Fråga mig om socialtjänsten
Vad kan du rekommendera att jobba med som nyexad? Jag är snart färdig och känner mig inte redo för att börja jobba med något egentligen :(
Vad kan du rekommendera att jobba med som nyexad? Jag är snart färdig och känner mig inte redo för att börja jobba med något egentligen :(
När en utredning har inletts, hur många gånger träffar du föräldrarna vanligtvis? Som minst, som mest? Vad är syftet med de olika mötena?
Har du någonsin kramat en klient? Isf, i vilket sammanhang?
Förutom lvu, vilka är de svåraste ärendena och varför?
På vilket sätt har du utvecklats och förbättrats sedan du var ny?
Hur lång tid tog det innan du kände dig "hemma" som soc.sekreterare inom detta område?
Vilket är de enklaste ärendena och varför?
Vad har du i lön? Vad har nyexade för lön hos er?
Många frågor men tacksam för svar om du kan. Andra socialsekreterare får gärna svara också.
Vet du redan i början när du får in en anmälan vad som kommer att ingå i en utredning och vilka uppgifter som kommer att inhämtas osv? Eller informerar du på första mötet om att nödvändig information kommer att inhämtas från ev Bvc, skola mfl?
Varför borde det vara ett krav att jobba med annat inom socialtjänsten först? Man jobbar ju med helt olika frågor och annorlunda utredningar då så det hjälper ju ingen att bli bättre på barnavårdsutredningarna. Däremot tänker jag att ålder och personlig lämplighet borde tänkas ett varv kring vid nyrekrytering.
Vad roligt att du också svarade konsulten :)
Jag har en fråga till som dök upp. När ni skriver utredningar och hänvisar till forskning kring riskfaktorer etc, vad är detta för forskning? Har ni böcker ni använder er av gång efter gång, söker ni själva efter aktuell forskning anpassad till en pågående utredning eller levereras till det till er från arbetsledare el liknande?
Hoppas ni förstår frågan annars får jag försöka omformulera mig.
Vad intressant. Om du har tid så får du gärna svara på de frågor jag hade ovan. De som även konsulten svarade på.
Jag googlade på Andershed och Andershed och kom över Ester. Används Ester som bedömningsintrument på socialtjänsten idag?
Tack Donum för ett informativt och intressant svar! De fördjupningsteman på socialstyrelsen som du skriver om, hur kan jag söka för att hitta dem?
Jag använder en mycket förenklad utredningsplan, och tycker det är mycket lättare än att sitta med fördjupningsteman och formulär, dem använde jag mer när jag var ny. Så olika det kan vara. Nu i nya BBIC kommer alla fördjupningstemanatt försvinna och triangeln se annorlunda ut, kommer bli så mycket bättre.
Jag använder en mycket förenklad utredningsplan, och tycker det är mycket lättare än att sitta med fördjupningsteman och formulär, dem använde jag mer när jag var ny. Så olika det kan vara. Nu i nya BBIC kommer alla fördjupningstemanatt försvinna och triangeln se annorlunda ut, kommer bli så mycket bättre.
Tack Donum för att du tar dig tid att svara mig!
Var dessa frågor inklusive fördjupningsteman då? Tex i ett fall där ett barn/ungdom inte vill gå till skolan eller liknande?
18-20 utredningar öppna samtidigt!? På en handläggare? Jag kanske missuppfattade ditt svar där, Ts för det låter väldigt mycket.
Hej. Jag är så trött på allt negativt socialförvaltningen får. Jag har haft med dom att göra i 2,5år nu och utan hjälp och olika insatser från dom hade jag aldrig fått ha min barn nu har jag mina två flickor själv och bägge barnen är under 10 år och dessutom är jag pappan till barnen och har dom 24 timmar om dygnet alltid. Tack för socialförvaltningen finns.