Är jag anvarig för att städa dödsbo?
Hej!
Har sökt med ljus och lykta efter svar på detta och vänder mig nu ödmjukt till allmänheten:
Min pappa har gått bort och lämnat en lägenhet i förskräckligt skick. Den behöver i det närmsta saneras. Jag är enda dödsbodelägare och känner att jag inte mäktar med detta. Det finns inte några pengar i dödsboet, bara skulder. Till historien hör att jag och min pappa inte har haft någon kontakt sedan jag var liten.
Vad händer om jag bara lämnar lägenheten? Kan jag överhuvudtaget bli betalningsskyldig för städningen?
När jag googlade fick jag fram detta
"Dödsboet har betalningsansvar för kostnader i samband med tömning och städning av bostaden. Ekonomiskt bistånd beviljas ej för dessa kostnader." - Är jag dödsboet? eller är pappa dödsboet och räkningen hamnar i högen av obetalda skulder (som skrivs av)?
"Om det inte finns tillgångar i dödsboet att köpa städning och flytthjälp för och de anhöriga inte klarar av arbetet själva så faller ansvaret på hyresvärden, säger Roger Bergel på Gävle Begravningsbyrå." - Är det någon som vet om dethär stämmer och om det finns någon lag eller liknande som kan stödja detta?
Är oändligt tacksam för svar eller tips och råd
MVH Amanda