Vilket torrfoder till Brittisk korthår?
Och som sagt, gå inte på detta med foder för kastrater, kort-långhåriga, ute/innekatter light mm. Ett vanligt vuxenfoder ska det vara och absolut inte från mataffären.
Och som sagt, gå inte på detta med foder för kastrater, kort-långhåriga, ute/innekatter light mm. Ett vanligt vuxenfoder ska det vara och absolut inte från mataffären.
Du behöver absolut inte gå över på färskfoder utan blötmat är ett utmärkt alternativ, tex mjau i tetra är ett helfoder. Varför tror du att du måste köpa ett foder för just din ras, skulle din katt ha ett annat behov än en annan katt? RC är dessutom ett dåligt foder som enbart lever kvar pga sitt namn.
Ett foder med mycket fisk är inte att rekommendera då fisk är högallergent. Köp isf orijen för vuxna med kött eller Eukanuba. Tänk på att ett foder ska fasas in under flera veckor med början av några enstaka kulor. Men blötmat är ändå bättre.
Mjau i tetra är långt ifrån lika bra som barf, så mycket vet jag.
Lite annat behov har ju faktiskt britten, jämfört med tex Spynx. De ser inte alls likadana ut, För britten brukar leder och muskelmassa bli ett problemområde. Sphynxen brukar få hudproblem osv.
Alltså, inte alls samma förutsättningar och samma behov.
Ang RC tänker jag såhär: Märket är ett av de största i Staterna, där de stämmer varandra till höger och vänster. Ingen annan stans hittar man så hispiga folk som de med husdjur. Tror du inte att RC skulle bli stämda till konkurs om de var så dåliga som folk påstår att de är?
Dessutom använder sig de flesta uppfödare av RC (De som inte barfar katterna då), varför då om det är så dåligt? För mig är det i alla fall en sorts säkerhet, de har ändå varit i branschen i många många år, och jag kan inte tänka mig att det är utan anledning.
Vår katt äter knappt kött, han är dock galen i grönsaker och fisk, så därför drar jag mig mer till Orijens fisk foder, fastän jag vet att för mycket fisk inte är bra. Men jag vill ju samtidigt att katten äter.
Ett vanligt vuxenfoder som tex Eukanuba, fick bäst i test eller ett av de helt spannmålsfria fodren som finns tex Orijen, acana, Applaws, Porta 21 sensible ect
Om man ska läsa på ordentligt kräver det extremt mycket jobb. Det finns ingen oberoende källa om kattfoder någonstans, utan det är alltid sponsrat av något. Och att hitta en forskning om kattfoder som inte är sponsrat, lycka till med det liksom.
Man behöver också sätta in sig i kattens matsmältningssystem etc.
Och då kommer man tillbaka till att barf är bäst och att man bara ska mata katten med sådant man själv kan tänkas att äta.
Det ska mycket till att hitta och prioritera den tiden och orken. Därför säger jag att så länge katten inte märkbart mår dåligt av den maten han tycker om så kommer jag att ge den till honom. Oavsett om det är torrfoder med 100% spannmål.
Om det visar sig att katten går upp ohälsosamt mycket av den bästa kattmaten och blir normal av kastratmat, ja gissa då vilket foder jag väljer.
Nej, jag har ingen aning om vad som händer i kattens kropp när den får i sig spannmål.
Om du känner att du orkar får du gärna förklara det för mig.
Vad är det som gör att njursten bildas? Varför kan katten bilda diabetes om den äter spannmål?
Hur mycket större blir risken för njursten vid foder med spannmål jämfört med barf?
Är det så att vissa raser löper större risk än andra? Varför/Varför inte?
Om katter är strikta köttätare, hur kommer det sig att min katt nu ikväll bara åt upp hälften av mjukmaten (Lamm)
Medan varenda atom av räkorna han fick glufsades upp på 3 mikrosekunder?