Anonym (husfrid) skrev 2013-12-02 11:45:45 följande:
Mina barn har aldrig fått åka med på några semesterresor tillsammans med sin pappa, biomamma och deras gemensamma barn. Det har hänt mer än en gång att de suttit med resekataloger och planerat semestern framför ögonen på barnen, när barnen varit där. De har varit ledsna men aldrig sagt något. Inte heller jag har framfört några åsikter om detta, för att inte ställa till nåt bråk. Däremot finns det många andra som tyckt att det varit för jäkligt, och som inte fattar att jag varit så "flat" som har tigit. Om jag gjort rätt eller fel vet jag inte.
Jag hade mer än gärna varit med och sponsrat om barnen varit tillfrågade om de ville följa med, men det har aldrig varit aktuellt. Semesterresorna har de gjort med mig.
Situationen i TS är ju lite annorlunda, även bioföräldrar åker på semestrar utan sina barn.
Biomamman har inget att göra med vad ni gör medan hon har barnen, så länge ni tar hand om barnen när ni har umgänge med dem.
När det är bonusbarn eller halvsyskon så blir det lite mer komplext. Låter riktigt taskigt att planera framför barnen som inte får följa med. Det låter dock som du faktiskt ta upp detta med barnens far. Berätta att du ser att barnen blir ledsna när de inte får följa med och om det är den ekonomiska biten som kniper så sponsrar du gärna.
Sen får man faktiskt inte glömma att halvsyskonen åker iväg på semester med DIG. De andra barnen får ju stanna hemma då, de har ingen annan än pappas familj att åka iväg med. Det jag menar med det är att jag tycker att det är okej att dina barn inte får följa med varje gång.