• Myran76

Min sambos ex förgör mig!

Vilken otroligt jobbig situation. Fruktansvärd!

Jag hade nog velat råda dig att avvakta med polisanmälan tills ni prövat andra sätt som är mindre konfrontationsmässiga. Tex är det ju viktigt att ni sparar alla bevis som sms, mejl och kanske till och med spelar in telefonsamtal så att ni har dessa att använda om ni ska starta detta "krig" mot henne och bevisa att det hållit på ett tag. Dessutom hade det nog sett bättre ut om ni hade försökt med någon slags samtal och "familjeterapi" först för att visa socialen att ni verkligen har försökt lösa alla konflikter på bästa sätt. Nu låter det som om ni har låtit henne få som hon vill och inte sagt emot fram tills ni helt plötsligt anmäler henne.

Alltså jag förstår helt att du fick nog, men det viktiga är ju vad ni kan bevisa om ni vill ha social och myndigheter på er sida. Och när det gäller tvister om barn så antar jag att det är väldigt viktigt att det är er myndigheterna tror på.

Hur som helst, nu är anmälan inne och vad som händer här näst lär ju vara avgörande för hur ni ska handla.

Först och främst, gå igenom och samla de bevis ni har som styrker er story, att hon trakasserat er, hotat er?, snackat skit om er. Framstår hon som galen i mejlen och sms:en eller är det omöjligt att bevisa och att enligt andra kan hon låta som en orolig mamma bara? Med bevis kan ni i alla fall få "rätten" på er sida.

Men oavsett vad som händer med det så kan ni inte styra över vad hon säger till sina och sambons barn, och det lär inte bli bättre nu. Barnen kommer att hamna i kläm om hon säger hemska saker om dig och din sambo för oavsett om barnen tror på det eller inte så kommer det få dem att må dåligt. Men jag gissar att det inte är skäl nog för socialen att ta vårdnaden ifrån henne.

Så ni kommer nog att vara i en rätt jobbig situation ett tag framöver.

Har du pratat med en familjeadvokat? Annars bör du nog göra det? Hur kommer detta kontaktförbud att se ut? Vad händer om mamman ändå sms:ar dig eller din sambo? Kan ni få till att ni delar på vårdnaden om barnen utan att ha någon som helst kontakt med henne? Det skulle förstås vara skönt för er för stunden, men som sagt vad hon säger till sina barn kan ni nog inte råda över. Så om det finns något som kan blidka henne är det självklart det bästa i situationen. Tror du att det går att prata med henne alls och få henne att förstå hur illa hon gör både er och barnen? Finns det någon i de sociala kontakterna som kan hjälpa er med dessa samtal?

Till sist, du och din sambo måste försöka ta hand om varandra mitt i allt detta. Att situationen gör honom och dig så här upprörda och ledsna och att ni grälar om det är förstås inte bra. Speciellt inte nu när du är gravid. Om mamman vägrar gå med på samtal så kanske ändå du och din sambo ska prata med någon. Om ni står som enad stark front så kommer det vara lättare att låta hennes trakasserier rinna av er.

Lycka till!

• Myran76

Det låter som om ni verkligen har försökt och som hon faktiskt är helt knäpp. Bra att ni har möte med advokat och att ni sparat alla bevis. Det är helt klart svårt med vårdnadstvister eftersom det inte alltid spelar roll vems fel det är av föräldrarna då barnens bästa går först. Men ni verkar ju ha bevis på att hon förstör umgänget, och kan ni dessutom visa att hon i princip hotat dig så blir det säkert lättare för er.

Se till att din sambo inte skräms till tystnad av hot om att hon har soc på sin sida och att hon ska sprida ut att han är pedofil. Hemskt om hon gör det förstås, men hon verkar ju så labil att hon kan säkert få för sig att göra det ändå, oavsett vad ni kommer överens om. Så som allt ser ut nu är det bättre att ni slåss för att ni ska få ha barnen så mycket som möjligt.

Att gå till Lucian och riskera bråk, kan ni bara göra om ni är säkra på att mamman kommer framstå som galen i allas ögon medan ni framstår som normala. Om det blir som ett bråk mellan skilda föräldrar framför barnen så är det kanske bättre att låta bli.

Usch, vilken jobbig situation ni har. Jag önskar er all lycka till!

Svar på tråden Min sambos ex förgör mig!