Tack alla för svar!!! Det känns skönt att detta inte är ett ovanligt problem :)
Mammanicole skrev 2013-11-30 01:20:35 följande:
Min son är 5,5 år fyller 6 år i mars.
han har fortfarande blöja på natten, vissa nätter är blöjan snustorr medans vissa nätter är blöjan dö full och måste bytas minst en gång, ibland är det "en omgång" kiss och ibland är den halvfull..
har försökt att få hjälp av bvc och uriologen, men dom vill iaf vänta tills han är minst 6 år gammal till och med 7 år gammal.
dom anser att det är "normalt"
det handlar om en del i hjärnan inte ha mognat för att kunna producera mindre urin på natten.
när han kissade på sig när han var 3,5 år gammal så startade vi med en äggklocka och varje gång den ringde efter 60 min så fick han springa och kissa. på 2 år har det hänt max 5 olyckor på dagen.
testa det, för det sa bvc till mig och det handlar om att hjärnan ska lära snoppen när den ska kissa och inte snoppen som ska bestämma om du förstår hur jag menar?
hoppas det löser sig för er, jag vet själv hur frustrerande det är!
Oj, väntar de så länge med att undersöka! Han går i skolan nu (vi bor inte i Sverige för tillfället), så äggklocka på dagarna skulle tyvärr inte funka för oss. Ibland sätter vi in speciella inlägg i kalsongerna, så att han inte kissar ner sina kläder utan att det kisset som kommer ut hamnar i inlägget (det ser nästan ut som en binda, men mer formad för att samla kiss).
Ibland kan han kissa på sig inom en timma efter att han varit på toaletten och kissat. Det är väldigt olika med det.
krakel skrev 2013-11-30 08:46:46 följande:
Får jag fråga en sak. Jag har en tjej (5år)som inte heller är torr på natten men på dagen. På sidan som rekommenderas så står det att man inte ska använda blöja alls. Gör inte ni det??? Jag har testat att bädda dubbelt så man bara kan dra av en omgång. Men det funkar ju så där. Min dotter använder iaf blöja
Rent spontant känner jag att jag inte vill ta av blöjan på natten för jag vet att han hatar att kissa på sig. Och även om det bara skulle ske två gånger i veckan så är det ändå obehagligt för honom. Hjälper det på något sätt att vara utan blöja även om man kissar på sig?
RöttÄrSött skrev 2013-11-30 09:12:16 följande:
Som alla skriver så är det helt normalt. Jag måste dock fråga om ni kollat upp blodsockret? Min systerson drack inte överdrivet mycket men kissade massor på nätterna hur de än tog upp och kissade honom. Det visade sig vara diabetes och med medicinering så är han idag torr.
Det behöver absolut inte vara det men det kan vara bra att utesluta (det är ju så enkelt också)
Tack för tipset! Jag har ofta funderat kring diabetes eller någon annan blodsockerrubbning av andra anledningar så det skulle ju inte vara omöjligt. Jag ska kolla upp det där.
Johanna1978 skrev 2013-11-30 08:18:34 följande:
Det är som sagt inget som är konstigt är väldigt många barn i den ålder som har nattis kvar.
om du går in på
www.torrnatt.nu så kan du läsa mer.
Inkontinens – att man inte kan hålla sig torr – är ett problem för många barn. Vissa har problem dygnet runt, medan andra enbart har problem på natten med så kallad sängvätning. Fler än 7% av alla barn mellan 5 och 18 år har problem med att sova torrt hela natten. Det motsvarar 85.000 barn i Sverige. Endast allergier förekommer oftare.
Tack! Ska in och läsa lite :)