Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Vilket torrfoder till Brittisk korthår?

Och som sagt, gå inte på detta med foder för kastrater, kort-långhåriga, ute/innekatter light mm. Ett vanligt vuxenfoder ska det vara och absolut inte från mataffären.

• nemo1
    Lady Paraplyh skrev 2013-12-02 09:12:21 följande:

Problemet är att många katter blir tjocka om de är innekatter och får vanligt foder då de är kastrerade.
    Stämmer absolut inte. Ett kastratfoder innehåller konstigt nog ännu mer spannmål och mindre fett. En katt blir tjock av spannmål=kolhydrater=socker och inte av fett och en katt tar sin energi från fett.
    Men som sagt, blötmat är bättre än alla torrfoder.
  • nemo1

Du behöver absolut inte gå över på färskfoder utan blötmat är ett utmärkt alternativ, tex mjau i tetra är ett helfoder. Varför tror du att du måste köpa ett foder för just din ras, skulle din katt ha ett annat behov än en annan katt? RC är dessutom ett dåligt foder som enbart lever kvar pga sitt namn.
    Ett foder med mycket fisk är inte att rekommendera då fisk är högallergent. Köp isf orijen för vuxna med kött eller Eukanuba. Tänk på att ett foder ska fasas in under flera veckor med början av några enstaka kulor. Men blötmat är ändå bättre.

• nemo1
    Monchichier skrev 2013-12-02 11:38:59 följande:

Mjau i tetra är långt ifrån lika bra som barf, så mycket vet jag.

Lite annat behov har ju faktiskt britten, jämfört med tex Spynx. De ser inte alls likadana ut, För britten brukar leder och muskelmassa bli ett problemområde. Sphynxen brukar få hudproblem osv. 
    Alltså, inte alls samma förutsättningar och samma behov.

Ang RC tänker jag såhär: Märket är ett av de största i Staterna, där de stämmer varandra till höger och vänster. Ingen annan stans hittar man så hispiga folk som de med husdjur. Tror du inte att RC skulle bli stämda till konkurs om de var så dåliga som folk påstår att de är?
    Dessutom använder sig de flesta uppfödare av RC (De som inte barfar katterna då), varför då om det är så dåligt? För mig är det i alla fall en sorts säkerhet, de har ändå varit i branschen i många många år, och jag kan inte tänka mig att det är utan anledning.

Vår katt äter knappt kött, han är dock galen i grönsaker och fisk, så därför drar jag mig mer till Orijens fisk foder, fastän jag vet att för mycket fisk inte är bra. Men jag vill ju samtidigt att katten äter.

Om du själv tittar på innehållsförteckningen så ser du hur mycket spannmål RC innehåller, inte svårt alls.Ett foder med mycket spannmål går knappast att stämma tillverkarna för, det är ju du själv som väljer hur dåligt foder du ger?
    En katt är strikt carnivor så varför skulle den äta fisk och grönsaker??? Och självklart är barf mycket bättre än blötmat men blötmat är i sin tur mycket bättre än torrfoder. 
    Att olika raser skulle ha olika foder är enbart ett försäljningsknep som många med dig går på.
    Läs på om foder så lär du dig vad katter behöver. 
    http://www.agria.se/katt/artikel/vad-ska-katten-ata-for-att-ma-bra
    http://kattstatus.se/
  • nemo1

Ett vanligt vuxenfoder som tex Eukanuba, fick bäst i test eller ett av de helt spannmålsfria fodren som finns tex Orijen, acana, Applaws, Porta 21 sensible ect

• nemo1
    Lady Paraplyh skrev 2013-12-02 16:02:26 följande:

Veterinärerna säger annorlunda och min katter blir tjocka av vanligt foder. Därför köper jag kastratfoder.
    Veterinärer är sponsrade av fodertillverkarna. En veterinär har ca 2 timmars näringslära under utbildningen och får sedan efter intresse läsa på. Skulle aldrig diskutera foder med en veterinär. Varför läser du inte på själv vad katter behöver i sitt foder så ser du att kastratmaten innehåller mer spannmål och mindre fett. En katt har ett behov på ca 20-22% fett i sin mat vilket inte finns i kastratmaten.
  • nemo1
    Monchichier skrev 2013-12-02 16:23:28 följande:

Om man ska läsa på ordentligt kräver det extremt mycket jobb. Det finns ingen oberoende källa om kattfoder någonstans, utan det är alltid sponsrat av något. Och att hitta en forskning om kattfoder som inte är sponsrat, lycka till med det liksom.
    Man behöver också sätta in sig i kattens matsmältningssystem etc. 
    Och då kommer man tillbaka till att barf är bäst och att man bara ska mata katten med sådant man själv kan tänkas att äta.

Det ska mycket till att hitta och prioritera den tiden och orken. Därför säger jag att så länge katten inte märkbart mår dåligt av den maten han tycker om så kommer jag att ge den till honom. Oavsett om det är torrfoder med 100% spannmål.

Om det visar sig att katten går upp ohälsosamt mycket av den bästa kattmaten och blir normal av kastratmat, ja gissa då vilket foder jag väljer.

Du har ingen aning om vad som händer inuti kroppen. Och det är väl inte så svårt att fatta att katten inte ska äta spannmål??? Katter är strikta köttätare och ingenting annat. Risken är stor för bla både urinsten, vilket katten dör av inom ngr timmar om stenen täpper till och diabetes. Sjukdomar du absolut inte kan se innan det är för sent.
    Vill du ge ditt djur spannmål så köp en kossa!
  • nemo1
    Monchichier skrev 2013-12-02 20:11:57 följande:

Nej, jag har ingen aning om vad som händer i kattens kropp när den får i sig spannmål.
    Om du känner att du orkar får du gärna förklara det för mig. 
    Vad är det som gör att njursten bildas? Varför kan katten bilda diabetes om den äter spannmål?
    Hur mycket större blir risken för njursten vid foder med spannmål jämfört med barf?
    Är det så att vissa raser löper större risk än andra? Varför/Varför inte?

Om katter är strikta köttätare, hur kommer det sig att min katt nu ikväll bara åt upp hälften av mjukmaten (Lamm)
    Medan varenda atom av räkorna han fick glufsades upp på 3 mikrosekunder?

Är du så ointresserad att du inte orkar ta reda på fakta själv? Köper man ett djur så är det banne mig ens skyldighet att ta reda på så mycket som möjligt om djurets behov.Ger du katten räkor så ökar risken även där för urinsten då katter inte ska ha allt det saltet dessa innehåller.
    Har du ens läst artiklarna jag jag länkat tidigare? Provar en gång till.
    http://www.katt.nu/veterinar/kattsjukdomar/urinsten-hos-katter/orsakar-torr-kattmat-urinsten/
  • nemo1
    Lady Paraplyh skrev 2013-12-03 15:05:44 följande:

Veterinärerna jag har varit hos har sagt att mitt foder har varit jättebra fast de säljer ett annat foder där.
    Sedan har veterinärer 5,5 års utbildning, så de bör veta vad som är bra.
    Av för mycket fett blir man fet, en okastrerad katt behöver säkert så mycket fett som du skriver. Men att kastrera är inte naturligt, då ändras den naturliga maten också.
    Alla katter behöver så mycket enkelmättat animaliskt fett vare sig de är kastrater eller ej. Katter blir inte tjocka av fett utan av kolhydrater, dvs spannmål. Katter tar sin energi från fett och du kan inte att jämföra med oss människor.
  • nemo1
    Mindyy skrev 2013-12-03 17:25:03 följande:
    Fast många veterinärer vet inte alls vad som är bra eftersom de knappt får någon utbildning i djurs näringslära. Om det vore så skulle många fler veterinärer förespråka blötmat till katter. 
  • nemo1
    Lady Paraplyh skrev 2013-12-03 17:51:51 följande:

Katter precis som alla andra djur blir tjocka om de får mer kalorier än de gör av med och fett innehåller mycket kalorier.
    Suck.... kan du inte läsa på istället?
  • nemo1
    summer03 skrev 2013-12-29 19:36:29 följande:
    Hej! Jag har en brittisk korthår, en härlig pigg och vacker katt, jag steriliserade henne för cirka 6 månader sedan, hon äter torrfoder och blötmat, har en stor aptit, men mitt problem är att hon fäller mycket! Har försökt att byta torrfoder, men hon fortsätter att fälla, min katt är 16 månader, vore tacksam om någon har något tipps! Vänligen Elsa.
    Vad ger du för foder?
  • nemo1
    Monchichier skrev 2014-01-17 17:05:07 följande:
    En tanke jag fick häromdagen, ska man verkligen sluta med kittenfodret nu efter ett år?
    Katten kommer ju fortsätta växa i ett år till lite drygt..
    Det går utmärkt att ge ett vuxenfoder.
  • nemo1
    Tjatigt skrev 2014-01-17 18:22:46 följande:
    Friskies, Royal Canin, Eukanuba eller Iams. Det spelar ingen roll vilken ras det är, alla katter kan äta samma mat. Mjau blötfoder är pest för mina katter, de blir järtedåliga i magen. Jo jag har provat många gånger att fasa in det väldigt försiktigt.
    Friskis är inte ens ett namn man ska nämna, fruktansvärt dåligt
  • nemo1
    Tjatigt skrev 2014-01-17 18:47:44 följande:

Friskies. Jodå det finns många katter som lever gott på det. Ts, det är en foderdjungel. Lyssna inte bara på andra utan prova dig fram. Själv kör jag på RC och det mår de bra av. Har nog testat 10st olika sorter, men nu har vi hittat rätt! Och vad andra säger om det, det bryr jag mig inte om.
    Vad sägs om att du läser på lite om vad katter behöver och vad som inte är bra för en katt innan du ger "råd"?
    Katter är inga kossor!!!
  • nemo1
    Tjatigt skrev 2014-01-19 14:30:15 följande:

Ja att ägaren inte är med i en kattklubb och då inte heller har registrerat ungarna. Föräldrarna kan vara renrasiga med stamtavla. Det finns folk som gör så här för att kunna göra som alla andra uppfödare. Ha en hobby. Det finns många som vill ha en raskatt (huskatt då utan papper) de bryr sig inte om pappret och betalar gärna någon tusenlapp mindre.
    Och att dom inte är med i en kattklubb beror ofta på att de är uteslutna. DET ska man passa sig för då det kan bero på sjukdom hos någon av föräldrarna.
Svar på tråden Vilket torrfoder till Brittisk korthår?