Inlägg från: Lejonmamman01 |Visa alla inlägg
  • Lejonmamman01

    Kom in och rösta fram Årets FL-fotograf 2013 - 2. Porträtt

    Jag röstade på nr 15.

    Först eliminerade jag alla bilder som inte föreställde en människa (för det tycker jag är införstått att det ska vara om temat är "porträtt" utan närmare beskrivning), bilder som är halv- eller helbilder (och alltså inte porträtt som inte ska ha med mycket mer än ansiktet), bilder som föreställer flickor med en stil som jag inte tycker är trevlig (piercingar, för mycket och för mörk make-up), bilder där man inte ser ögonen/blicken alls (vilket jag tycker är viktigt just i ett porträtt- "ögonen är själens spegel", and all that), bilder som egentligen är något annat mera än ett porträtt (brudfoto, babyfoto...), bilder där för mycket av ytan tas upp av bakgrund eller där fokus inte är på personen, samt foton där personens utseende helt enkelt varken är vackert eller intressant (sorry).

    Kvar blev nr 3, 5, 9, 15, 18 och 20, som jag kommenterar enskilt:

    Nr 3 - intressant vinkel! Fångar barnets personlighet

    Nr 5 - vacker och fräsch ung kvinna, och proffsigt foto med positiv känsla, som skulle kunna köpas av en bildbyrå (tror jag)

    Nr 9 - tekniskt skickligt svartvitt foto med skuggor och dagrar - just det som jag efterlyste i den förra deltävlingen: "svartvitt"

    Nr 15 - det här är en klar vinnare! Det tar vara på möjligheten med svart-vitt foto - skuggor och dagrar igen! Viktigare ändå: det är ett INTRESSANT foto; det tar fram personens personlighet, personens själ. Om personen var en författare t.ex., så skulle det där fotot mycket väl kunna användas i marknadsföringen av hans bok

    Nr 18 - vackert porträtt på ung flicka med pikant utseende. Gillar fokuset på ögonen. Ger en positiv känsla.

    Nr 20 - Lite speciellt eftersom det inte är själva personen som porträtteras, utan hennes rolltolkning av en katt. Får fram personligheten på rollkaraktären väldigt bra - mycket proffsigt foto som kunde användas i PR för pjäsen på riktigt

  • Lejonmamman01
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-29 09:14:59 följande:
    Jag röstade på nr 15.

    Först eliminerade jag alla bilder som inte föreställde en människa (för det tycker jag är införstått att det ska vara om temat är "porträtt" utan närmare beskrivning), bilder som är halv- eller helbilder (och alltså inte porträtt som inte ska ha med mycket mer än ansiktet), bilder som föreställer flickor med en stil som jag inte tycker är trevlig (piercingar, för mycket och för mörk make-up), bilder där man inte ser ögonen/blicken alls (vilket jag tycker är viktigt just i ett porträtt- "ögonen är själens spegel", and all that), bilder som egentligen är något annat mera än ett porträtt (brudfoto, babyfoto...), bilder där för mycket av ytan tas upp av bakgrund eller där fokus inte är på personen, samt foton där personens utseende helt enkelt varken är vackert eller intressant (sorry).

    Kvar blev nr 3, 5, 9, 15, 18 och 20, som jag kommenterar enskilt:

    Nr 3 - intressant vinkel! Fångar barnets personlighet

    Nr 5 - vacker och fräsch ung kvinna, och proffsigt foto med positiv känsla, som skulle kunna köpas av en bildbyrå (tror jag)

    Nr 9 - tekniskt skickligt svartvitt foto med skuggor och dagrar - just det som jag efterlyste i den förra deltävlingen: "svartvitt"

    Nr 15 - det här är en klar vinnare! Det tar vara på möjligheten med svart-vitt foto - skuggor och dagrar igen! Viktigare ändå: det är ett INTRESSANT foto; det tar fram personens personlighet, personens själ. Om personen var en författare t.ex., så skulle det där fotot mycket väl kunna användas i marknadsföringen av hans bok

    Nr 18 - vackert porträtt på ung flicka med pikant utseende. Gillar fokuset på ögonen. Ger en positiv känsla.

    Nr 20 - Lite speciellt eftersom det inte är själva personen som porträtteras, utan hennes rolltolkning av en katt. Får fram personligheten på rollkaraktären väldigt bra - mycket proffsigt foto som kunde användas i PR för pjäsen på riktigt

    Blev lite fel: det skulle stå: "där fotot inte är på ANSIKTET", för på PERSONEN tror jag att det var i samtliga fall

    För övrigt misstänker jag kompisröstning igen, för det är helt enkelt inte möjligt att så många ska ha kunnat tycka att "vissa" foton ÄR den bästa bilden, rent objektivt... Rynkar på näsan Sådant förstör ju hela tävlingen - den blir meningslös.
  • Lejonmamman01
    Severus skrev 2013-11-29 09:28:07 följande:



    Håller med.
    ogillar personligen extremredigerat (hej reklamskylt) och hej-vad-kul-att-tävla-med-en-bild-jag-bara-hitta-i -mobilen

    Jo. Det verkar som om folk tävlar med de bilder de råkar ha, snarare än en bild som faktiskt passar temat.
  • Lejonmamman01
    enola skrev 2013-11-29 10:17:09 följande:
    Definitionen av porträtt är ungefär "avbildning av en bestämd människa genom att återge dennas individuella drag genom foto, måleri m.m". Helkroppsporträtt förekommer och är fortfarande porträtt.
    Däremot ska väl ett porträtt egentligen vara en arrangerad bild där objektet är medvetet om fotografen och arbetar tillsammans med denna (i den mån de kan, svårt att få en bebis att samarbeta)
    Många av bilderna här uppfyller den egentliga definitionen av porträtt medan andra (till exempel min egen) inte gör det. Till exempel bilderna på djur är väl egentligen inte att definiera som porträtt, men i den här tävlingen används ju en bredare definition av ordet och jag valde därför att tävla med en bild som egentligen inte riktigt uppfyller kriterierna.
    Antar att man kan säga att definitionen här är "avbildning" rätt och slätt.

    Det blev en lång utläggning, skulle egentligen bara kommentera det där med helfigursporträtt men har jag väl börjat så har jag svårt att sluta. Var glada att ni bara behöver stå ut med mig i skrift och inte i tal Flört

    OK, fast jag roade mig med att söka på "porträtt" på Google bildsök nu, och det kom ENBART upp ansiktsbilder. Så jag kan inte vara ensam om MIN definition i alla fall!
  • Lejonmamman01
    enola skrev 2013-11-29 10:17:09 följande:
    Definitionen av porträtt är ungefär "avbildning av en bestämd människa genom att återge dennas individuella drag genom foto, måleri m.m". Helkroppsporträtt förekommer och är fortfarande porträtt.
    Däremot ska väl ett porträtt egentligen vara en arrangerad bild där objektet är medvetet om fotografen och arbetar tillsammans med denna (i den mån de kan, svårt att få en bebis att samarbeta)
    Många av bilderna här uppfyller den egentliga definitionen av porträtt medan andra (till exempel min egen) inte gör det. Till exempel bilderna på djur är väl egentligen inte att definiera som porträtt, men i den här tävlingen används ju en bredare definition av ordet och jag valde därför att tävla med en bild som egentligen inte riktigt uppfyller kriterierna.
    Antar att man kan säga att definitionen här är "avbildning" rätt och slätt.

    Det blev en lång utläggning, skulle egentligen bara kommentera det där med helfigursporträtt men har jag väl börjat så har jag svårt att sluta. Var glada att ni bara behöver stå ut med mig i skrift och inte i tal Flört

    ...och nu kollade jag på wiki, och där står det:

    Porträtt
    Från Wikipedia
    Hoppa till: navigering, sök

    Porträtt (franska portrait, latin protrahere "dra fram") eller konterfej (franska contrefait "eftergjort", "avbildat"), avbildning av en bestämd människa genom att återge dennas individuella drag, där framför allt ansiktsdragen skall vara framträdande, i motsats till helfigur, där hela kroppen avbildas.


  • Lejonmamman01
    Boothwalker skrev 2013-11-29 20:11:20 följande:
    Måste man inte vara medlem för att kommentera? =)

    Ja, jag undrar också. Obestämd Lite tankevurpa mitt i gnället där, tror jag!
  • Lejonmamman01
    enola skrev 2013-11-29 23:15:40 följande:
    ...och några i halvfigur och några enstaka i helfigur. Men jag håller med om att det är ansiktsbild man tänker på i första hand Glad

    Ja, Gustav Vasa som råkade komma med i mitt eget inlägg var ju i halvfigur!

    Hur-eller-hur, så är inte bild nr 7 i denna tråd ett porträtt.
  • Lejonmamman01
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-29 23:24:01 följande:

    Ja, Gustav Vasa som råkade komma med i mitt eget inlägg var ju i halvfigur!

    Hur-eller-hur, så är inte bild nr 7 i denna tråd ett porträtt.

    Måste tillägga, att jag gillar bild nr 7 ANNARS (på sant! ) Den skulle vara perfekt om temat var "far och son" eller "förälder och barn" eller liknande.
  • Lejonmamman01
    Lady Paraplyh skrev 2013-11-30 01:02:28 följande:
    Blev lite rörigt. Vad tycker ni om bilderna:
    6: apa
    23: katt
    27: träleksak?

    Är det bara fel i temat eller mindre bra bilder?
    Jag räknade bort dem eftersom ett porträtt ska vara på en människa. Om vi bortser från detta:

    6. Bra fokus och precis rätt skärpedjup. Jag gillar att apan ser tänkande ut och att man ser att den är en personlighet

    23. En vacker katt! Bra att fokus ligger på de fantastiska ögonen

    27. Ja, vad ska man säga? Fokus är rätt. Lite intressant med gammal träleksak. Ska det vara Pinocchio?


  • Lejonmamman01
    Tekaka skrev 2013-11-30 10:05:02 följande:
    Nr 1 fastnade jag så fort jag såg den, de andra bidragen kom då väldigt mycket i skymundan.
    nr 1 har fångat ett underbart ögonblick!!

    Jaså? Jag uppfattar nr 1 som ett mycket arrangerat studiofoto. Vilket naturligtvis inte är fel när temat är just "porträtt" - många går till en proffsfotograf för att ta just ett arrangerat porträtt. Men alltså raka motsatsen till det DU sa.
  • Lejonmamman01

    Ja, 22 och 11 håller jag med om att det är skumt att de fått så mycket röster.

    22 har TRE fel: för mörk (man ser ju nästan inte ansiktet alls), visar för mycket av kroppen och för mycket bakgrund. Funkar inte med temat "porträtt" överhuvudtaget enligt mig, där ju fokus ska vara på de individuella ansiktsdragen och personligheten.

    Nr 11 - ungen ser så rädd och ledsen ut, så den är inge kul därför, och dessutom är jag emot användning av napp

    Fast nr 15 röstade JAG på, och jag vidhåller att den är bäst. Dramatisk, använder skuggor och dagrar på rätt sätt i ett svartvitt foto, tar fram personligheten - väldigt proffsig! Och jag har INGEN aning om vem fotografen är - kan vara min värsta fiende på Fl!

  • Lejonmamman01
    enola skrev 2013-11-30 11:30:05 följande:
    Samma här! Det mest arrangerade fotot här tror jag. Men som sagt, det är väl egentligen poängen med porträtt. Och det är verkligen en konst (som jag absolut inte behärskar!) att få till ett snyggt studiofoto med rätt ljussättning och allt sånt.

    Jag har aldrig ens försökt, ärligt talat... När jag har tagit foton på mina barn, har jag helt enkelt haft med mig kameran i aktiviteten - t.ex. i lekparken. De är så vana vid att se mig med en kamera i handen, att de inte känner att de behöver ställa upp sig och le när de ser en kamera! Och så har jag varit beredd och följt dem i sökaren, och försökt knäppa i rätt ögonblick. Har fått många naturliga och äkta bilder på det sättet, om jag får säga det själv.
  • Lejonmamman01
    Tekaka skrev 2013-11-30 14:54:17 följande:
    står ingenstans att man inte får använda photoshop tex.
    och jag håller inte med dig, jag har själv lyckats få sådana fina nyanser i kort enbart tagna hemma.

    Ja "hemma" kan det ju vara, om man HEMMA har ett antal lampor, spotlights, blixtar, reflexskärmar, lämplig bakgrund...
  • Lejonmamman01
    emsapemsa skrev 2013-11-30 16:57:53 följande:

    Tack! Fokus är på ögonen, syns bättre i en större version :)

    Brudbilden är din alltså..? Jag tycker att den är jättefin. Anledningen att jag inte tog med den bland mina "utvalda", var att alla brudbilder trots allt är ganska lika varandra, ganska anonyma. Det är samma färg på klänningen, liknande make-up, liknande håruppsättning, liknande känslostämning på nästan alla. Det är inte rätt tillfälle för just det där personliga, unika, själfulla, som jag letade efter just för att det skulle vara ett "porträtt". (Även om en brudbild i det formatet såklart också är en porträttbild enligt definitionen.)
  • Lejonmamman01

    Foto är alkemi och helt oförutsägbart. Tog julkortsbilderna på mina barn idag, vid vår gamla medeltidskyrka. Ställde upp barnen - eller snarare ungdomarna - i ett hörn vid en utskjutande del - så att de stod med ryggen mot var sin vägg och i 90 graders vinkel mot varandra. I en solfläck. Han i ljusblå skjorta, hon i mörkblå klänning.

    Men det hade varit mycket strul innan vi kom iväg hemifrån, bråk om hårtvätt och hårborstning, vi var alla rätt trötta och sura, det blåste väldigt mycket och håret flög, det var kallt för barnen utan jackorna som vi tagit av, de var inte alls sammarbetsvilliga, solen hann sjunka så vi var tvungna att jaga efter en ny solbelyst fläck på väggen, o.s.v.. Tänkte: "nu ger jag upp; det blir enkla julkort för en krona styck".

    Kommer hem och tittar på alla bilderna uppförstorade på datorskärmen. De flesta var inte bra, men... plötsligt så finns den där. BILDEN. Barnen ser upp mot himlen på precis samma sätt, ljusen faller över deras ansikten och blonda hår och uttryck som plötsligt inte var griniga utan hänförda... Om jag får säga det själv, så skulle den bilden kunna användas som reklam för Svenska Kyrkan eller något..! (Vill tyvärr inte lägga upp bildbevis här, för jag vill inte att mina barn ska få AFA-aktivister efter sig - med tanke på en del diskussioner jag deltagit i i andra ämnen. )

  • Lejonmamman01
    enola skrev 2013-12-01 14:27:27 följande:
    Det är ju subjektivt förstås, men det är klart att man kan få en del misstankar. Men hur som helst, vi ska inte spekulera. Är det nån som har röstfiskat så vet ju den personen nu att det ogillas å det grövsta och har förhoppningsvis kommit på bättre tankar Glad
  • Lejonmamman01
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-01 16:56:18 följande:
    Foto är alkemi och helt oförutsägbart. Tog julkortsbilderna på mina barn idag, vid vår gamla medeltidskyrka. Ställde upp barnen - eller snarare ungdomarna - i ett hörn vid en utskjutande del - så att de stod med ryggen mot var sin vägg och i 90 graders vinkel mot varandra. I en solfläck. Han i ljusblå skjorta, hon i mörkblå klänning.

    Men det hade varit mycket strul innan vi kom iväg hemifrån, bråk om hårtvätt och hårborstning, vi var alla rätt trötta och sura, det blåste väldigt mycket och håret flög, det var kallt för barnen utan jackorna som vi tagit av, de var inte alls sammarbetsvilliga, solen hann sjunka så vi var tvungna att jaga efter en ny solbelyst fläck på väggen, o.s.v.. Tänkte: "nu ger jag upp; det blir enkla julkort för en krona styck".

    Kommer hem och tittar på alla bilderna uppförstorade på datorskärmen. De flesta var inte bra, men... plötsligt så finns den där. BILDEN. Barnen ser upp mot himlen på precis samma sätt, ljusen faller över deras ansikten och blonda hår och uttryck som plötsligt inte var griniga utan hänförda... Om jag får säga det själv, så skulle den bilden kunna användas som reklam för Svenska Kyrkan eller något..! (Vill tyvärr inte lägga upp bildbevis här, för jag vill inte att mina barn ska få AFA-aktivister efter sig - med tanke på en del diskussioner jag deltagit i i andra ämnen. )
    "samarbetsvilliga" stavas just så och inte på något annat sätt
  • Lejonmamman01
    Vandelay skrev 2013-12-02 02:39:18 följande:
    Nu har jag läst lite i tråden och det verkar som om det är den bästa fotografen (alltså bäst teknik, ljussättning osv) som ska bedömas? Isf kan ni bortse från det jag skrivit för jag kan iiinget om sådant... Det enda jag vet är att för mig som amatör så spelar sånt ingen roll, en bild måste ha karaktär enligt mig och thats it ungefär.

    Men alltså, man ser väl om en bild är bra/fin/vacker/har slående effekter, även om man inte känner till vilka tekniker fotografen har använt..? Lika väl som man kan se att en gammal målning av t.ex. Rembrandt är fantastisk, fast man inte kan dra ett rakt penseldrag själv.

    Sedan tycker jag (men inte alla här) att motivet OCKSÅ har betydelse, eftersom det faktiskt är en del av fotokonsten att välja tilltalande motiv. Det måste man ju kunna göra om man ska sälja bilden till en bildbyrå också. Och om andra inte tycker att ens sambo är det mumsigaste som finns, eller ens barn det sötaste som finns, så får man kanske inse detta - och börja använda sig av andra motiv, när man ska tävla med bilderna eller försöka sälja dem..?
  • Lejonmamman01
    Lillasmulan skrev 2013-12-02 18:08:34 följande:
    Lågvattenmärke. Uppför dig.

    Fast någonstans tycker jag att man måste tåla uppriktig kritik, om man lägger ut bilder på sig själv/sin anhörig/sin väninna, whatever, i en sådan här tävling.
  • Lejonmamman01
    Lillasmulan skrev 2013-12-02 18:30:43 följande:
    Du går för långt. Brutal ärlighet är inte konstruktiv om den som blir kritiserad inte kan göra något åt saken. Andra människor kan inte rå för sitt utseende och här tycker jag att du skämmer ut. Det var en avsiktligt elak kommentar, alternativt påvisar någon form av socialt handikapp. Oavsett vilket så var det smaklöst. Inte ok.

    OK jag ger dig rätt i att det var ett onödigt inlägg. Jag har anmält det själv.
Svar på tråden Kom in och rösta fram Årets FL-fotograf 2013 - 2. Porträtt