Inlägg från: evaoregon |Visa alla inlägg
  • evaoregon

Praktresa m små barn?

Dixie skrev 2013-12-02 08:45:01 följande:

Jag hade nog tyckt det var mer bökigt att bo en natt vid flygplatsen än att flyga hela vägen till Florida, om ni inte vill vara i NY några dagar. Norviegan kommer ju att börja med direktflyg tex Kastrup - Ft Lauderdale. vi flyger i mars till Miami, flyget på fm från Kastrup, mellanlandning i London och är i Miami lokal tid kl 17 - tycker det funkar rätt bra.
    Jag håller med.  Om ni inte ska stanna i NYC under några dagar så skulle jag hellre flyga hela vägen än att sova på flygplatsen en natt.  
  • evaoregon

Cancun brukar beskrivas som "Las Vegas med strand" då det enbart är uppbyggt för turister meds tora hotellkomplex..  

Detta är vad jag bl a läste på länken ovan:
    "Den risk som finns för turister är främst relaterad till allmän brottslighet, men problem med korruption och infiltration av den organiserade brottsligheten i polis och militär kan även drabba besökande.

Kontakta alltid en vaccinationscentral i god tid före avresa till Mexico. WHO (Världshälsoorganisationen) rapporterar att följande sjukdomar kan förekomma i Mexico: kolera, hepatit A, malaria (i vissa regioner), tuberkulos och tyfoid samt influensa H1N1. Under extremt regniga perioder kan denguefeber förekomma.

Brist på personlig säkerhet råder. Gatuvåldet har på senaste tiden ökat varför väskryckningar, ficktjuvar och rån är en av de största säkerhetsriskerna för utländska turister. De senare förekommer framförallt på de välbesökta turistorterna (Cancún, Playa del Carmen, m.fl)

Expresskidnappningar med rån och utpressning förekommer också. De går oftast till så att den "kidnappade" tvingas åka runt till olika uttagsautomater för att ta ut pengar till "kidnapparna".

Det är absolut nödvändigt att ha en komplett reseförsäkring när man reser till Mexico. De bättre sjukhusen tar inte emot allvarligt skadade eller insjuknade personer utan förhandsbetalning eller förhandsgarantier från försäkringsbolag (vanligtvis SOS i Köpenhamn, för svenska reseförsäkringar).

Vid olycksfall bör således försäkringsbolaget omgående kontaktas så att de vid behov kan garantera sjukhuset i fråga att vården täcks av försäkringen. Vården inleds ofta inte förrän sjukhuset fått en försäkran från försäkringsbolaget eller en förhandsbetalning."

• evaoregon
    evaoregon skrev 2013-12-04 22:24:18 följande:

Cancun brukar beskrivas som "Las Vegas med strand" då det enbart är uppbyggt för turister meds tora hotellkomplex..  

Stora hotellkomplex ska det förstås stå.
  • evaoregon

Om man åker på charter och föredrar att stanna vid hotellpoolen samt kanske åka på någon arrangerad utflykt så tror jag att man kan ha en perfekt semester i Cancun, men vill man själv bila runt så kan det bli problem med mycket trafik, korrumperade poliser och språksvårigheter (spanskakunskaper behövs utanför turistställena).  

• evaoregon
    Lapsang skrev 2013-12-07 13:01:32 följande:
    Tack evaoregon för varningen. Vi hade nog tänkt charter m ev kortare förflyttning t annat charterområde och kortare arrangerade utflyker. Men maken tyckte det får vänta några år pga denguerisken. Större barn drabbas inte lika hårt även om det såklart är en allvarlig sjukdom för alla. Men Thailand dit"alla"" åker har större denguerisk. Suck nnåja. Är inne på florida igen. Vid 3 och 5 låter onekligen mer realistiskt än 1 & 3 eller 2&4.
    Med charter blir det nog väldigt mycket av att bara vara vid poolen i en vecka och stora hotellkomplex som du skriver att du inte gillar så jag tycker nog att Florida låter bättre för er än Mexiko.  

Australien och Nya Zeeland är jättetrevliga länder där man lätt kan resa runt själv och Hawaii är också väldigt trevligt.  Länder med dengue feber hoppar vi över.  
  • evaoregon
    modsey skrev 2013-12-13 07:37:41 följande:
    jag har rest väldigt mycket med mina barn och visst, det blir ju inte som när man reste själv. Men absolut bra ändå!
    Undviker stora charterkomplex, hyr gärna eget hus/ lägenhet och flyger reguljärt.
    Barcelona exempelvis är en ju en sån där nära stad med allt. Kort flygresa, bra boenden att hyra, strand och stad och god mat. Vi hyrde sen hus två timmar utanför i en liten by där vi stannade två veckor.
    Italien också, Sicilien exempelvis. Där vi hyrde hus hörde vi inte ens svenska på två veckor.
    Fantastisk mat, vacker natur. Bilkörningen är iofs ganska galen där, men otroligt mycket att se.

Sen finns det ju små mysiga hotell även med charter, jag ska inte säga att jag kan rekommendera särskilt många för det är få gånger jag rest med charter. Men jag skulle absolut kunna tänka mig ställen i Grekland, Sardinien eller så. Hyr bil själv och tuffa runt lite

Hyra hus eller lägenhet och att ha tillgång till bil tycker jag är toppen om man har mindre barn.  Toppen att kunna fixa lite måltider själv och att kunna ta dagen som den kommer med bilutflykter.  Vi har åkt på sådana semestrar på en massa ställen (Island, Hawaii, flera orter i Californien, Oregon, San Juan Island uppe i staten Washington etc) och det kan varmt rekommenderas.

Kostnaden kan variera mycket beroende på hur dyr flygresa och hur dyr bostad man hyr.
Svar på tråden Praktresa m små barn?