• JohnMarston

Snälla hjälp mig att sluta snusa

Hej alla, vet inte ens om jag satt denna i rätt kategori.

Jag kan inte sluta snusa. Jag är 22 år och har snusat sen jag var 18. Mina föräldrar vet inget och så fort jag åker hem på lov slutar jag. Jag skäms så mycket för jag vet hur de skulle reagerat om de visste. Speciellt min mamma. Under sommaren höll jag mig 3 månader, men börjar så fort jag sätter mig på planet och mår dåligt varje gång av det. Andra gånger kan jag ha börjat snusa igen bara för att det varit fest, och så är jag fast igen.

Jag har alltså lyckats sluta så fort jag åker hem, men det skiter sig så fort jag åker tillbaka till studentstaden. 

Hur har ni gjort för att sluta snusa?

Jag åker hem på jullov snart och då kommer jag sluta igen, men denna gång vill jag att det håller hela livet. Jag pallar inte med att va så beroende längre.

• Svar på tråden Snälla hjälp mig att sluta snusa
  • Frontline

Varför sluta med något som är så gott för?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • JohnMarston

För att min kropp mår inte bra av det. Mitt hjärta skenar, munnen är ökentorr varje morgon, mitt tandkött kryper tillbaka mer och mer, konditionen är märkbart sämre och jag har blivit otränad som fan pga det. Och min plånbok krymper av det som student. Det enda som är bra med det är att man kan bajsa bra,

• Silverros

Det är ungefär lika svårt som att sluta röka. Du kan ju försöka sluta nästa gång du åker hem och skippa snusdosan när du åker tillbaka. Åk hem och släng den sista dosan och börja lugnt med att tugga tuggummi eller ha något annat i munnen som en halstablett. Du kan ju inte äta och snusa samtidigt. Kan annars tipsa om det nikotinfria snuset på teknikmagasinet som ersättning men då är du fast i samma cirkel igen men utan nikotin,
    Finns även nicotinell sugtablett som håller i ca 20 minuter och innehåller en låg dos med nikotin.

När jag är röksugen försöker jag oftast försöka att fokusera på något annat som kräver mycket koncentration och det kan få en att "glömma" röksuget ett tag.

• Frontline
    JohnMarston skrev 2013-11-29 22:18:01 följande:
    För att min kropp mår inte bra av det. Mitt hjärta skenar, munnen är ökentorr varje morgon, mitt tandkött kryper tillbaka mer och mer, konditionen är märkbart sämre och jag har blivit otränad som fan pga det. Och min plånbok krymper av det som student. Det enda som är bra med det är att man kan bajsa bra,
    Min kropp mår bra av det.
    Mitt hjärta tickar på som en klocka.
    Munnen är som ett vattenfall.
    där har du en poäng i att tandköttet krymper..
    konditionen är bättre nu än när jag började snusa.
    snuset kostar mig ca 120:- i månaden då jag gör eget så plånboken drabbas inte ett dugg.
    Skita bra det har jag gjort hela livet
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • PerG

Jag snusade i många år och höll upp en gång i 1½ år innan jag föll tillbaka igen och snusade ett par år till innan jag 2006 till sist fick nog och slutade helt (fick ont i tandköttet, var trött på beroendet, kostade pengar, osv) och har varit 100% snusfri sedan dess... 

Om du nu har lyckats sluta tidigare så kanske inte själva slutandet är problemet? Utan hur du ska låta bli att börja? Om du klarar 3 månader har du ju faktiskt lyckats få bort det fysiska beroendet så det sitter ju egentligen bara i ditt huvud.. 

Min taktik är helt enkelt att aldrig överhuvudtaget ens ta en enda snus. Jag vet att om jag tar en enda snus så är det kört (det var så det började förra gången jag hade ett uppehåll). Jag kan än idag tycka att doften när kollegorna öppnar en dosa är underbar och kan föreställa mig känslan av att ta en snus, men jag vet samtidigt att jag aldrig kan göra det. Nu är det dock sällan jag känner så starka behov av snus som det var under det första snusfria året så det blir lättare med tiden helt enkelt... 

Försök hitta andra "naturliga" kickar i livet. Jag får min ersättning för nikotinkickarna i form av endorfinkickar istället när jag tränar (löpträning) så det kanske kan vara en idé att börja träna något?

• JohnMarston
    Silverros skrev 2013-11-29 22:27:32 följande:
    Det är ungefär lika svårt som att sluta röka. Du kan ju försöka sluta nästa gång du åker hem och skippa snusdosan när du åker tillbaka. Åk hem och släng den sista dosan och börja lugnt med att tugga tuggummi eller ha något annat i munnen som en halstablett. Du kan ju inte äta och snusa samtidigt. Kan annars tipsa om det nikotinfria snuset på teknikmagasinet som ersättning men då är du fast i samma cirkel igen men utan nikotin,
    Finns även nicotinell sugtablett som håller i ca 20 minuter och innehåller en låg dos med nikotin.

När jag är röksugen försöker jag oftast försöka att fokusera på något annat som kräver mycket koncentration och det kan få en att "glömma" röksuget ett tag.
    Kanske kan prova en såndär sugtablett. Jag gillar inte nikotinfritt snus, det bränner mer än vanlig snus på tandköttet, iaf onico.
    Problemet är väl att min sambo snusar också och då är det svårare. När jag var 19 drog jag ut och sprang så fort jag var sugen på snus och sen stanna vid nåt träd och grina haha, man var lipig på den tiden :P Kanske borde börja med det igen. För när jag tränar känner jag mig så duktig så jag inte vill hålla på med sånt :)

Tack för tipsen!
  • Grande Rock

Jag har en kollega som viker ihop hushållspapper och lägger som en prilla under läppen när suget blir för stort, typ efter lunch när vi andra sitter och bakar. Det verkar funka bra för honom.

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • JohnMarston
    PerG skrev 2013-11-29 22:31:34 följande:
    Jag snusade i många år och höll upp en gång i 1½ år innan jag föll tillbaka igen och snusade ett par år till innan jag 2006 till sist fick nog och slutade helt (fick ont i tandköttet, var trött på beroendet, kostade pengar, osv) och har varit 100% snusfri sedan dess... 

Om du nu har lyckats sluta tidigare så kanske inte själva slutandet är problemet? Utan hur du ska låta bli att börja? Om du klarar 3 månader har du ju faktiskt lyckats få bort det fysiska beroendet så det sitter ju egentligen bara i ditt huvud.. 

Min taktik är helt enkelt att aldrig överhuvudtaget ens ta en enda snus. Jag vet att om jag tar en enda snus så är det kört (det var så det började förra gången jag hade ett uppehåll). Jag kan än idag tycka att doften när kollegorna öppnar en dosa är underbar och kan föreställa mig känslan av att ta en snus, men jag vet samtidigt att jag aldrig kan göra det. Nu är det dock sällan jag känner så starka behov av snus som det var under det första snusfria året så det blir lättare med tiden helt enkelt... 

Försök hitta andra "naturliga" kickar i livet. Jag får min ersättning för nikotinkickarna i form av endorfinkickar istället när jag tränar (löpträning) så det kanske kan vara en idé att börja träna något?
    Shit, jag har aldrig tänkt på det. Problemet är ju att jag börjar såklart!

Problemet är bara att jag har svårt för att träna. Alltså jag älskar det och vill gärna göra det oftare än i nuläget, men jag blir ALLTID så ledsen efteråt. Jag tar ut mig så mycket så allt bara släpper, därför får jag ingen kick. Jag bara grinar. Det är helt sjukt. Det är samma med sex med. Grinar som fan nästan varje gång. Men det här med träningen måste börja med igen, hellre grina varje gång än att snusa!

Tack för att du delade med dig! :)
  • JohnMarston
    Grande Rock skrev 2013-11-29 22:38:13 följande:
    Jag har en kollega som viker ihop hushållspapper och lägger som en prilla under läppen när suget blir för stort, typ efter lunch när vi andra sitter och bakar. Det verkar funka bra för honom.
    Haha det ska jag prova! Kanske funkar för mig med. :) 
  • Silverros
    JohnMarston skrev 2013-11-29 22:36:56 följande:
    Kanske kan prova en såndär sugtablett. Jag gillar inte nikotinfritt snus, det bränner mer än vanlig snus på tandköttet, iaf onico.
    Problemet är väl att min sambo snusar också och då är det svårare. När jag var 19 drog jag ut och sprang så fort jag var sugen på snus och sen stanna vid nåt träd och grina haha, man var lipig på den tiden :P Kanske borde börja med det igen. För när jag tränar känner jag mig så duktig så jag inte vill hålla på med sånt :)

Tack för tipsen!
    Sugtabletterna är ganska dyra. Du får räkna med ca 500kr för 100 tabletter. Dock är de effektiva men man ska absolut inte tugga på dem vilket jag gjorde av misstag en gång. Det kan jämföras med att tugga på chili. 

Jag rekommenderar verkligen sugtabletterna men inte tuggummina.   
  • PerG
    Silverros skrev 2013-11-29 22:44:55 följande:
    Sugtabletterna är ganska dyra. Du får räkna med ca 500kr för 100 tabletter. Dock är de effektiva men man ska absolut inte tugga på dem vilket jag gjorde av misstag en gång. Det kan jämföras med att tugga på chili. 

Jag rekommenderar verkligen sugtabletterna men inte tuggummina.   
    Jag tyckte tuggumina var bra precis i början eftersom de hjälpte till att ta de värsta sugen (man fick ju en starkare kick av dem).

Nackdelen med (de vanliga) sugtabletterna var att de smakade relativt "gott" och fanns inget direkt hinder (förutom kostnaden) att använda dem så jag gick och sög på dem lite för ofta. Då provade jag istället "resoriblett" (microtab tror jag de hette) som smakade äckligt och gjorde att man bara tog dem när man absolut "måste"! ;)
  • sanna91

Jag vet inte om det funkar men en metod vi har fått lära oss i skolan(läser till sjuksköterska) när vi ska hålla motiverande samtal så kan man skriva ner
    1: vad som är positivt med situatuionen som den är nu(snuset)
    2:Vad som är mindre bra med situationen
    3:nackdel med förändring
    4: fördel med förändring

ha det någon stans där du kan ta fram å läsa det!

Lycka till med att sluta snusa!

• Silverros
    PerG skrev 2013-11-29 22:56:53 följande:
    Jag tyckte tuggumina var bra precis i början eftersom de hjälpte till att ta de värsta sugen (man fick ju en starkare kick av dem).

Nackdelen med (de vanliga) sugtabletterna var att de smakade relativt "gott" och fanns inget direkt hinder (förutom kostnaden) att använda dem så jag gick och sög på dem lite för ofta. Då provade jag istället "resoriblett" (microtab tror jag de hette) som smakade äckligt och gjorde att man bara tog dem när man absolut "måste"! ;)
    Microtab är väl en tablett som ska läggas under tungan? 
  • PerG

Jepp, och de smakar äckligt om man suger på dem så därför gör man inte det... ;)

Silverros skrev 2013-11-30 10:16:55 följande:
    Microtab är väl en tablett som ska läggas under tungan? 

Svar på tråden Snälla hjälp mig att sluta snusa