• ventilera mera

Västerstaden

Har hyrt en lägenhet av Västerstaden i Göteborg. Fick ett proffsigt och bra bemötande när jag hade med uthyrningsavdelningen att göra, men har nu flyttat in i en ostädad lägenhet som luktar rök, smuts, urin och otvättad människa. Renoveringar ska göras men ingen kontaktar mig som utlovat. Förvaltaren svarar inte på mail eller i telefon och saker som städningen, att det saknas bla ugnsgaller och diverse annat finns inte ens med på något besiktningsprotokoll.

Nu undrar jag om någon annan har erfarenhet av dem? Är de så illa som det verkar eller är det helt enkelt förvaltaren för just mitt område som är oseriös och rent ut sagt verkar vara dum i huvudet?

• Svar på tråden Västerstaden
  • Anfa

Jag har också västerstaden och dem är verkligen kassa! Vår lgh har behövt renovering i över 10 år från när vi flyttade in. Finns ingen fläkt över spisen o alla skåp o golv är trasiga. De skickade ut blad för 2-3 år sedan där de sade att nu ska snart kök o badrum renoveras i alla bostäder där det behövs! Man skulle få en blankett hem så småningom där man skulle fylla i om man ville ha detta. Ingenting kom på ett år o då skrev jag o undrade . Fick svar att de inte kommit till vårt område ännu. Iår frågade jag igen via mail och fick inget svar.

En annan som bor här klagar också mycket på förvaltaren. Han gör ingenting/ får ingentimg att hända med alla trasiga lägenheter. :/

• CarolinaCL

Västerstaden är det värsta både jag och min sambo varit med om. Vår lägenhet var inte heller städad när vi flyttade in. Vi hittade bland annat en halv, stenhård och knallgrön brödlimpa i en utav lådorna i köket. Enligt vår fastighetsskötaren som visade lägenheten hade ingen bott där på sex år, alltså hade brödlimpan legat där så länge. Tapeterna var smutsiga och spruckna, de hade inte blivit bytta på över 10 år. När förvaltaren för värt hus var här i samband med vår inflytt (juni 2013) tyckte han att det var fräscht och hade vi kunde ställa möblerna framför sprickorna. Vi hotade då med hyresgästföreningen och fick åka och kolla på nya tapeter dagen efter. Inte nog med det. Vi i den här fastigheten är en av dem som fått nytt badrum. Det ser väldigt fint ut, men eftersom att dom anställer värdelösa hantverkare är det flera fel. Exempelvis har dom gjort lutning från väggen i duschen, men bara från väggen vilket resulterar i ett vattenfyllt badrum. Köket vi hade var inte renoverat sedan huset byggdes, alltså sedan 50-talet. Vi tjatade till oss ett nytt kök. Tillslut fick vi nya luckor, kaklat (då det bara var plastmatta på väggarna tidigare) och ny bänkskiva. Men vi får också betala 200kr mer i månaden. Fönstren i köket är så dåliga att det strömmar in luft utifrån, vilket nu under vintern resulterar i ett svinkallt kök. Vi pratade med vår fastighetsskötare om detta och hans svar var att Västerstaden vägrar byta fönstren för att det kostar dör mycket, och att alla har samma problem med sina köksfönster. Väggarna i trapphuset är täckta av hundhår. Enligt våra grannar som är ett äldre par och har bott här i 20 år, har det inte bott någon med hund här de senaste 10 åren. Alltså har dom inte städat trappuppgången på över 10 år. Vi har försökt få tag på vår förvaltare sedan september 2013 och har varje gång blivit lovade att de ska ringa tillbaka. Dom har fortfarande inte ringt tillbaka. För ungefär två veckor sedan var det en hantverkare här för att fixa vårt element i vardagsrummet. Han skulle komma tillbaka samma dag med en ny ratt eftersom att den gamla var trasig, men han kom aldrig. Idag när vi kom hem från jobbet såg vi att han varit här och satt dit den nya ratten. Det betyder alltså att han varit inne i vår lägenhet utan tillåtelse från oss, eller någon förvarning. Och detta är inte första gången. Dom ger alltså ut nycklar till hantverkare så de kan komma och gå när de vill. Vår fastighetsskötare har också kommit och gått lite som han vill. Vårt hus är så oattraktivt. När vi flyttade in stod alla lägenheter utom tre tomma, av totalt 16 lägenheter. Då lockade västerstaden med tre fria månadshyror för att få hyresgäster, vilket tyvärr funkat, det funkade ju på oss. Nu försöker vi hitta nytt boende, så snabbt som möjligt. För att avrunda; jag rekommenderar inte Västerstaden till någon. Det är det sämsta jag varit med om, dåligt bemötande och snåla jävla as är vad de är. Man ska inte ha de som hyresvärdar, inte ens om man är desperat. VÄRDELÖSA. Ber om ursäkt för bibeltexten.

• CarolinaCL

Ber också om ursäkt för stavfel och en klumptext. Skrivit via mobilen, så blev lite fel. Hoppas det går att läsa ändå!

• ventilera mera

Var bor ni? Med tanke på att jag bor på ett ställe med bostadsbrist så borde jag ju egentligen ligga sämre till än ni, men det ni berättar låter ju tio gånger värre än det jag varit med om.

Jag lyckades ändå ganska bra med det som behövde fixas här. Jag fotade varenda grej som var fel i lägenheten och skickade till förvaltaren. Inget svar. Då skickade jag samma mail efter en vecka igen, men en undran om när jag skulle få återkoppling. Inget svar (den karln är uppenbarligen en idiot som jag misstänkte.). Då skickade jag samma mail, än en gång, lade till 4-5 bilder till på saker jag upptäckt under tiden, och skickade dessutom kopia till VD och vice VD och meddelade att jag pratat med Hyresgästföreningen och att de var mycket intresserade av att följa utvecklingen.
    DÅ började det hända saker. Jag blev uppringd av en tjej som fått mitt mail på sitt bord och hon meddelade att hantverkare skulle kontakta mig. Inom två dagar hade städfirma, golvläggare, målare och snickare bokat tid med mig.Tre dagar senare hade jag nya dörrar och golv och efter en vecka var lägenheten målad.
    Men de försöker hela tiden snåla och lappa istället för att laga. Badrummet som är tvådelat ville de bara måla halva, men jag mailade tjejen igen och fick till en helmålning. I en hel vägg av garderober var det en med hål i. Då tyckte förvaltaren att en skulle målas, men inte de andra. Att de var tapetserade i gul tapet spelade ingen roll. Där var Hyresgästföreningen till hjälp, för att göra så är inte okej enligt dem. Sån inredning ska nämligen vara enhetlig.
    Det finns plastmattor i lägenheten som definitivt skulle behöva bytas ut, och sovrumstapeterna är skitfula och säkert tjugo år gamla - men tyvärr i bra skick. Då ska de tydligen sitta kvar tills de ramlar ner.

Så... jag är på det stora hela nöjd - men INTE med bemötandet. Förvaltaren är ett arsel, rent ut sagt, och han lär väl knappast gilla mig nu, men jag kunde inte bry mig mindre. Inte så länge det rullar på utan gupp, så att säga. Men söker fler lägenheter, det gör jag ju.

Svar på tråden Västerstaden