• Anonym (fp)

Pappans föräldrapenning

Hej!

Jag har skickat in moderskapsintyg och väntar på blanketter som ska lämnas till arbetsgivaren.
    Min man vill också vara föräldraledig samtidigt som mig i början, varför får han inte hem blanketter samtidigt?

När ska han ansöka om föräldrapenning och är inte handläggningstiden en månad?

Tacksam om ni kan förklara hur vi går tillväga.

• Svar på tråden Pappans föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej! 

För pappan startas det en inkomstutredning i samband med att han ansöker om ersättning från oss. Oftast i samband med de 10 pappadagarna. 
    För mamman startas det ett ärende i samband med att man skickar in moderskapsintyget. 

Hälsningar 
    Tella, handläggare

• Anonym (fp)
    Försäkringskassan skrev 2013-11-29 08:39:03 följande:
    Hej! 

För pappan startas det en inkomstutredning i samband med att han ansöker om ersättning från oss. Oftast i samband med de 10 pappadagarna. 
    För mamman startas det ett ärende i samband med att man skickar in moderskapsintyget. 

Hälsningar 
    Tella, handläggare
    Tack för snabbt svar. När ska han ansöka om de 10 dagarna? han kommer ta ut dem direkt när barnet föds, är det då han ska ansöka om det och får han föräldrapenning i efterskott då om han väljer att ta ut fler dagar än 10 vid barnets födsel?
  • Försäkringskassan

Hej!

Han kan anmäla och ansöka från den dagen förlossningsarbetet startar.
    Han kan anmäla i efterhand och ansöka bakåt i tiden. Han har 60 dagar på sig att ta ut de 10 pappadagarna från det barnet skrivs ut från sjukhuset. Han ansöker om dagar som han normalt skulle ha arbetat eller gått miste om ersättning från A-kassa.

Föräldrapenning kan han först ansöka om när barnet har fått ett personnummer.
    Är ni gifta så kan han ansöka med e-legitimation på Mina Sidor.
    Om ni är sambo kan han först ansöka på Mina Sidor när han står som vårdnadshavare hos oss.
    Vill han ansöka om dagar innan han är vårdnadshavare får ni kontakta oss så att vi skickar ut en blankett för ansökan om föräldrapenning och du måste avstå av dina dagar till honom.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• Anonym (fp)

Tack för bra svar!

Om min man vill ta föräldraledigt från jobb när barnet kommer i mer än 10 dagar, exempelvis en månad utöver de 10 dagarna, men inte ta ut föräldrapenning... ska han ansöka om föräldraledigt eller tjänstledigt? dvs han vill vara föräldraledig men inte få föräldrapenning, vara hemma utan lön.

Stort tack för hjälpen.

• Försäkringskassan

Hej!

Han kan vara hemma och vara föräldraledig utan att ta ut föräldrapenning fram tills barnet är 18 månader, så han kan ansöka om föräldraledighet.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

Svar på tråden Pappans föräldrapenning