• Anonym (Ida)

Alltid hungrig

Hej! Jag vet inte ifall någon kommer kunna ge mig några tips men jag känner att jag vill skriva ändå.

Jag är en människa som blir hungrig väldigt fort efter en måltid, kanske en till två timmar efter så är jag hungrig igen. Efter 5 minuter av hunger så börjar jag må ofantligt illa. En frukt hjälper i kanske 3 minuter, en macka i en halvtimme... Jag förstår inte varför min kropp gör såhär mot mig! Alla andra verkar kunna gå utan mat ganska länge, men jag behöver nästan alltid ha något att knapra på... Om jag går hungrig för länge så kan jag få hypoglykemi, vilket inte är speciellt kul, men det sker framförallt när jag har försovit mig och missat frukosten.

Jag fick tipset om att jag kanske producerar för mycket magsyra och provade därför en kur av omeprazol. Den gjorde att jag inte kunde äta lika mycket mat sen tidigare (och jag kunde redan inte äta så mycket innan), hungern och illamåendet försvann inte. 

Illamåendet försvinner direkt om jag dricker ett glas juice, är dock tillbaka väldigt snabbt efter, kan det vara att magsäcken är tom som får mig att må så dåligt? Att magsäcken är liten och blir tom fort?

Vad kan det vara för fel på mig? Är det helt enkelt så här för en del människor? Jag är så trött på det här!

• Svar på tråden Alltid hungrig
  • Anonym (mat)

Jag är precis som dig Ts, blir hungrig 2 timmar efter måltid, brukar äta 6 ggr per dag så att jag aldrig är riktigt hungrig eftersom jag blir sådär vrålhungrig så att det värker i magen om det är långt mellan måltiderna samt blir yr.

Äter frukost 2 mackor, 2 timmar senare 1 macka, 2,5 timmar senare lunch, 2 timmar efter lunch fika med macka och kaffe, 2,5 timmar senare middag, 2 timmar senare ännu en macka och en frukt.
    Lunch och middag är en normal portion av varierad kost, är normalviktig kring BMI 20.
    Har helt normala värden både sköldkörteln och blodsocker.
    Tror att det kan vara så att magsäcken tömmer sig olika snabbt hos olika personer och därför vissa blir väldigt hungriga kort tid efter måltid.

• Anonym (magen)

Åh, vad tråkigt att inte kunna vräka i sig mat när man är både sugen och hungrig! Fast å andra sidan slipper du de problem som jag har med en överansträngd balongmage, (trots att jag är smal).

Jag kom att tänka på en grej till: du säger att du inte har magkatarr och när du tar Omeprazol hade du ännu svårare att äta? Det kan vara så att du har för dålig produktion av magsaft, som ska hjälpa magen att ta hand om maten. Den magsaftproduktionen ska gå igång när du blir sugen och börjar äta men det är mjligt att den är otillräckli? Ett tips är att pressa citron över maten. Fr.a. om du har gjort en gräddsås eller liknande kan det vara väldigt gott och hjälpa till med aptiten och matsmältningen.

Chips och ostbågar! Åh, vad gott det är! Du har nog ett konstant saltsug, det har i alla fall jag.

• Fjärilslarv

till ts:
    Jag äter som sagt ca 5ggr om dagen och jag tror att mitt äktenskap skulle väldigt lidande om jag inte åt mina mellanmål Flört.

Min man föreslår alltid en frukt som första åtgärd när jag är sur och grinig förstår inte varför höhöhö Oskyldig

• Anonym (magen)
    Fjärilslarv skrev 2013-12-01 19:04:23 följande:
    till ts:
    Jag äter som sagt ca 5ggr om dagen och jag tror att mitt äktenskap skulle väldigt lidande om jag inte åt mina mellanmål Flört.

Min man föreslår alltid en frukt som första åtgärd när jag är sur och grinig förstår inte varför höhöhö Oskyldig
    Haha! Ja, mitt ex lärde sig med tiden att ha nödproviant med sig. När han började peta i mig mandarinklyftor  eller choklad, förstod jag att han var rädd för att mitt humör var på väg åt fel håll. Han kunda äta en jätteportion per dag och vara nöjd. Generellt är detta ett problem som kvinnor har i mycket större utsträckning. Jag har tjejkompisar som jag måste säga till att de ska äta för de blir antingen askgrå i ansiktet och slutar svara på tilltal, eller blir agressiva. Min pappa, brukar ge mig en bit kött när han tycker att jag är jobbig... jag är 40 år ...
  • Fjärilslarv
    Anonym (magen) skrev 2013-12-01 19:12:43 följande:
    Haha! Ja, mitt ex lärde sig med tiden att ha nödproviant med sig. När han började peta i mig mandarinklyftor  eller choklad, förstod jag att han var rädd för att mitt humör var på väg åt fel håll. Han kunda äta en jätteportion per dag och vara nöjd. Generellt är detta ett problem som kvinnor har i mycket större utsträckning. Jag har tjejkompisar som jag måste säga till att de ska äta för de blir antingen askgrå i ansiktet och slutar svara på tilltal, eller blir agressiva. Min pappa, brukar ge mig en bit kött när han tycker att jag är jobbig... jag är 40 år ...
    haha ja kanske =). jag tränar dock mycket så min förbränning är ju högre, och så har jag svårt för att äta mycket på en gång.

när jag och min man ska ut någonstans så har han alltid med sig: Lypsyl, vattenflaska, banan och så laktostabletter.

HAHA
  • Anonym (Ida)

Tack för alla tips :) Jo jag har nog lite för lite magsaft, eftersom omeprazol gjorde det svårare att äta. Saltsug? jo, det har jag nog, vet egentligen inte vad jag borde göra åt det, chips och sånt får mig att må så mycket bättre, haha, (äter nog det lite för ofta).

Jag får se om jag kanske kan fixa så att jag har mellanmåls-mat att ta med mig till jobbet så att jag lyckas äta lite oftare, sen får jag se om jag kan äta mindre socker. 

• Vårdutbildad förälder
    Anonym (Ida) skrev 2013-12-01 18:30:32 följande:
    Det verkar som att det vore smart att sluta äta allt socker iaf, vet inte ifall jag kan sluta med kolhydrater helt, vilket LCHF skulle innebära, men socker bör inte vara så svårt... Undrar hur lång tid det tar innan man känner av en skillnad? Det kanske märks efter bara några dagar.
    Inte ska du sluta med kolhydrater helt! Däremot ger långsamma kolhydrater längre mättnadskänsla än snabba kolhydrater, precis som fett och proteiner. Det jag undviker helt är socker, spannmål, ris och potatis. Däremot äter jag mycket grönsaker och rotfrukter, gör bröd/paj/pizza på mandelmjöl och äter en hel del nötter. Inte krångligt eller svårt när man kommit in i det.
  • Baby Firefly

Jag är också hungrig jämt pga av en medicin jag tar. Det är väldigt svårt att stå emot hungern så det slutar alltid med att jag äter fast jag inte borde. Hunger är en svår känsla att stå emot.

• Colourfulrainbow

Har inte sett om det nämnts i tråden eller inte, men du har inte testat att äta mer fullkorn och fibrer? Jag står mig längre på fullkornsris jämfört med vitt ris. Samma med fullkornspasta och vanlig pasta. Vita mackor kan jag äta hur många som helst av, medan jag bara behöver äta 2-3 riktigt grova mackor.

• Anonym (Ida)
    Colourfulrainbow skrev 2013-12-02 19:19:04 följande:
    Har inte sett om det nämnts i tråden eller inte, men du har inte testat att äta mer fullkorn och fibrer? Jag står mig längre på fullkornsris jämfört med vitt ris. Samma med fullkornspasta och vanlig pasta. Vita mackor kan jag äta hur många som helst av, medan jag bara behöver äta 2-3 riktigt grova mackor.
    Jag blir mättare fortare på sån mat, men jag är osäker på om de gör att jag är mätt längre, har själv inte märkt någon skillnad.
  • Jenni73

Jag har alltid haft blodsockerfall, och förväxlat detta med hunger. Nu äter jag LCHF sedan två år tillbaka och har insett att hunger är en helt annan sak. Jag har insett att jag har ett blodsocker relaterat problem, vilket gör att blodsockret åker upp och ner, för att slippa problemen skippar jag högkolhydratskällorna, pasta, bröd och socker osv.

Jag älskade också kolhydrater, men efter att ha insett att blodsockerproblematik leder till diabetes och en massa andra sjukdomar så är det inte så svårt att skippa. Numera räcker det att jag äter två gånger om dagen, vilket för mig känns som att jag sparar en jäkla massa tid.

• Anonym (Ida)
    Jenni73 skrev 2013-12-04 08:59:43 följande:
    Jag har alltid haft blodsockerfall, och förväxlat detta med hunger. Nu äter jag LCHF sedan två år tillbaka och har insett att hunger är en helt annan sak. Jag har insett att jag har ett blodsocker relaterat problem, vilket gör att blodsockret åker upp och ner, för att slippa problemen skippar jag högkolhydratskällorna, pasta, bröd och socker osv.

Jag älskade också kolhydrater, men efter att ha insett att blodsockerproblematik leder till diabetes och en massa andra sjukdomar så är det inte så svårt att skippa. Numera räcker det att jag äter två gånger om dagen, vilket för mig känns som att jag sparar en jäkla massa tid.
    Jag får bara hypoglykemi om jag väntar för länge, men jag börjar må illa fort. Jag vet inte om det är att jag känner av blodsockret som går ner, i så fall är det ju snarare att jag har lågt blodsocker nästan hela tiden. Låter lite konstigt för mig.
    Med hypoglykemi/blodsocker fall syftar jag på episoderna då illamåendet blir outhärdligt men det går inte att äta, kroppen börjar skaka och svettas, domar bort, börjar frysa, sluddra och sedan blir världen svart. Hade du sånna hela tiden? låter skitjobbigt.
  • Jenni73

Väldigt ofta om jag inte åt var 3:e timma. Vi har diabetes typ 2 i familjen, och är generellt dåliga på blodsocker kontroll. Numera har jag stenkoll på mitt blodsocker, ska inte få diabetes:-´)

Svar på tråden Alltid hungrig