Teckenspråk på förskola eller inte??
Jag själv är hörselskadad och på grund av det vill jag att min dotter ska få lära sig teckenspråk också. Att hon ska kunna det flytande. Det är på grund av detta som jag helst vill att hon ska få gå på en förskola där de faktiskt använder teckenspråk i "vardagen".
Det finns en förskola som ligger 25-30 minuter ifrån oss (promenad till bussen på ca 3 minuter, en bussfärd på 20 minuter ungefär och sedan 5-6 minuters promenad till förskolan från busshållsplatsen). Där använder de grundläggande teckenspråk i vardagen och all personal har precis gått kurs i teckenspråk. Samt att detta är en montessori-förskola och ett föräldrakooperativ.
Det finns dock två olika förskolor (kommunala) med mellan 5-10 minuters promenad hemifrån. Här använder de INTE teckenspråk överhuvudtaget. Och hemspråk är inte att tänka på innan förskoleklass, om inte ännu senare än så.
Vad är viktigast i det här läget? Avståndet, eller teckenspråket?
Jag kommer ju vara hemma med dotterns lilla syskon (som kommer vara kring 4 månader vid inskolningen i augusti - 2014). Då kommer dottern vara 16 månader. Så, det handlar om 15-timmars veckor.