Inlägg från: Majskorv |Visa alla inlägg
  • Majskorv

Fostervattenprov i Göteborg?

Har någon gjort FVP i Göteborg? Vad har ni för erfarenhet?

Är gravid med enäggstvillingar i vecka 14+5 och fick dåliga resultat på KUB-test (1/83 och 1/90) pga blodprovet. Vi vet att vi skulle göra abort om fostren skulle vara sjuka men är jag livrädd för FVP, vill så klart inte riskera friska barn. Har tidigare i år fått ett missfall och det va tufft. Denna graviditet har varit väldigt mkt upp och ner och har åkt in akut flera ggr pga kraftiga blödningar. Jag har förstått att missfallrisken är högre vid FVP om man haft blödningar i graviditeten. Var på Antenatal i måndags och då sa läkaren att vi skulle avvakta lite pga av blödningarna. Är inbokad på Östra om cirka en och en halv vecka för provet.

Någon som kan säga nått om FVP i Göteborg? Skulle gärna veta va läkarna har för erfarenhet där. Om de sticker flera ggr, använder de samma nål? Kan provet misslyckas, att de inte får upp något fostervatten? Har tyvärr läst en del skräckhistorier på nätet...

Tacksam för all info ni kan dela med er, mår otroligt dåligt över allt som händer just nu =(

• Svar på tråden Fostervattenprov i Göteborg?
  • Majskorv

Tack för era svar!

Skulle gjort provet i början på veckan men det blev inställt strax innan eftersom de inte hade läkare på plats. Gjorde provet igår. De hade tidigare sagt att vi endast behövde ett stick eftersom det är enäggstvillingar och då har de samma dna (de hade också liknande värden på kuben). När vi kom dit igår var det en ny läkare och han sa att vi måste göra två stick eftersom man inte kan vara 100% säkra på att det är enäggs. Då brast det för mig, kändes bara för mycket. Men läkaren tog in en till läkare (har tidigare träffat två andra). Även han bedömde att det var enäggstvillingar, att chansen att de skulle vara tvåäggs var mikroskopisk så han tyckte vi bara skulle göra ett stick och så blev det. Läkaren var väldigt duktig, va noga med att kolla till mig och ge mig info, det gick fort och kändes väldigt lite så det var ju skönt det. Men Tuvis - jag känner verkligen igen mig i det du skriver. Känner en enorm skuld just nu, jag har ju utsatt bebisarna för en risk pga vår rädsla. Men nu är det gjort. Läkaren sa att det är en ökad missfallsrisk två veckor framöver, hoppas på det bästa. Livrädd att de ska ringa med hemska nyheter.

Grattis till bebisarna där hemma :) Kändes skönt att allt gått bra för dig till slut. Kramar.

Svar på tråden Fostervattenprov i Göteborg?