• jobbhjälp

Hjälp med CV / Personligt brev

Hej alla

Tänkte kolla om det någonstans bland alla kloka människor på detta forum finns någon som har erfarenhet av detta med personlig brev. Har hittat ett jobb jag vill söka, är väldigt intresserad men det är lite annorlunda från vad jag gjort tidigare. Behöver en vass ansökan och jag sitter lite fast. 

Någon rekryterare eller någon med vana att läsa ansökningar som har lust att hjälpa?
    Jobbar idag inom samma koncern men som sagt, detta jobbet är inte riktigt vad jag har gjort tidigare. 

Hjälp hjälp - sista ansökan är imorgon söndag 1/12.

Tack på förhand.
  • Svar på tråden Hjälp med CV / Personligt brev
  • next2u

Ojoj. Det är väldigt kort tid... men ok. Har jobbat som konsult och konsultchef i många år så jag kan ge lite tips.

Innan du skriver personliga brevet:

Det skall max vara en sida och då gärna med luft mellan styckena.

Skriv den som att du skall skriva en slagfärdig artikel i en tidning. Alltså en första fångande text i början.

Börja att för dig själv skriva ner dina tre bästa egenskaper så du har klart för dig om vad du vill framhäva. Se gärna till hur dessa kan passa in för jobbet du söker.

När du sedan skall skriva texten så fundera på följande fråga:

Varför skall de välja just dig?!

Det är också bra att ha en tändande känsla i kroppen när du skriver! Därför kan det vara bra att tänka för sig själv: "nu har ni chansen!" (Om de som lagt ut jobbet).

Sist be någon annan läsa det du skrivit och fråga dem om de förstår vad det är du vill säga. Också för korrekturens skull.

Lycka till!

• Sandro

Jag tog hjälp av http://www.cvproffset.se/ och beställde ett paket med både CV och personligt brev.
    Efter att ha skrivit om mina ansökningar säkert hundratals gånger utan att bli nöjd så tänkte jag att det var lika bra att få hjälp av proffs. Ett par ansökningar senare och nu har jag äntligen fått jobb som systemutvecklare på en konsultfirma.
    Det som jag behövde mest hjälp med var det personliga brevet. Jag tycker det är svårt att sälja in sig själv på ett snyggt sätt utan att det blir cheasy. 

Nu har ju visserligen sista ansökningsdagen för dig passerat. Men jag tänkte att det kanske kan hjälpa andra som är i farten och söker jobb, som behöver hjälp med sina CVn. :)

• Paulina P P
    Sandro skrev 2014-02-06 13:06:44 följande:

Jag tog hjälp av www.cvproffset.se/ och beställde ett paket med både CV och personligt brev.
    Efter att ha skrivit om mina ansökningar säkert hundratals gånger utan att bli nöjd så tänkte jag att det var lika bra att få hjälp av proffs. Ett par ansökningar senare och nu har jag äntligen fått jobb som systemutvecklare på en konsultfirma.
    Det som jag behövde mest hjälp med var det personliga brevet. Jag tycker det är svårt att sälja in sig själv på ett snyggt sätt utan att det blir cheasy. 

Nu har ju visserligen sista ansökningsdagen för dig passerat. Men jag tänkte att det kanske kan hjälpa andra som är i farten och söker jobb, som behöver hjälp med sina CVn. :)

Får man pengarna tillbaka om CV/personligt brev inte leder till att man får komma på intervju?
  • Paulina P P
    Sandro skrev 2014-02-06 13:06:44 följande:

Jag tog hjälp av www.cvproffset.se/ och beställde ett paket med både CV och personligt brev.

Dessutom - ansökningshandlingarna ska anpassas efter tjänsten man söker. Då måste man ju beställa nya för varje jobb man söker.
Svar på tråden Hjälp med CV / Personligt brev