• Vili

8 åring under utredning

Min bonusson är 8 år, han bor hos mig och pappan varannan helg och resterande tid hos sin mamma. Vi har länge känt att något inte står helt rätt till och nu i höstas började en utredning hos BUP.
    Bekymmerna hos mamman är följande:
    -Aggressiva utbrott, slår sin lillasyster
    -Lyssnar inte
    -Överaktiv

Bekymmer i allmänhet och hos oss är följande:

-socialt oförmögen, kan inte prata med okända människor, mycket få "vänner" i skolan, tidigare haft stora bekymmer på dagis där han inte hade några vänner alls. Vill helst vara själv.

-klumpig motoriskt, kan inte knyta skor, kan inte simma.

-Tycker bara om viss typ av mat, vägrar testa nya saker

-Konstiga läten för sig jämt

-närmast apatisk, kan sitta framför tvn hela dagen utan att knappt gå på toaletten

-Klarar inte av att sköta enkla saker så som hygien, byta kläder

-pratar mycket utan att alltid ha en mening i vad han säger, pratar mycket för sig själv

-leker ingenting, varken med sig själv eller andra

Så problemen hos mamman ( det hon nu erkänner eller inser) är lite olika de problemen som finns hos oss och som andra också upplever. Mamman upplever det största problemet vara överaktivtet medan vi anser honom närmast vara underaktiv.

Han har nu på BUP i veckan och gjorde ett test (QB-test) och enligt det testet och sjuksköterskan där verkar det största bekymmert vara överaktivitet/ADHD. Jag och pappan känner att de inte riktigt lyssnar på oss...vi tror problemet mer gränsar åt autismspektrumet.

Vad ska vi göra när de mer går på mammans version?

Tror ni ADHD är en rimlig diagnos?

Isak 090122 Viggo 120820 Lillhoppsan 140210
  • Svar på tråden 8 åring under utredning
  • volvo142

Nog kan de vara adhd men, dom utreder och testar så man blir inte diagnosernas för nått som man inte har. En fråga om de är adhd vill du ge ditt barn knarket som ska "bota"

• Patrik 479

Om de nu är så att BUP har gjort ett test som säger att barnet har ADHD, då har de väl ingenting med mammans "version" att göra?

• smys

Man ska passa sig väldigt noga innan man sätter en diagnos. Det låter ju som en kombination av båda. Det är bäst att låta någon med kunskap och erfarenhet, som inte känner barnet men har träffat många i samma situation, undersöka och utreda. Sen måste ju den personen lyssna och vara lyhörd för det ni har att tillägga.

Sen det med att prata mycket med sig själv och göra konstiga ljud KAN vara normalt och en del i lek. Att fastna framför TV:n och inte komma ihåg annat KAN också vara normalt. Det mesta där kan vara normalt eftersom att alla barn är olika. För fram det ni anser och har observerat/upplevt så får de på BUP försöka att avgöra om det är en diagnos eller en personlighet, om du förstår vad jag menar. Det är inte alltid självklart när någon är sjuk eller inte. Nästan allt är som en glidande skala och det är bara av erfarenhet som man har kunnat sätta upp punkter/tecken/krav för diagnoser.

Hoppas att det löser sig för er!

• KillBill

När BUP gör en utredning inhämtar de information från flera håll exempelvis från förskola och skola. Man ställer sällan/aldrig diagnos på uppgifter från bara en part. Därför tror jag inte att du behöver vara orolig.

Svar på tråden 8 åring under utredning