Vad för foder till mina två katter?
singthesorrow skrev 2013-11-28 23:36:14 följande:
Hej!Jag har två katter. De är bröder och därför lika gamla, 5,5 år. Bondkatter.
Trots att de är från samma kull är de väldigt olika både psykiskt och fysiskt.
P är stor, kraftig och på snudden till överviktig numera, medan T är smal, gänglig och liksom alltid varit slank, även om han numera tycks bara bli smalare?
Jag söker alltså hjälp med vad för foder jag ska ge dem. Eftersom de är rätt olika har jag svårt att veta vilket som passar bäst. Helst vill jag ju inte behöva ha två olika foder.
De är kastrerade, så det ska vara ett foder för kastrerade katter.
De är innekatter.
P spyr gärna upp hårbollar, oftare och oftare tycker jag.
T behöver lägga på sig, medan P behöver bantas en aning. (Förstår att det mer handlar om att jag behöver ge T extra mat på sidan av!)
T har dessutom en tendens att bli hård i magen, kanske är det hår som gör det då han typ aldrig spyr.
Ge mig tips? Vad äter era katter?
Har testat flertalet olika, både dyra veterinärsmärken och billiga på Ica.
/Emma
Hejsan! det jag kan komma och tänka på med att du har en snudd på överviktig katt och en som är lite för tanig är att försöka hitta ett torrfoder som den större i princip ratar (kan äta lite men gillar det inte) men att den lättare äter bra av och sedan ha ett blötfoder som båda äter bra utav! På så sätt så får du mer portionskontroll på den tjockare och sen så har den tanigare fri tillgång till torrfoder + blötfoder. Blötfodret kan du ge 2-3ggr om dagen till båda.
Jag använder Mjaus torrfoder till min katt.. det är i princip det enda han äter och han ratar blötfoder.