :)
Fanny b skrev 2013-11-28 22:46:30 följande:
Vid klickerträning belönar man det beteende som hunden precis gjorde. Om man klickar flera gånger för samma beteende finns det en risk att man förstärker andra beteenden. T e x man klickar när hunden lägger sig. Vill man fånga detta beteende bör man locka hunden att resa sig och sedan invänta/hjälpa den att lägga sig igen, och då klickar man igen. Vill man ge en stor belöning kan istället belöna med flera godisbitar efter det första klicket.
Tips på hur jag får honom att ligga kvar, om jag inte får klicka fler gånger när han ligger och gör det jag vill att han ska göra (ger ju då godis efter varje klick). Är van vid att säga "ligg" och sen "stanna kvar". ;)