• Anonym (23år)

Lär mig inget på praktiken.

Jag har nu haft praktik på ett äldreboende i en vecka, känner att jag inte får göra eller vara med på något "vårdrelaterat" utan det blir mest städ och hushållssysslor och att servera och plocka undan mat och tallrikar. Har jag för höga krav att få vara med och tex duscha en brukare eller dylikt efter en vecka?

• Svar på tråden Lär mig inget på praktiken.
  • Dr Mupp
    Kine81 skrev 2013-12-06 00:42:41 följande:

Nej, inte som formell. Däremot som itbildning.
    De använde ordet formell. Spelar ingen större roll vad man kallar det. Här krävs det att man läst vård och omsorgsprogrammet för att bli anställd som undersköterska. Vårdbiträden (kan få timvikariat, men de som gått utbildningen får alltid jobbet framför en som inte gått den).
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Kine81
    Dr Mupp skrev 2013-12-06 07:05:41 följande:
    De använde ordet formell. Spelar ingen större roll vad man kallar det. Här krävs det att man läst vård och omsorgsprogrammet för att bli anställd som undersköterska. Vårdbiträden (kan få timvikariat, men de som gått utbildningen får alltid jobbet framför en som inte gått den).
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

Undersköterskeporgrammet/omvårdadsprogrammet/vård-och omvårdnadsprogrammet kommer aldrig (sån länge de inte inför legitimation) bli någon formell utbildning eller ge någon formell kompetens.
  • Dr Mupp
    Kine81 skrev 2013-12-06 12:32:07 följande:

Undersköterskeporgrammet/omvårdadsprogrammet/vård- och omvårdnadsprogrammet kommer aldrig (sån länge de inte inför legitimation) bli någon formell utbildning eller ge någon formell kompetens.
    Nej, men det är den utbildningen som vår kommun kräver att man ska ha läst om man ska anställas som undersköterska. De anser att det är den formella utbildningen. De får tycka vad de vill. 
  • Kine81
    Dr Mupp skrev 2013-12-06 14:08:02 följande:
    Nej, men det är den utbildningen som vår kommun kräver att man ska ha läst om man ska anställas som undersköterska. De anser att det är den formella utbildningen. De får tycka vad de vill. 

Det är ingen formell utbildning och kommer aldrig att bli.
  • Furstinna
    Dr Mupp skrev 2013-12-05 21:10:00 följande:
    Jag tror vi talar om varandra. 

Vård = mediciner, omläggning, suturering, provtagning osv

Omvårdnad = matning, bäddning, renstädning, tvättning, hjälp på toa osv. 

Det är iaf det jag menar när jag använder de orden. 

En sjuksköterska tar inte en patient på toa eftersom det inte är hens arbetsupgifter. Det är undersköterskornas/vårdbiträdernas arbetsuppgift.

Undersköterskor/vårdbiträden kan få göra vårduppgifter efter delegering, men de är egentligen inte deras uppgifter från början. 

Menar du på allvar att syrrorna inte hjälper till med hygien? Byta blöjor, dusch, torkar spyor mm? Isf gäller nog det bara i kommunen.
  • Kine81
    Dr Mupp skrev 2013-12-05 21:10:00 följande:
    Jag tror vi talar om varandra.  Vård = mediciner, omläggning, suturering, provtagning osv Omvårdnad = matning, bäddning, renstädning, tvättning, hjälp på toa osv.  Det är iaf det jag menar när jag använder de orden.  En sjuksköterska tar inte en patient på toa eftersom det inte är hens arbetsupgifter. Det är undersköterskornas/vårdbiträdernas arbetsuppgift. Undersköterskor/vårdbiträden kan få göra vårduppgifter efter delegering, men de är egentligen inte deras uppgifter från början. 

Du vet att omvårdad tillhör sjuksköterskans främsta arbete och att där ingår även basal omvårdnad. Så en sjuksköterska ska absolut kunna hjälpa en person på toaletten! Kan man inte det som sjuksköterska så har man inget inom vården att göra!
  • Dr Mupp
    Furstinna skrev 2013-12-06 16:03:27 följande:

Menar du på allvar att syrrorna inte hjälper till med hygien? Byta blöjor, dusch, torkar spyor mm? Isf gäller nog det bara i kommunen.
    Kine81 skrev 2013-12-06 16:15:59 följande:

Du vet att omvårdad tillhör sjuksköterskans främsta arbete och att där ingår även basal omvårdnad. Så en sjuksköterska ska absolut kunna hjälpa en person på toaletten! Kan man inte det som sjuksköterska så har man inget inom vården att göra!
    Kan kan de säkert, men våra syrror när de väl är där gör inte det. De tittar på våra boende ibland, bestämmer om doktorn ska komma och skriver ut lite mediciner ibland. 

• Kine81
    Dr Mupp skrev 2013-12-06 16:27:46 följande:
    Kine81 skrev 2013-12-06 16:15:59 följande:
    Kan kan de säkert, men våra syrror när de väl är där gör inte det. De tittar på våra boende ibland, bestämmer om doktorn ska komma och skriver ut lite mediciner ibland. 

Då gör det faktiskt inte sitt jobb. Dessutom skriver inte vanliga kommunsjuksköterskor ut medicin. Endast BM och dsk gör det eftersom de har förskrivningsrätt.
  • Furstinna
    Dr Mupp skrev 2013-12-06 16:27:46 följande:

Jaha, på sjukhus funkar det ju inte så.
  • Dr Mupp
    Furstinna skrev 2013-12-06 16:39:06 följande:

Jaha, på sjukhus funkar det ju inte så.
    Nej det är inte ett sjukhus. 
    Kine81 skrev 2013-12-06 16:36:53 följande:

Då gör det faktiskt inte sitt jobb. Dessutom skriver inte vanliga kommunsjuksköterskor ut medicin. Endast BM och dsk gör det eftersom de har förskrivningsrätt.
    Skriver ut var fel ord. De säger åt oss att den och den patienten ska få alvedon eller liknande.
Svar på tråden Lär mig inget på praktiken.