• Anonym (Ida)

Alltid hungrig

Hej! Jag vet inte ifall någon kommer kunna ge mig några tips men jag känner att jag vill skriva ändå.

Jag är en människa som blir hungrig väldigt fort efter en måltid, kanske en till två timmar efter så är jag hungrig igen. Efter 5 minuter av hunger så börjar jag må ofantligt illa. En frukt hjälper i kanske 3 minuter, en macka i en halvtimme... Jag förstår inte varför min kropp gör såhär mot mig! Alla andra verkar kunna gå utan mat ganska länge, men jag behöver nästan alltid ha något att knapra på... Om jag går hungrig för länge så kan jag få hypoglykemi, vilket inte är speciellt kul, men det sker framförallt när jag har försovit mig och missat frukosten.

Jag fick tipset om att jag kanske producerar för mycket magsyra och provade därför en kur av omeprazol. Den gjorde att jag inte kunde äta lika mycket mat sen tidigare (och jag kunde redan inte äta så mycket innan), hungern och illamåendet försvann inte. 

Illamåendet försvinner direkt om jag dricker ett glas juice, är dock tillbaka väldigt snabbt efter, kan det vara att magsäcken är tom som får mig att må så dåligt? Att magsäcken är liten och blir tom fort?

Vad kan det vara för fel på mig? Är det helt enkelt så här för en del människor? Jag är så trött på det här!

• Svar på tråden Alltid hungrig
  • Vårdutbildad förälder

Jag var precis likadan. Så himla tröstlöst att äta en ordentlig måltid och sedan efter 1-2 timmar vara hungrig igen :-/ För mig har dock blivit otroligt mycket bättre sedan jag började med LCHF. Jag äter en väldigt liberal variant med mer kolhydrater och mindre fett än vad man vanligtvis räknar som LCHF, men det fungerar väldigt bra. Märker även att jag lättare blir snabbt hungrig om jag äter lite större portioner.

Hoppas du blir av med problemet, för det är verkligen inte kul alls! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Olik)

Äter du nyttigt?Du kanske har mask i magen?

• Anonym (Ida)
    Vårdutbildad förälder skrev 2013-12-01 17:10:03 följande:
    Jag var precis likadan. Så himla tröstlöst att äta en ordentlig måltid och sedan efter 1-2 timmar vara hungrig igen :-/ För mig har dock blivit otroligt mycket bättre sedan jag började med LCHF. Jag äter en väldigt liberal variant med mer kolhydrater och mindre fett än vad man vanligtvis räknar som LCHF, men det fungerar väldigt bra. Märker även att jag lättare blir snabbt hungrig om jag äter lite större portioner.

Hoppas du blir av med problemet, för det är verkligen inte kul alls! {#emotions_dlg.flower}
    Jag har blivit tipsad om LCHF, men jag är osäker på hur jag skulle klara av det (gillar kolhydrater). Är det "smart" att äta LCHF när man inte vill gå ner i vikt? Jag är inte så insatt i hur det fungerar, men kanske skulle fungera. Men då betyder det väl att det är mitt blodsocker som går upp och ner av att jag äter kolhydrater, och att det är det jag känner av? Jag får kika lite på LCHF och se om jag skulle kunna klara av det.
    Anonym (Olik) skrev 2013-12-01 17:12:03 följande:
    Äter du nyttigt?Du kanske har mask i magen?
    På senaste tiden har jag inte varit den nyttigaste, men det har varit såhär så länge som jag kan minnas. Kanske att det började i tonåren. Mask tror jag inte att det är, vore riktigt läskigt om det var det med, mask i så många år Förvånad
  • Mandel

Vad äter du då?

Frukt och juice är inget man blir mätt på...
    Vad äter du till frukost? Lunch? Kvällsmat? Äter du mellanmål och vad mer än en frukt?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (magen)

Hej, jag känner igen mig i det du skriver, delvis. Du är rätt smal eller hur? Och har troligtvis hög ämnesomsättning?
    (Jag har magkatarr och trög mage, hög ämnesomsättning och är ständigt hungrig med täta blodsockerfall. Det är väldigt jobbigt för om jag äter så mycket jag vill, får jag kramp i magen för tarmarna redan är fulla. Om jag äter lite och ofta, tänker jag på mat hela tiden men det är ändå bästa lösningen).

Så om du gillar pasta kan det vara ett sätt att få i sig något som man håller sig på, samtidigt som det inte får ditt blodsocker i gungning på samma sätt som juice och annat sött. Om du inte har problem med övervikt kan du äta fet mat, mejeriprodukter och kött och ägg. De innehåller något ämne som gör att man känner sig mätt längre.

Har du talat med läkare om detta? Kan vara bra och kolla blodsockret, samt om du har något ämnesomsättningsproblem.

• Anonym (Ida)
    Mandel skrev 2013-12-01 17:42:26 följande:

Vad äter du då?

Frukt och juice är inget man blir mätt på...
    Vad äter du till frukost? Lunch? Kvällsmat? Äter du mellanmål och vad mer än en frukt?

På senaste tiden har jag inte ätit så bra, men normalt sett så äter jag frukost vid 7, vilket brukar vara två mackor och varm choklad, sen brukar jag äta lunch igen runt 12, jag brukar bli hungrig emellan där men jag har ingen tid att fixa nåt att äta. Lunchen är av samma kvalité som kvällsmaten (som brukar vara vid 18), alltså pasta/potatis/ris med köttbullar/fisk/kött, sås (inte alltid sås) och sallad. Jag kan inte äta speciellt stora portioner, jag är belåten efter kanske en halv normal portion men jag brukar alltid försöka trycka i mig en hel. Jag brukar ta någon macka eller ett ägg mellan lunch och kvällsmat.

Jag brukar gå omkring och känna mig hungrig i princip alla dagar i veckan, för jag väntar alltid med att äta tills det "är dags" för att äta. De enda gånger som jag har känt mig mätt i flera timmar är om jag har ätit en riktigt fet måltid.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (magen) skrev 2013-12-01 17:53:47 följande:
    Hej, jag känner igen mig i det du skriver, delvis. Du är rätt smal eller hur? Och har troligtvis hög ämnesomsättning?
    (Jag har magkatarr och trög mage, hög ämnesomsättning och är ständigt hungrig med täta blodsockerfall. Det är väldigt jobbigt för om jag äter så mycket jag vill, får jag kramp i magen för tarmarna redan är fulla. Om jag äter lite och ofta, tänker jag på mat hela tiden men det är ändå bästa lösningen).

Så om du gillar pasta kan det vara ett sätt att få i sig något som man håller sig på, samtidigt som det inte får ditt blodsocker i gungning på samma sätt som juice och annat sött. Om du inte har problem med övervikt kan du äta fet mat, mejeriprodukter och kött och ägg. De innehåller något ämne som gör att man känner sig mätt längre.

Har du talat med läkare om detta? Kan vara bra och kolla blodsockret, samt om du har något ämnesomsättningsproblem.
    Jag var underviktig förut, gick upp i vikt efter en period i stress så nu är jag rätt normalviktig. Jag tror att jag har rätt hög ämnesomsättning, jag kan inte heller äta speciellt mycket, men magkatarr verkar jag inte ha. Lite och ofta är det jag försöker med, men aldrig lyckas med, jag känner att jag inte har tid att fixa mat så ofta :(
    Nötter (som jag brukar knapra på) är rätt dyrt om man äter det som jag gör. Fet mat vet jag att det hjälper, men jag vet inte riktigt vad för typ av fet mat som man bör äta. Jag köper produkter som innehåller den högsta %-halten av fett, som yoghurt, mjölk och så, men vet som sagt inte vad mer jag borde göra.

Jag tror inte att jag har pratat med en läkare om det här, jag minns att jag var hos en dietist i tidiga tonåren men jag minns inte varför. Jag bad läkaren att kolla mitt blodsocker sist jag tog blodprov, men det sades inget om det sen så jag antar att vid det tillfället så var det normalt.
  • Anonym (magen)

Jag har märkt att det är lättare att hålla hungern i schack om jag helt undviker sött och då får man se upp med fruktyoughurt och juice också, inte enbart godis. Animaliskt fett och mejeriprodukter ger bäst mättnadskänsla, längst men nyttigast är fett från naturen: nötter (vräker i mig också!), solrosolja, avocado.. allt som har hög halt fleromättade fettsyror.

Jag brukar ha svårt att ha aptit på jobbet, troligtvvis pga en latent stress. Så då äter jag inte tillräckligt, precis som du. Det är som att magsäcken krymper ihop. Fast vid andra tillfällen kan jag äte jättemängder. Har du alltid svårt att äta stora portioner?

Jisses, vad hungrig jag blev nu... ska gå och laga mat!

• Anonym (Ida)
    Anonym (magen) skrev 2013-12-01 18:14:50 följande:
    Jag har märkt att det är lättare att hålla hungern i schack om jag helt undviker sött och då får man se upp med fruktyoughurt och juice också, inte enbart godis. Animaliskt fett och mejeriprodukter ger bäst mättnadskänsla, längst men nyttigast är fett från naturen: nötter (vräker i mig också!), solrosolja, avocado.. allt som har hög halt fleromättade fettsyror.

Jag brukar ha svårt att ha aptit på jobbet, troligtvvis pga en latent stress. Så då äter jag inte tillräckligt, precis som du. Det är som att magsäcken krymper ihop. Fast vid andra tillfällen kan jag äte jättemängder. Har du alltid svårt att äta stora portioner?

Jisses, vad hungrig jag blev nu... ska gå och laga mat!
    Tack för ditt svar. Jag har alltid svårt för att äta stora portioner, bortkastade pengar att köpa "buffé" på restaurang eftersom jag bara kommer orka en liten portion. Riktigt jobbigt att se hur andra går och tar flera portioner, haha. Sen, som sagt, försöker jag ju alltid att äta mer än vad min kropp vill, vilket leder till att jag sen mår dåligt (fysiskt) av att ha ätit för mycket.

Det enda som jag kan äta mycket av är chips och ostbågar, jag vet inte om det är för att de passerar magsäcken fortare än riktig mat?

Det verkar som att det vore smart att sluta äta allt socker iaf, vet inte ifall jag kan sluta med kolhydrater helt, vilket LCHF skulle innebära, men socker bör inte vara så svårt... Undrar hur lång tid det tar innan man känner av en skillnad? Det kanske märks efter bara några dagar.
  • Fjärilslarv

jag äter 5 ggr om dagen, alltså ca var tredje timme.

Svar på tråden Alltid hungrig