Monchichier skrev 2013-11-29 09:40:42 följande:
Tack så mycket!
Där ser man, jag trodde att det där var ungefär som utvecklingssamtal, sådana får jag tex inte vara med på.
På vilket sätt kan man få hjälp av hab? Är det bara kurser eller har dem typ kurator osv?
Jo, lillasyster skulle definitivt må bra av hjälp, det märks tydligt att hon börjar få ett större och större behov av det. Det blir inte bättre av att pappan inte riktigt kan ge en förklaring på lillasysters frågor om storasysters problem. Vet inte hur det är hos mamman, men hon verkar vara mycket mer öppen att prata om det.
Det finns ett problem med det dock, lillasyster är bara 9 år. De syskongrupper jag sett att hab har börjar först vid 10 år. Men man kanske kan få in henne i en sådan grupp ändå? Är hab flexibla på det sättet? Jag har liksom ingen aning. Och Det kanske inte är det lättaste att få in henne överhuvudtaget ifall båda föräldrarna inte ser att lillasysters frustration är mycket på grund av storasyster?
Jo, det är ju naturligtvis barnet och barnets vårdnadshavare som avgör vilken hjälp man vill ha och vilka som ska bjudas in att delta. Vi har bett att barnets mor- och farföräldrar ska få information och stöd utifrån att de haft honom boende hos sig vid något tillfälle. Och på det sättet känns det ju självklart att en styvförälder skulle erbjudas hjälp.
Problemet i ditt fall är väl att vårdnadshavarna inte ser problemet på samma sätt som du. Och du har ju inte rätt att ta del av uppgifter om barnet utan vårdnadshavarnas samtycke. Däremot borde det inte vara något problem om du själv vill ha råd och stöd kring hur du ska hjälpa barnet på bästa sätt.
Vår storasyster var nio när lillebror fick diagnos. Hon erbjöds syskongrupp eller enskilda samtal.
Bäst är nog om du ringer habiliteringen med dina frågor! Lycka till!