• Liiz01

Fråga mig om socialtjänsten

Vad kan du rekommendera att jobba med som nyexad? Jag är snart färdig och känner mig inte redo för att börja jobba med något egentligen :(

• Liiz01
    Anonym (Älskarmittjobb) skrev 2013-12-03 22:50:05 följande:

Grattis till att vara på sluttampen av utbildningen! Det är ofta skrämmande att börja jobba, men det kommer gå bra! Var har du haft praktik? Många börjar på försörjningsstöd - det gjorde jag. Sen är många timvikarier på olika behandlingshem och utredningshem för att få erfarenhet, där kan man till en början få enklare arbetsuppgifter. Annars finns socialpsykiatrin eller kanske LSS? Det är också många som börjar i vuxengrupp. Just barnutredning skulle jag vänta med.
    Tack för svar! Jag gjorde praktik som sol-handläggare, mestadels mot äldre. Det var svårare än jag trodde då man även där gör egna tolkningar och bedömningar, träffar upprörda anhöriga och arbetar ensam.

Hur fungerar det med försörjningsstöd? Det finns mer tydliga ramar och regler som alla måste förhålla sig till eller? Tycker det svåraste var att göra egna bedömningar när man inte hade erfarenhet .

Socialpsykiatrin, vad skulle jag kunna jobba med där? Som sagt, jag känner mig helt grön så att komma ut och behandla någon tycker jag känns obehagligt.

Förövrigt så har jag arbetat på behandlingshem för ungdomar i tre år nu, jättebra erfarenhet men jag gör ju ingen behandling eller tar några svåra samtal och så där.
  • Liiz01

När en utredning har inletts, hur många gånger träffar du föräldrarna vanligtvis? Som minst, som mest? Vad är syftet med de olika mötena?

Har du någonsin kramat en klient? Isf, i vilket sammanhang?

Förutom lvu, vilka är de svåraste ärendena och varför?

På vilket sätt har du utvecklats och förbättrats sedan du var ny?

Hur lång tid tog det innan du kände dig "hemma" som soc.sekreterare inom detta område?

Vilket är de enklaste ärendena och varför?

Vad har du i lön? Vad har nyexade för lön hos er?

Många frågor men tacksam för svar om du kan. Andra socialsekreterare får gärna svara också.

• Liiz01

Vet du redan i början när du får in en anmälan vad som kommer att ingå i en utredning och vilka uppgifter som kommer att inhämtas osv? Eller informerar du på första mötet om att nödvändig information kommer att inhämtas från ev Bvc, skola mfl?

Varför borde det vara ett krav att jobba med annat inom socialtjänsten först? Man jobbar ju med helt olika frågor och annorlunda utredningar då så det hjälper ju ingen att bli bättre på barnavårdsutredningarna. Däremot tänker jag att ålder och personlig lämplighet borde tänkas ett varv kring vid nyrekrytering.

• Liiz01

Vad roligt att du också svarade konsulten :)

Jag har en fråga till som dök upp. När ni skriver utredningar och hänvisar till forskning kring riskfaktorer etc, vad är detta för forskning? Har ni böcker ni använder er av gång efter gång, söker ni själva efter aktuell forskning anpassad till en pågående utredning eller levereras till det till er från arbetsledare el liknande?

Hoppas ni förstår frågan annars får jag försöka omformulera mig.

• Liiz01
    Anonym (Älskarmittjobb) skrev 2015-04-01 20:53:24 följande:
    Jag brukar inte hänvisa till forskning.
    Hur fungerar det då i bedömningen? Du får gärna utveckla så jag förstår.

För ett par år sedan kritiserades socialtjänsten i en kommun för att "leka" psykologer som drog egna slutsatser kring vad vissa riskfaktorer kunde ge för utfall i framtiden osv.
  • Liiz01
    Donum skrev 2015-04-01 22:37:53 följande:
    Andershed och Andershed används ganska ofta när det gäller normbrytande beteende. Socialstyrelsens publikationer likaså.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
    Tack för att du svarade! Jobbar du som socialsekreterare också?
  • Liiz01

Vad intressant. Om du har tid så får du gärna svara på de frågor jag hade ovan. De som även konsulten svarade på.

Jag googlade på Andershed och Andershed och kom över Ester. Används Ester som bedömningsintrument på socialtjänsten idag?

• Liiz01

Tack Donum för ett informativt och intressant svar! De fördjupningsteman på socialstyrelsen som du skriver om, hur kan jag söka för att hitta dem?

• Liiz01
    Donum skrev 2015-04-05 08:17:31 följande:
    Testa "fördjupningstema BBIC". Jag sitter och ammar och har bara telefonen att söka med nu. Jag kom in på en pdf-fil när jag sökte.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
    Tack för att du tog dig tid att ge mig svar.

Jag hittade men oj vad mycket det var. Jag kunde inte riktigt begripa vad man gör med alla dessa fördjupningsteman. Använder man alltid dessa mot den åldersgrupp de riktas mot? Frågar man ut vårdnadshavaren eller barnet/ungdomen eller båda? En del verkar vara riktade mot ex BVC? (Små barns utveckling).

Det verkar vara ett väldigt komplext område det här med barnavårdsutredningar. Jag lyckas aldrig få grepp om det. Lär man sig "allt" tillslut?!
  • Liiz01
    Donum skrev 2015-04-05 21:32:24 följande:
    Man väljer ut olika områden som ska utredas. Som regel inte fler än 3 eller möjligen 4.

Jag frågar ut vårdnadshavarna och/eller BVC ang. hälsa t ex. Är det ett talbart barn så frågar jag barnet också om det är motiverat utifrån att det kan vara jobbigt för barnet. Socialtjänsten ska ju inte utreda mer än nödvändigt och det är alltid en avvägning hur mycket barn ska behöva sitta med soc, typ.

Det kommer alltid dyka upp situationer som man inte har varit med om men med erfarenhet så lär man sig att fråga och analysera svaren. För svaren kan verka väldigt simpla ibland men när man sätter samman informationen som framkommit brukar det bli tydligt var eventuella brister finns. Barnavårdsutredningar lär vara de svåraste utredningarna. Jag har aldrig gjort någon annan, förutom den familjerättsutredningen jag gjorde. Och en utredning av särskild förordnad vårdnadshavare. Jag har varit med på att göra ASI (vuxen/missbruk) och den uppfattade jag som väldigt enkel jämfört med barnavårdsutredningar. Men eftersom jag är van vid att utreda barn och unga och har så lite erfarenhet av att utreda andra områden så kan jag egentligen inte svara på om det är mer komplext än andra. Jag tycker själv inte att det är svårt att utreda barn/unga men det tyckte jag att det var innan jag fattade att använda fördjupningsteman i utredningsplanen. När jag började göra det så var halva jobbet gjort.
    Jag gjorde några äldreomsorgsutredningar under min praktik men då fanns inga formulär eller utredningsinstrument. Då kunde en person eller dennes barn kontakta oss. Vi hörde oss för vad det gällde och under hembesök frågar man lite vad problemet är, varför personen inte klarar av att ex städa m.m o sen lite kort om bakgrund och medicinsk hälsa ex diabetes, waranbehandling ifall personen skulle larma och inte kunna prata för sig. Då faller det ju sig naturligt att inte fråga om personens sovvanor om personen endast vill ha hjälp med städ men det fanns inget uttalat att man inte kan fråga vad som helst och hur spm helst så länge det endast finns relevant info i utredningen. Så det verkar "bekvämt" med formulär kring vilka frågor man kan ställa för det tyckte jag var svårt under min praktik, just vilka frågor kan kunde ställa om personen inte var särskilt samarbetsvillig och pratglad.

Kan du ge exempel på ett "fall" och då förklara hur du går tillväga med frågor/fördjupningsteman? Jag verkar ha svårt för att fatta om det inte blir mer konkret
  • Liiz01
    Anonym (Älskarmittjobb) skrev 2015-04-05 22:46:45 följande:

Jag använder en mycket förenklad utredningsplan, och tycker det är mycket lättare än att sitta med fördjupningsteman och formulär, dem använde jag mer när jag var ny. Så olika det kan vara. Nu i nya BBIC kommer alla fördjupningstemanatt försvinna och triangeln se annorlunda ut, kommer bli så mycket bättre.

Vad innebär en förenklad utredningsplan?

När kommer ny BBIC och vad kommer det innebära? Förklara gärna med ett exempel så jag kan förstå :)
  • Liiz01
    Anonym (Älskarmittjobb) skrev 2015-04-05 22:46:45 följande:

Jag använder en mycket förenklad utredningsplan, och tycker det är mycket lättare än att sitta med fördjupningsteman och formulär, dem använde jag mer när jag var ny. Så olika det kan vara. Nu i nya BBIC kommer alla fördjupningstemanatt försvinna och triangeln se annorlunda ut, kommer bli så mycket bättre.

Vad innebär en förenklad utredningsplan?

När kommer ny BBIC och vad kommer det innebära? Förklara gärna med ett exempel så jag kan förstå :)
  • Liiz01

Tack Donum för att du tar dig tid att svara mig!

Var dessa frågor inklusive fördjupningsteman då? Tex i ett fall där ett barn/ungdom inte vill gå till skolan eller liknande?

• Liiz01
    Anonym (Bulle) skrev 2015-09-04 21:10:27 följande:

18-20 utredningar öppna samtidigt!? På en handläggare? Jag kanske missuppfattade ditt svar där, Ts för det låter väldigt mycket.

Tror inte hon menar pågående utredningar. När en utredning mynnar ut i beviljad insats så ska ju de följas upp och omprövas. Så det blir ju ett pågående ärende även om utredningen är färdig.
  • Liiz01
    Anonym (Nisse) skrev 2015-09-02 10:20:05 följande:

Hej. Jag är så trött på allt negativt socialförvaltningen får. Jag har haft med dom att göra i 2,5år nu och utan hjälp och olika insatser från dom hade jag aldrig fått ha min barn nu har jag mina två flickor själv och bägge barnen är under 10 år och dessutom är jag pappan till barnen och har dom 24 timmar om dygnet alltid. Tack för socialförvaltningen finns.

Vad härligt! Kram <3
Svar på tråden Fråga mig om socialtjänsten