• Anonym (Undersköterska)

Fråga mig vad du vill: - Undersköterska demensboende

Jag har arbetat inom äldreomsorgen i snart 10 år, enbart på demensavdelningar, en del inhopp på somatiska avdelningar.

Svarar på frågor utifrån min erfarenhet och från min arbetsplats.

• Svar på tråden Fråga mig vad du vill: - Undersköterska demensboende
  • Anonym (usk)

1.Vad har ni för rutiner på morgonen?

2. Får de sova så länge de vill  och vara uppe så länge de vill?

3; vad har de för mat, kyld eller storkök, eller lagad på plats?

4. Kör ni med önskekost?

5.Aktiviteter?

6. Arbetssätt, metod? Dvs bpsd, fail mm mm.

7. Berikning av mat?

• Anonym (Nyfiken)

Hur hanterar ni en aggressiv person som slår, skriker och hotar personalen och andra äldre?

Vad gör ni om en dement "försvinner" då menar jag att personen har lyckats ta sig ut ur byggnaden och kan inte hittas?

Hur har personalen det?
    Har ni tid för frukost och lunch eller hinner ni knappt äta?

• Litet My

Vad har ni för rutiner för hot och våld? Om ni får in en ny vårdtagare som är utåtagerande och ni inte förstår er på, kan ni få snabb hjälp och handledning från er chef? Får ni vidareutbildningar i demens för att lära er nya metoder och tankesätt och bibehålla det ni lärt er eller drar de in på det?

Anonym (usk) skrev 2013-12-01 13:30:00 följande:
    1.Vad har ni för rutiner på morgonen?

2. Får de sova så länge de vill  och vara uppe så länge de vill?

3; vad har de för mat, kyld eller storkök, eller lagad på plats?

4. Kör ni med önskekost?

5.Aktiviteter?

6. Arbetssätt, metod? Dvs bpsd, fail mm mm.

7. Berikning av mat?
    1. 3 personal, 10 boende. 1 personal kl.7, och 2 kl.8.
    7 personal tar nattrapporten, och sedan gå till den/de som är vakna.
    Det är minst 1 vaken på avdelningen som går omkring i nattkläder, är det bara en så hjälper man den. Är det flera så försöker vi sätta oss alla 2-3-4 stycken och äta frukost och ge medicinen tills 8-personalen kommer.

Då 8-personalen kommer så planerar vi morgonen, ingen är den andra lik, med vi försöker arbeta utefter genomförandeplanen.

2. Ja, i det stora hela.

3. Kommer förberedd från leverantör, värms på plats. Några dagar i veckan lagar kökspersonalen mat, men då enklare saker som soppa, pannkaka. Det bakas varje dag med, av kökspersonalen.

4. Har provats, men ej fungerat.

5. Min nuvarande arbetsplats jobbar mycket med aktiviteter. Det är enstaka personer som inte klarar av någon aktivitet. Vi "ska" erbjuda alla de dagliga aktiviteterna (som sköts av en som enbart bara jobbar med aktiviteter) men tyvärr så hinner vi inte med allt, många kan vi inte lämna ensamma på en aktivitet. Vi samarbetar bra på avdelningen och ser till att ingen blir glömd, har ett veckoschema så vi kan hålla koll. Annars har vi aktiviteter som att bara sitta och prata, spendera tid tillsammans.

6. Utveckla frågan? Vi, eller en från gruppen, får gå på föreläsningar från och till och återge infon till övriga.

7. En del har specialkost, som är berikad. Denna kommer i lådor.
    Anonym (Nyfiken) skrev 2013-12-01 13:34:25 följande:
    Hur hanterar ni en aggressiv person som slår, skriker och hotar personalen och andra äldre?

Vad gör ni om en dement "försvinner" då menar jag att personen har lyckats ta sig ut ur byggnaden och kan inte hittas?

Hur har personalen det?
    Har ni tid för frukost och lunch eller hinner ni knappt äta?
    Lämnar den personen ifred. Oftast hinner det inte gå så långt, då man oftast hinner förebygga.
    De som bor hos oss som har den tendensen har en egen plan, hur man ska bemöta den personen för att förhindra att det sker. Det är mer när det kommer nyinflyttade, som man inte känner, då är det riktigt svårt om personen är fysiskt frisk, alltså kan springa och jaga personal och andra boende. Har hänt en gång, men vi kom på snabbt vad orsaken var. 

Då letar vi först igenom hela byggnaden, och någon eller några ger sig ut och kollar, hela huset informeras direkt sedan ringer vi polisen.

Frukost tycker jag att man kan äta hemma innan jobbet och inte på arbetstid, då tar man tid från de boende.
    En del sätter sig ändå och ska äta mackor och babbla en timme på morgonen, och de är dom som klagar mest på att "vi har inte tid med det, och det"
    Lunchen och middagen äter vi tillsammans med de boende så då har vi gott om tid att äta.
    Vi ska dokumentera mycket, vi ska städa, vi ska ha aktiviteter, 
    Litet My skrev 2013-12-01 13:54:11 följande:
    Vad har ni för rutiner för hot och våld? Om ni får in en ny vårdtagare som är utåtagerande och ni inte förstår er på, kan ni få snabb hjälp och handledning från er chef? Får ni vidareutbildningar i demens för att lära er nya metoder och tankesätt och bibehålla det ni lärt er eller drar de in på det?
    Vi får mycket hjälp på den biten faktiskt, jag är glad att jag hamnat på det stället jag jobbar på nu.
    Dels har vi en sylviasyster att vända oss till och en person som arbetar med demens och håller föreläsningar som har stor kunskap. Vi träffar ofta denna person hela gruppen, för att få stöd och råd.

Vi blir erbjuda att gå på föreläsningar några gånger om året.
  • Anonym (usk)

Jag skulle utveckla frågan om arbetsmetod, dvs failmetoden är att man inte rättar en dement, att man inte ställer svåra frågor, att man använder spegling i sitt arbetsätt, och att man ger var och en egentid. Mkt beröring.
    Tex om en dement person frågar efter mamma, lämnar man aldrig ett dödsbud. Det är att tänka sig själv hur det skulle kännas. Man kan däremot säga att mamma jobbar, vilar , handlar. osv osv. Är de lite mer piggare så kan man hjälpa dom att minnas genom att man minns i små steg, ända fram till gravplats. Då är levnadsberättelsen till stor hjälp.
    Bpsd är en arbetsmetod som går igenom ett verktyg på datorn, den hjälper personalen att arbeta med de olika störningarna som kan bli när man är dement och pekar på det man behöver arbeta med. Bpsd utb är gratis på nätet, även demnsabc är gratis .

Att hjälpe en person som är utåtagerande, arg, ilsken. Först och främst så ska man förstå den arges känslor, varför är den arg, är det för att den känner sig inlåst, är hungrig, har ont, är trött, är missförstådd?

I många fall kan det hjälpa att avleda,bjuda på kaffe, kroppskontakt, trygghet, och att säga att jag förstår dig att du är arg, jag ska hjälpa dig. 
    I  sista alternativ, kan man ge sobril. Om det inte är en person som kanske behöver sobril Innan det går för långt. Men oftast går det att avleda, vara medmänniska, även ljuga lite för att få personen att må bra.

Jag råder alla som jobbar med demens, att göra demens ABC på demenscentrum, och BPSD. Alla dementa förtjänar en god vård. Sen för att arbeta med BPSD och dess verktyg måste arbetplatsen koppls upp med de demnta i deras system, och man måste få ett godkännande av deras anhöriga, Dvs att chefen bestämmer, men det skadar inte att göra utb ändå-.tror hela sverige ska in i systemet såsmåningom.

Vi gör i ordning personer allteftersom de kommer upp, en börjar 645, och en 7, ibland är vi tre. Vi har 8 boende.
    De får frukost eftersom de kommer upp, ibland flera gånger ;).
    Vi äter frukost ngn gång på morgonen, Ibland när alla är uppe, ibland vill de ligga länge då kan vi äta.
    Vi har hand om all amt förutom lunch. Önskekost gör vi kvällstid, Vi är 2 personal som jobbar kvällen, Ingen speciell kökspersonal. Vi har en som sköter inköp av matvaror och budget.

Måltider i övrigt är pedagogiska, vi har inga sparkrav på mat. De får äta ägg varje dag om de vill. Vi har även brieost o kex som kvällsmys.Budget är i balans då vi äter billigare mat ibland såsom smörgås o kräm.

Vi berikar maten med mkt grädde, äter mkt ägg, samt ger dom mellanmål.

Aktiviteter, är mkt sång och musik. Handarbete, och främst de sociala, kaffedrickning och samtal. Vi ger alla möjlighet att prata om tex deras jultraditioner, deras ungdom, danser, musik, barn, intressen. Det är upp till personalen att hitta på samtalsämne, och att få med alla i samtalet. En aktivitet är också att vika tvätt, duka bord, gå med sopor, vattna blommor mm mm. Det behöver inte vara så stort.

• Litet My

TS: Vad skönt, här sparar de in på allt tyvärr. Jobbar ensam natt på demenskortids och ofta dyker det upp vårdtagare utan fullständiga papper som är blindgalna ( dvs det räcker inte med ett gott bemötande). Vet att dagpersonalen främst klagar mycket över att de aldrig får föreläsningar tex och ofta får vi inget mer stöd av ssk än lugnande medicin som ofta inte hjälper, speciellt inte för de som är livrädda och inte ser oss personal som människor utan har fruktansvärda vanföreställningar. Jättetrist, och eftersom de sparar så är det givetsvis svårt att få in extrapersonal, speciellt på natten :/. Jättesynd eftersom de som jobbar där är otroligt duktiga och engagerade.

• Anonym (Jag)

Jag jobbar en del på demensavdelningar och ser det mer eller mindre som helvetet på jorden, inte för mig men för de som bor där och helatiden vill därifrån. Vi har inte många som klarar av aktiviteter och vi måste spärra av avdelningen så vissa inte kommer överens på de avdelningar jag är på är det 16 boende och väldigt trista lokaler trots att det är nybyggt och anses modernt...

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Hur hanterar ni i personalgruppen etiska konflikter, problem eller dilemman som uppkommer?

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
    Anonym (usk) skrev 2013-12-01 15:24:22 följande:
    Jag skulle utveckla frågan om arbetsmetod, dvs failmetoden är att man inte rättar en dement, att man inte ställer svåra frågor, att man använder spegling i sitt arbetsätt, och att man ger var och en egentid. Mkt beröring.
    Tex om en dement person frågar efter mamma, lämnar man aldrig ett dödsbud. Det är att tänka sig själv hur det skulle kännas. Man kan däremot säga att mamma jobbar, vilar , handlar. osv osv. Är de lite mer piggare så kan man hjälpa dom att minnas genom att man minns i små steg, ända fram till gravplats. Då är levnadsberättelsen till stor hjälp.
    Bpsd är en arbetsmetod som går igenom ett verktyg på datorn, den hjälper personalen att arbeta med de olika störningarna som kan bli när man är dement och pekar på det man behöver arbeta med. Bpsd utb är gratis på nätet, även demnsabc är gratis .

Att hjälpe en person som är utåtagerande, arg, ilsken. Först och främst så ska man förstå den arges känslor, varför är den arg, är det för att den känner sig inlåst, är hungrig, har ont, är trött, är missförstådd?

I många fall kan det hjälpa att avleda,bjuda på kaffe, kroppskontakt, trygghet, och att säga att jag förstår dig att du är arg, jag ska hjälpa dig. 
    I  sista alternativ, kan man ge sobril. Om det inte är en person som kanske behöver sobril Innan det går för långt. Men oftast går det att avleda, vara medmänniska, även ljuga lite för att få personen att må bra.

Jag råder alla som jobbar med demens, att göra demens ABC på demenscentrum, och BPSD. Alla dementa förtjänar en god vård. Sen för att arbeta med BPSD och dess verktyg måste arbetplatsen koppls upp med de demnta i deras system, och man måste få ett godkännande av deras anhöriga, Dvs att chefen bestämmer, men det skadar inte att göra utb ändå-.tror hela sverige ska in i systemet såsmåningom.

Vi gör i ordning personer allteftersom de kommer upp, en börjar 645, och en 7, ibland är vi tre. Vi har 8 boende.
    De får frukost eftersom de kommer upp, ibland flera gånger ;).
    Vi äter frukost ngn gång på morgonen, Ibland när alla är uppe, ibland vill de ligga länge då kan vi äta.
    Vi har hand om all amt förutom lunch. Önskekost gör vi kvällstid, Vi är 2 personal som jobbar kvällen, Ingen speciell kökspersonal. Vi har en som sköter inköp av matvaror och budget.

Måltider i övrigt är pedagogiska, vi har inga sparkrav på mat. De får äta ägg varje dag om de vill. Vi har även brieost o kex som kvällsmys.Budget är i balans då vi äter billigare mat ibland såsom smörgås o kräm.

Vi berikar maten med mkt grädde, äter mkt ägg, samt ger dom mellanmål.

Aktiviteter, är mkt sång och musik. Handarbete, och främst de sociala, kaffedrickning och samtal. Vi ger alla möjlighet att prata om tex deras jultraditioner, deras ungdom, danser, musik, barn, intressen. Det är upp till personalen att hitta på samtalsämne, och att få med alla i samtalet. En aktivitet är också att vika tvätt, duka bord, gå med sopor, vattna blommor mm mm. Det behöver inte vara så stort.
    Demens ABC måste alla som jobbar hos oss göra, tyvärr inte timmisar.

Visste inte att det kallas för en metod, men jag hoppas då att alla arbetar utifrån den. Vi samtalar mycket i gruppen om just det och går igenom med timmisar, ofta får man ta de åt sidan och prata då det ofta händer att dom säger såna saker, (just nu har vi mycket nya timanställda) det är mycket att tänka på när man jobbar med dementa. Vi har t.ex en boende som får mycket ångest av frågor, "vad vill du ha i kaffet", "vill du ha apelsinjuice eller vatten", såna missar är väldigt lätt hänt när det ej är van personal, många kan rynka på näsan och undra varför inte denne person ska få välja dricka själv dag till dag. Det är få på vår avdelning som faktiskt kan ta såna frågor.
    Vi har gått på föreläsningar om bpsd, med verktyg på datorn menar du då det verktyg där man kartlägger dygnet för att se hur och vad som triggar igång beteenden? Isåfall är jag med, annars har jag inte hört talas om.. du får gärna berätta mer.

Vad skönt att båda personal börjar så tidigt, vi skulle verkligen behöva få lägga om våra scheman, i nuläget kan man känna sig lagom hjälplös när man är ensam en timme på morgonen och flera är vakna (vi har 4 st med starka vandringsbeteenden) inte lätt då en har avföring i inkontinensskyddet t.ex då man måste lämna övriga ensamma. Det är inte optimalt. Men oftast är första timmen en lugn frukoststund tillsammans.

Hur gör ni med nattfastan som inte får överstiga 11 timmar?
    Ger ni kvällsmål till alla på kvällen? Vad gör nattpersonalen?

Du kanske inte vill säga var du jobbar, men det låter bra.. har hört mycket om ställen med 1 personal på 6 dementa på kvällarna, 2 personal på morgonen på 10-12 dementa, + att personalen ska laga mat, städa, aktivitet, utevistelse osv osv.. Känns något omöjligt.
    Anonym (Jag) skrev 2013-12-01 19:34:43 följande:
    Jag jobbar en del på demensavdelningar och ser det mer eller mindre som helvetet på jorden, inte för mig men för de som bor där och helatiden vill därifrån. Vi har inte många som klarar av aktiviteter och vi måste spärra av avdelningen så vissa inte kommer överens på de avdelningar jag är på är det 16 boende och väldigt trista lokaler trots att det är nybyggt och anses modernt...
    Det låter inte bra, har ni ingen att ta upp problemet med? Hur många personal är ni på 16 boende?
    Litet My skrev 2013-12-01 19:23:09 följande:
    TS: Vad skönt, här sparar de in på allt tyvärr. Jobbar ensam natt på demenskortids och ofta dyker det upp vårdtagare utan fullständiga papper som är blindgalna ( dvs det räcker inte med ett gott bemötande). Vet att dagpersonalen främst klagar mycket över att de aldrig får föreläsningar tex och ofta får vi inget mer stöd av ssk än lugnande medicin som ofta inte hjälper, speciellt inte för de som är livrädda och inte ser oss personal som människor utan har fruktansvärda vanföreställningar. Jättetrist, och eftersom de sparar så är det givetsvis svårt att få in extrapersonal, speciellt på natten :/. Jättesynd eftersom de som jobbar där är otroligt duktiga och engagerade.
    Måste vara jättejobbigt, särskilt när man är bra och vill göra ett bra jobb men förutsättningarna inte finns där.
    Har jobbat endel på demenskortids också, så jag vet vad du menar, ofta har man ingen aning om personen förutom namn och någon kort sammanfattning på ett beslut.
    Går det att klaga högre? Skriver ni mycket avvikelser? Det är så sjukt tråkigt när det ska sparas in en massa.. är det privat eller kommunalt?
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-01 19:41:00 följande:
    Hur hanterar ni i personalgruppen etiska konflikter, problem eller dilemman som uppkommer?
    Just för tillfället är vi alla rätt samspelta, men är det något så tar vi chefen till hjälp och pratar ut.
    Att man fungerar bra i sin arbetsgrupp är också en viktig del i att kunna ge en god omvårdnad,
    att alla är på samma linje.
  • Lady Paraplyh

Har ni många psykiskt sjuka boende där du jobbar? Min kompis jobbar på ett demensboende och hon säger att de får in många som egentligen borde vara inom psykvården, men psykvården har inte resurser. Då får äldreboenden ta dem. De är alltså inte dementa, men i alla fall pensionärer.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Undersköterska) skrev 2013-12-03 01:20:10 följande:
    Just för tillfället är vi alla rätt samspelta, men är det något så tar vi chefen till hjälp och pratar ut.
    Att man fungerar bra i sin arbetsgrupp är också en viktig del i att kunna ge en god omvårdnad,
    att alla är på samma linje.
    Men även om alla är samspelta uppstår det väl etiska problem eller konflikter i vardagen? Min fråga var hur ni som personalgrupp då hanterar dessa, det finns ju lite olika sätt.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Jag 2)

Skulle du själv kunna tänka dig att bo där, med den personal ni har? Skulle du känna dig trygg och hemma?

• Litet My

Lady Paraplyh: Sånt är så trist att se, tyvärr finns det få boenden för äldre psykiskt sjuka, och de psykiatriboenden som finns passar de heller inte riktigt in i eftersom de är för yngre.

• Anonym (Jag)

Vi ska vara fem på morgonen men om en är sjuk får vi inte ringa in någon vikarie... Sen är vi tre efter halv fem och två efter halv åtta till nio på kvällen. Om man tittar på de boende är de flesta väldigt olyckliga vilket jag upplever på alla 4 avdelningarna. Hur hanterar ni det när " Märta" vill till sin man hela tiden och vill bli utsläppt så hon kan gå hem eller "Ida" som vill ringa barnen 77 gånger om dagen men inte kommer ihåg att hon ringde för tio minuter sedan och "Rolf" som inte har någon ordförståelse längre och blir så irriterad när någon pratar med honom eller när han inte blir förstådd eller "Siri" som vandrar hela tiden och drar alla hon kommer åt i håret eller "Dagmar" som ligger inne på sitt rum och skriker hela dagarna eller "Nils" som ropar om att få gå på toaletten var femte minut eller "Kalle" som vägrar att duscha efter att han bajsat på sig...mm mm

Svar på tråden Fråga mig vad du vill: - Undersköterska demensboende