• cosinus

"Ont i halsen" och hosta vid ansträngning (Astma?)

Jag har en 7-åring med följande historik.

Som bebis skrek han och sov inte på 4 månader tills jag slutade äta mjölk. Sen vände det helt magiskt och vi provade införa mjölk igen när han var året, sen dess har det gått bra.

Från sommaren han var 1 år drabbas han sommartid av utslag. Enligt läkare tydlig allergisk reaktion men de vet inte mot vad. Jag gissar ju något livsmedel som korsar med pollen. Detta har dock nästan växt bort och i somras tror jag inte vi behövde ge honom tavegyl alls (dock lite utslag men inte farligt)

Sommaren han var 2 var han helt sjukt dålig av de här utslagen, helt prickig. På hösten blev det bättre men inte bra och han var sjuk nästan konstant (drog bl a på sig lunginflammation 2 ggr) och prickig. Gjorde allergitest (blodprov) som inte visade något men besvären fortsatte. På jullovet blev han helt plötslig symtomfri men väl tillbaka på förskolan var han prickig på 2 dagar igen. Det visade sig att han åt typ 1 ägg till frukost där, varje dag. När han slutade med ägg slutade besvären och han var utan ägg i 2.5 år innan vi införde det igen. Har inte märkt några symtom på det.

I våras fick han en näve nötter av morfar och kroknade totalt med magsmärtor och illamående, då kopplade vi ihop med att han tidigare kräkts av nötter (vi trodde väl på magsjuka). Nytt allergiprov som visade på (och nu minns jag inte terminologin helt) men låga utslag mot ägg, nötter och mandel och typ diskret utslag mot torsk. Vi fick träffa allergiläkare som tyckte att ägg och torsk behövde vi inte ö h t bry oss om då vi inte märker rekation. Nötter och mandel kunde vi ta det lungt med och framförallt under pollensäsongen men att vi mycket väl kunde låta honom äta typ ett ballerinakex om vi inte märker reaktion på det. Så vi har gjort så, han äter inte nötter ofta men det händer att han får smaka när det ingår i en kaka tex.

På ett dop i somras åt han tårta och vi tänkte inte på att det var mandelmassa i, då tyckte han det blev jobbigt och kändes konstigt i halsen. Samma hände när vi var i spanien och han åt någon pasta med pesto och det har hänt en gång i skolan också på lunchen. Vi har allergimedicin som han får då och de verkar alldeles för fort för att de inte ska vara mycket placebo-effekt (vi pratar 20 sekunder efter han svalt). Men något obehag upplever han för han ser lätt plågad ut och hostar och sväljer.

När han är förkyld hostar han ofta väldigt länge efteråt och jag har tänkt på att han kroknar rätt fort när han spelar fotboll. Har han varit förkyld så går det veckor innan han slutar hosta och blir tvärtrött. Vi har varit med om att han hostat 2 månader efter förkylningen slutat på vintern och då till slut fått ge honom lepheton för att bryta host-cirkeln.

Nu är han iaf frisk och barnen har börjat träna inne i en gympahall. 3 helger i rad har de haft en springtävling och de har alla gånger slutat med att han gråter och säger att han får så ont i halsen av att springa och så hostar han em del och måste ta det lungt. Sen är han igång efter kanske 10 minuter igen.

När jag frågar om detta onda i halsen så säger han att det mer är som när han får krupp (han är ett riktigt kruppbarn så hur det känns att inte kunna andas det vet han alldeles för väl) än när han är förkyld och har ont när han sväljer och jobbigt att andas. Men det piper inte, jag hör inget på hans andning mer än att den är lite ansträng men å andra sidan är han sjukt tävlingsinriktad och springer man galet fort några varv runt en gympahall blir man per definition flåsig.

Så hur vet man om det är normalt eller om det kan vara lite astma med i bilden, eftersom han har vissa allergi-problem om än lindriga sådana så känns det inte helt otippat. Men samtidigt är han ju utom när han springer väldigt mycket och det är ju lite obehagligt att helt köra slut på sig så det kan ju mycket väl vara det också.

Ringer man VC eller vem vänder man sig till med de här funderingarna?

• Svar på tråden "Ont i halsen" och hosta vid ansträngning (Astma?)
  • Didden

Hej!
    Jag tycker att du ska kontakta VC så din son blir ordentligt undersökt.
    Har egna erfarenheter av astma, jag har det och två av mina söner. Äldste sonens symtom började med hosta, mest på nätterna men även vid ansträngning. Han hängde inte heller med sina kompisar under fotbollsträningen, utan blev trött fort. Han hade inte de typiska symtomen vid astma utan hosta och mindre ork.
    Han har också allergi i botten så steget till astma är ju inte så stort.
    Låter som att det kan vara ansträngningsastma din son har.

• cosinus
    Didden skrev 2013-12-05 21:09:42 följande:
    Hej!
    Jag tycker att du ska kontakta VC så din son blir ordentligt undersökt.
    Har egna erfarenheter av astma, jag har det och två av mina söner. Äldste sonens symtom började med hosta, mest på nätterna men även vid ansträngning. Han hängde inte heller med sina kompisar under fotbollsträningen, utan blev trött fort. Han hade inte de typiska symtomen vid astma utan hosta och mindre ork.
    Han har också allergi i botten så steget till astma är ju inte så stort.
    Låter som att det kan vara ansträngningsastma din son har.
    Tack!

Vi var inne på barnmottagningen i ett annat ärende för någon dag sen (helt orelaterat) men den sköterskan tyckte att vi kunde prova bricanyl vid träningen för att se om det hjälpte. Som ett sätt att diagnostisera.

Nu vet jag inte om vi fick det utskrivet (hon skulle prata med läkaren) men jag ska kolla i em om vi fått något recept till apoteket. Om det är så och om det hjälper så ringer jag VC och hör exakt hur vi ska gå vidare. Tack för svaret.
Svar på tråden "Ont i halsen" och hosta vid ansträngning (Astma?)