Inlägg från: Tuvis0806 |Visa alla inlägg
  • Tuvis0806

Fostervattenprov i Göteborg?

Jag gjorde Fvp på Östra i göteborg när jag väntade tvillingar dock tvåäggstvillingar...hade bra värde på den ena men betydligt sämre på tv2....Det var skillnaden på de båda som gjorde mig orolig och jag kände att jag måste få veta om det var ngt kromosomfel. Vi hade en frisk dotter sen innan och vi hade oxå pratat om att välja bort barnet om det skulle vara ngn avvikelse men det var innan vi visste att det var två. Vi valde ändå att göra ett fvp trots att vi inte innan hade bestämt oss för hur vi skulle göra om provet visade kromosomfel. Jag läste allt jag kom över vad gällde risker både på svenska och amerikanska sidor...jag kom fram till att riskerna inom den svenska vården var satta betydligt högre än i tex de amerikanska...

Testet i sig (två nålar i varsin fostersäck) gjorde inte särskilt ont. Det var två läkare och en bm/sköterska med och de var jätte bra under hela testet....Dock måste jag säga att det var otroligt jobbigt för psyket och manmahjärtat....min man frågade mig på väg till bilen hur det var med mig och jag svarade utan att tänka att "jo det är jättebra gjorde inte alls ont!"....men jag menar hur är det med dig? Hur känns det i själen? Och då brast det för mig....kunde inte alls prata om det efter utan att börja gråta pch sitter här och lipar nu..testet gick jättebra i sig inga avvikelser och nu har kag två friska pigga 19 månaders här hemma....men jag skulle ljuga om jag sa att det inte var jobbigt. Kan inte riktigt förklara varför men kändes så fel att jag utsatte mina barn för ngt för att jag ville ha kontroll! Men jag är glad att jag gjorde testet för jag hade inte kunnat slappna av...och jag tror att risken är minimal...nu vet jag ju inte riktigt omständigheterna vad gäller enäggstvillingar och dina risker iom blödningarna...men om jag var du skulle jag fundera på hur du ajälv vill innerst inne? Vill du veta och vad skulle du göra vid neg besked? Lyssna på läkarna för dom är duktiga och kan det här...

Önskar dig lycka till och pm du vill får du gärna skicka pm till mig. Kramar

• Tuvis0806

Skönt att ha det gjort! Det var samma för mig att de ringde dagen innan tänkt test och sköt på det pga sjukdom....rätt surt eftersom jag hade tacit ledigt på jobbet, fixat barnvakt men framförallt ställt in mig på en viss dag! :/....Vad klantigt av läkarna att ändra sig mot vad de hade sagt från början! tur att det kom in en till läkare iaf! Nu kan du inte göra mer än att ta det lugnt! Jag placerade mig i sängen med lite godis, tidningar, böcket och nga filmer och så skickade jag maken och dottern till svärmor...sen gjorda jag i stort sätt ingenting på tre fyra dagar...Håller tummarna att allt kommer gå bra! Riskerna är ju faktiskt minimala....och är du det minsta orolig så tveka inte att åka in! Hoppas du hinner få besked innan jul så du kan slappna av och få en trevlig och underbar jul! När skulle du få beskedet? Massa styrkekramar, tänker på dig!

Svar på tråden Fostervattenprov i Göteborg?