Desperat - katt ej rumsren! Vad göra????
För snart 1v sedan flyttade det in en kattunge på drygt 15v hos oss.
Han var väldigt rädd men rumsren (enligt ägaren). Så jag flyttade in med katten i sonens rum för att bekanta mig med katten & få han van vid människor.
Han skötte sig exemplasirskt på pottan & han blev snabbt tam.
Efter 3 dgr kände jag att han var redo att släppas ut från rummet. Första dagen ute så sköter han sina toabesök men bor största delen under soffan.
Vi bor i 2plans hus.
På bottenplan har katterna pottor, med olika kattströ.
På överplan finns en potta.
Dag 2 som fri katt, upptäcker jag en stor pöl i vår säng. Men förstod inte riktigt vad det var, misstänkte kiss men luktade lixom så fränt & otäckt som det brukar kunna göra. Men det luktade konstigt..
Dag 3 (ikväll) ska natta mitt barn & upptäcker en stor pöl i hennes säng!
Nu har jag suttit & googlat på hur man får en katt rumsren & tog till mig av ett par tips jag hittade. Vilket var fler kattlådor, olika kattströ samt flytta pottan..
Jag har burit upp en kattlåda till, så nu finns det 2 lådor där nere & 2 där uppe. Båda plan har olika kattströ i sina lådor.
Jag lyfter katten på lådan, börjar gräva & sätter sig & bajsar. Jätte bra! Sen springer katten nöjt ut därifrån & jag går & sätter mig i soffan.
Nån minut senare hoppar katten upp i soffan & sätter sig på armsödet bredvid mig där det ligger en liten kattbädd.. Då han som sagt är lite skygg så blir jag förvånad & tittar till på honom & ser då att han intagit "kiss position"!!! *gaah*
Som det känns nu så blir jag tvungen att stänga in honom på nytt, då använde han ju pottan som han skulle... :-/
För nuvarande är han instängd på toan, men han sitter & piper & vill ut. :((
Vad kan man annars göra??
TIPS & RÅD MOTTAGES GÄRNA!!!