Inlägg från: elyse |Visa alla inlägg
  • elyse

Vilket torrfoder till Brittisk korthår?

Vi har ett torrfoder som heter "Brit" och finns på Djurmagazinet. Det är billigt och om man tittar på innehållsförteckningen så är det lika bra som de dyrare/bra fodren. Mest äter katterna Mjau blötmat. Jag skulle gärna ge färskfoder, men mina katter vill inte ha något annat än "köpemat" (Ja, glass gillar de, men det kan man ju inte leva på...).  

• elyse
    Tjatigt skrev 2014-01-17 18:47:44 följande:

Friskies. Jodå det finns många katter som lever gott på det. Ts, det är en foderdjungel. Lyssna inte bara på andra utan prova dig fram. Själv kör jag på RC och det mår de bra av. Har nog testat 10st olika sorter, men nu har vi hittat rätt! Och vad andra säger om det, det bryr jag mig inte om.
    Det finns människor som inte har några sjukdomar fast de regelbundet äter transfetter också - det betyder inte att det är en del av en bra kost. 
  • elyse
    Tjatigt skrev 2014-01-17 19:15:04 följande:

Just. Men de behöver inte må dåligt av det. Ska det börja jämföras med människor också nu? Det är katter tråden handlar om.
    :D Om jag lägger upp det såhär då: Precis som människor som äter näringsfattig mat och klarar sig OK så finns det också katter som utåt sett mår bra, men det innebär inte att allt ser OK ut på insidan, att deras organ fungerar optimalt och att de har OK värden.  
  • elyse
    Tjatigt skrev 2014-01-17 19:24:01 följande:

Även katter som äter "bra" foder blir sjuka. Jag diskuterar katter, och inget annat i den här tråden.
    Sjukdomar orsakade av dåligt foder skiljer sig från t.ex. genetiska sjukdomar. Njursten är ett av problemen katter kan få av fel foder medan hjärt- eller större njurfel brukar vara genetiskt/knutet till rasen.
  • elyse
    Tjatigt skrev 2014-01-17 19:32:51 följande:

Kan få ja. Har du någon källa till ditt andra påstående?
    Är det inte allmänkunskap att vissa sjukdomar är kopplade till vissa raser? Ja, alltså inte för att låta kaxig, utan jag blev mest förvånad nu. 
  • elyse
    Tjatigt skrev 2014-01-17 20:22:07 följande:

Tydligen inte. Hade du ingen källa? De som är huskatter då? Jag läser gärna vetenskapliga källor.
    Visst kan jag leta upp lite källor: 

www.ragdollklubben.com/avelochhalsa

www.bengalkatten.nu/ombengalen/halsa.aspx

www.birma.se/halsa/halsoprogram-hjarta.htm

På Animals Planets "Cats 101" pratar man i varje avsnitt om kattens hälsa och specifika sjukdomar kopplade till rasen. Här är t.ex. Brittiskt korthår:

Eftersom trådstarten handlade om brittisk korthår tänkte jag att den rasen/raskatter låg i fokus. Själv har jag Ragdolls och kan mest om dem. Generellt sett är huskatter friskare än raskatter eftersom man inte medvetet avlar på gener som inte borde föras vidare (Sedan kan man diskutera medvetenheten alls när det gäller huskattavel...). Det är ett stort problem bland uppfödare - och köpare - att det finns uppfödare som struntar i att utföra hälsotester på sina katter t.ex. ser om katten har blåsljud på hjärtat (Förekommer hos bl.a. Birma och Ragdoll) eller njurproblem utan helst vill tjäna så mycket pengar som möjligt.    
  • elyse
    Tjatigt skrev 2014-01-17 23:21:57 följande:

Tack! Men det där om att huskatter är friskare tror jag inte på. Däremot tror jagatt de mer sällan kommer till vet, och hamnar i statistiken. Vad det gäller huskattsavel så finns det en hel del att säga, men det finns säkert trådar för det så jag säger inget här
    Nej, huskatter har ju inga särskilda gener heller utan det är blandat hit och dit...  
  • elyse
    Tjatigt skrev 2014-01-18 18:30:47 följande:

Kan de ju ha. Om det är raskatter utan stamtavla.
    Om katten inte har stamtavla så är det något som inte stämmer. 
Svar på tråden Vilket torrfoder till Brittisk korthår?