• Zombiie

Är jag anvarig för att städa dödsbo?

Hej!
    Har sökt med ljus och lykta efter svar på detta och vänder mig nu ödmjukt till allmänheten:

Min pappa har gått bort och lämnat en lägenhet i förskräckligt skick. Den behöver i det närmsta saneras. Jag är enda dödsbodelägare och känner att jag inte mäktar med detta. Det finns inte några pengar i dödsboet, bara skulder. Till historien hör att jag och min pappa inte har haft någon kontakt sedan jag var liten.

Vad händer om jag bara lämnar lägenheten? Kan jag överhuvudtaget bli betalningsskyldig för städningen? 

När jag googlade fick jag fram detta

"Dödsboet har betalningsansvar för kostnader i samband med tömning och städning av bostaden. Ekonomiskt bistånd beviljas ej för dessa kostnader." - Är jag dödsboet? eller är pappa dödsboet och räkningen hamnar i högen av obetalda skulder (som skrivs av)?

"Om det inte finns tillgångar i dödsboet att köpa städning och flytthjälp för och de anhöriga inte klarar av arbetet själva så faller ansvaret på hyresvärden, säger Roger Bergel på Gävle Begravningsbyrå." - Är det någon som vet om dethär stämmer och om det finns någon lag eller liknande som kan stödja detta? 

Är oändligt tacksam för svar eller tips och råd

MVH Amanda

• Svar på tråden Är jag anvarig för att städa dödsbo?
  • Lindsey Egot the only one

Din pappa är dödsboet och har han inga tillgångar kan man inte kräva någon annan på detta.

• Quark

Jag har precis haft anledning att kolla upp detta.

Det är dödsboet som skall ta kostnaden, inte du.

I slutänden kan du lämna det till hyresvärden som får röja.

Hyresvärden kan skicka en räkning till dödsboet och jag skulle då tro att det är lämpligt att inte ta ut ev. tillgångar från dödsboet innan den skulden är betald.

Finns det inge pengar så är det inte ditt problem, men de kommer nog att försöka få dig att tro det.

Likadant är begravningen inte ditt problem att betala.

Det enda som kan vara ett problem är att skatteverket förväntar sig en bouppteckning och de kan skicka vite till dig om de inte får det.

• Quark

Förresten så räcker det med dödsboanmälan till skatteverket om dödsboet inte har tillgångar.

socialkontoret i den kommun han bodde i borde dessutom ha en bouppteckningsenhet som hanterar dödsbon utan tillgångar, begravningskostnadsbidrag etc.

• Åsa
    Gruffa skrev 2013-12-14 18:16:18 följande:
    Sitter i precis samma sits just nu.... 

Svaren ovan funkar förmodligen för dig också då.
    Dödsboet tar kostnaden, inte ev arvingar. Det enda att tänka på att ev arv=kvarlåtenskap minus eventuella skulder, till exempel för vad kostnader som TS beskriver ovan, så att man inte tror att kvarlåtenskapen brutto är arv (den missen finns det de som gör).
  • Fredde03
    MandyBTW skrev 2013-12-02 16:02:15 följande:
    Hej!
    Har sökt med ljus och lykta efter svar på detta och vänder mig nu ödmjukt till allmänheten:

Min pappa har gått bort och lämnat en lägenhet i förskräckligt skick. Den behöver i det närmsta saneras. Jag är enda dödsbodelägare och känner att jag inte mäktar med detta. Det finns inte några pengar i dödsboet, bara skulder. Till historien hör att jag och min pappa inte har haft någon kontakt sedan jag var liten.

Vad händer om jag bara lämnar lägenheten? Kan jag överhuvudtaget bli betalningsskyldig för städningen? 

När jag googlade fick jag fram detta

"Dödsboet har betalningsansvar för kostnader i samband med tömning och städning av bostaden. Ekonomiskt bistånd beviljas ej för dessa kostnader." - Är jag dödsboet? eller är pappa dödsboet och räkningen hamnar i högen av obetalda skulder (som skrivs av)?

"Om det inte finns tillgångar i dödsboet att köpa städning och flytthjälp för och de anhöriga inte klarar av arbetet själva så faller ansvaret på hyresvärden, säger Roger Bergel på Gävle Begravningsbyrå." - Är det någon som vet om dethär stämmer och om det finns någon lag eller liknande som kan stödja detta? 

Är oändligt tacksam för svar eller tips och råd

MVH Amanda
    Ring goteborgflytt.se/index.php/dodsbon och kolla med dom vi har anlita dem och de är kunniga!!!!!!
  • MKalle

Kort sagt kan man säga så här: du är inte skyldig att göra någonting. Dödsboet är det din pappa lämnat efter sig - pengar, egendomar, m.m. Om det finns kostnader och skulder ska de finansieras ur dödsboet. Om dödsboets tillgångar inte räcker till så förfaller skulderna. Skulder går inte i arv. 

Om du inte gör någonting med lägenheten så blir det upp till den som äger lägenheten att göra sig av med sakerna, städa, etc.

Men du kan ju ändå åka dit och se om det finns några minnessaker du vill ha med dig. 

I de allra flesta fall är det viktigt att en bouppteckning görs och skickas till Skatteverket. En bouppteckning är ett juridiskt dokument som redovisar den dödes egendomar, tillgångar, m.m och reglerar hur dessa ska ärvas. Om det inte finns några egendomar & tillgångar kvar så kan det räcka att göra en dödsboanmälan till Skatteverket. Kontakta socialtjänsten i din fars kommun så kan du få hjälp och mer information! Du bör nog också kontakta en begravningsbyrå. 

Kram!

• Grappa
    Fredde03 skrev 2014-04-02 14:12:16 följande:
    Ring goteborgflytt.se/index.php/dodsbon och kolla med dom vi har anlita dem och de är kunniga!!!!!!
    Du Fredde. Var det när du anlitade göteborgflytt som de även passade på att ta reklambilder på dig när du bär kartonger? Du vet, de där bilderna man ser på google när man bildgooglar på göteborgflytt?

Eller är det så att du själv jobbar på firman och låtsas vara en nöjd kund?

Jag gissar på det senare. Och här ska du få några tips av mig, du verkar behöva det:
    1. Om du ska försöka ragga kunder, välj kunder som vill köpa din tjänst. Om du ens hade läst trådstarten som du citerar så hade du sett att TS inte är intresserad av att lägga några pengar alls på några tjänster, och att det inte ens finns pengar att köpa nån tjänst för.
    2. Sikta in dig på kunder som behöver din tjänst. Att försöka sälja en tjänst 4 månader efter att den eventuellt hade kunnat behövas kommer inte göra dig rik.
    3. Skäm inte ut dig och ditt företag genom att sitta och ljuga på nätet och låtsas vara en nöjd kund. Nu kommer den här tråden snart dyka upp på första sidan på varje googling på göteborgsflytt. Du och firman kommer framstå som ohederliga patetiska nollor i folks ögon. Inte ett företag man vill anförtro sig till.
    4. Om du ska låtsas vara nån annan än den du är i sociala medier, använd inte en bild på dig själv.

Hör av dig om du behöver fler tips! Hej!
Svar på tråden Är jag anvarig för att städa dödsbo?