Anonym (Kunnig) skrev 2013-11-30 21:11:14 följande:
Varför ljuger ni i utredningar? Tex gör psykiatriska bedömningar och ger läkarutlåtanden, struntar i vad de verkliga experterna säger och går över lik för att tex ge en barnmisshandlare vårdnaden eller för att lvu:a ett barn?
Varför?
Jag ska försöka svara på dina frågor. Du frågar varför vi ljuger i utredningar. Jag kan inte svara för vad som står i utredningar jag inte läst. I mina utredningar står inga lögner, utan där står redovisat vad familjen och de utredningskontakter som tagits sagt - men bara de saker som är relevanta för frågeställningen. Enda stället i utredningen - nu talar jag om den skrivna produkten - där mitt tyckande framgår, är i analysen. Men vad jag tycker där, är ingen lögn utan vad jag utifrån utredningen kommit fram till kring barnet och föräldrarna.
Angående psykiatriska bedömningar så gör jag aldrig sådana, jag är ingen psykiatriker. Inte läkare heller. Däremot kan jag redogöra för vad en psykiatriker eller läkare sagt eller skrivit angående barnet eller föräldrarna. Jag vet inte vilka du menar med de verkliga experterna? Är det föräldrarna själva? Ofta tycker jag att utredningen till stor del baseras på vad föräldrarna sagt.
När det gäller att ge barnmisshandlare vårdnaden så är det familjerätten som gör vårdnadsutredningar och tingsrätten som beslutar. Men jag kanske missförstod frågan?
När det gäller LVU så är min uppfattning att ingen tycker att det är kul att behöva göra en LVU-ansökan. Det är ett enormt ingripande för familjen och sker bara i nödfall. Det innebär dessutom väldigt mycket jobb, massor med övertid och andra ärenden som blir liggande. Så att gå över lik för att LVU:à barn, det anser inte jag att vi gör, men jag förstår att vi har olika uppfattning i frågan.
Fråga gärna igen om jag missförstått!