• Anonym (uppsagd)

Uppsagd, kan inte gå vidare. Mår väldigt dåligt...

Hej allihopa, varning för ett långt och deprimerande inlägg. Hoppas att någon orkar ta sig tid att läsa det, skulle betyda mycket att ha någon att diskutera med...

Lite kort om mig:
    Jag är en ung tjej som idag är 19 år gammal. Jag tog studenten i somras med riktigt bra betyg. Jag vill läsa vidare till jurist men har planerat att ta ett litet uppehåll mellan gymnasiet och högskolan. Har pojkvän sedan 4 år tillbaka samt ett par vänner som jag regelbundet träffar. Haft en bra uppväxt och har en bra familj vilket jag är otroligt tacksam för. Jag har alltid haft otroligt bra självförtroende och är väldigt social.

En kort sammanfattning för den som inte orkar läsa allt:
    Jag blev uppsagd från mitt jobb som jag hade haft i cirka 3 månader. Tyckte att det sköttes väldigt dåligt och känner mig väldigt orättvist behandlad dels p.g.a ålder. Nu mår jag psykiskt dåligt och jag vet inte hur jag ska ta mig ur situationen, det har gått nästan 4 månader nu.

So far, so good. Nu till det som bekymrar mig:
    I maj detta år fick jag ett jobb, ett riktigt bra jobb för en 18-åring. Det var ett jobb i en liten nyöppnad butik med 5 anställda. Fick genomföra en liten utbildning innan jag började arbeta i maj, gick fortfarande i skolan då. Jag fick arbeta otroligt mycket, gick knappt i skolan de sista 3 veckorna. Vissa veckor arbetade jag 6 dagar i veckan, slutade alltid runt halv nio om kvällarna. Tyckte arbetet var roligt och var otroligt stolt över mig själv som lyckats fixa det.

Trivdes helt okej med mina arbetskollegor. Alla förutom en tjej som chefen hade arbetat med tidigare som hon personligen anställde. Vi kan kalla tjejen för S och chefen för C.

Vi andra hade blivit anställda av de som är chefer över butiken i hela Sverige. S gick mig på nerverna men jag försökte hålla god min, vi skulle ju trots allt arbeta tillsammans. S försökte ständigt bestämma över mig och tilldela mig uppgifter, notera att S absolut inte hade någon chefposition. S var i 25-årsåldern och hade blivit uppsagd från sin förra arbetsplats när C slutade och började på detta jobb istället. Till en början lyssnade jag på S och hon fick bestämma över mig. Efter ett tag insåg jag att det var fel och började säga ifrån, jag är inte en person som låter andra utnyttja mig.

Till exempel fick S mig att ta hennes kassapass då S förmodligen tyckte att de var tråkiga. Ibland stod jag i kassan i 7 timmar med endast en rast på 30 min. C kom fram till att man max fick stå i 3 timmar i sträck, sedan behövde man minst 1 timmes "rast" från kassan. C sade även att om man upplevde att man stått för länge och behövde en rast, skulle man säga till. Vilket jag sa till S en gång, detta skulle jag få skit för sedan.

Hade innan hört rykten om att C var lite speciell och att hon var orättvis. Jag bor i en ganska liten stad och hon hade arbetat för ett av de större varuhusen i stan. Personerna som anställde C till detta jobb kom inte från denna stad och hade därför inte hört något om henne. Jag har hört rykten om att hon blev uppsagd från sin förra arbetsplats men vet inte om det stämmer, kan därför inte lita på det. Jag valde att ge C en chans, vill inte tro på rykten. C sjukskrev sig efter ca 1 månad pga problem med armen. C var borta i 2 veckor p.g.a detta. Direkt efter sjukskrivningen åkte C på semester i ytterligare 2 veckor. Såg alltså inte C på en hel månad. Hon lämnade väldigt abrupt vilket ledde till att det blev lite smått kaos i butiken då den biträdande butikschefen inte alls hade fått någon information om hur man skötte butiken.

Dagen C kom hem från sin semester kom jag till jobbet som vanligt och kramade henne välkommen hem. C säger då att vi behöver prata. Kände direkt att något var fel. C säger att hon valt att säga upp mig. Att det verkar som om jag inte vill jobba samt att någon av de andra i personalen sagt att jag varit jobbig(vet inte exakt vad som sagts). Detta kom som en chock för mig. Jag ber om att få en chans till men hon hade bestämt sig. Jag var på provanställning så det var bara tack och hej.

Fick frågan om jag ville jobba de 2 sista veckorna(uppsägningstiden), hade inget ont emot C eller någon annan vid tillfället så sa ja. Behövde pengarna och ville hjälpa företaget. C sa att jag inte behövde jobba just den dagen om jag var upprörd, vilket jag var. Vi kom fram till att jag kunde ta två dagars "ledighet" och sedan komma tillbaka.

Åkte hem och bröt ihop, såklart, aldrig roligt när något sådant här händer. Kände mig usel och värdelös, förstod inte vad jag hade gjort som var så fel. Får under kvällen ett sms från C som frågar om jag kan jobba dagen efter eller inte. Jag sa att jag inte skulle komma förrän om 2 dagar som vi sade. C säger då att antingen jobbar jag imorgon eller så är jag inte välkommen tillbaka(det kändes väldigt otrevligt). Jag svarar att nej då vill jag faktiskt inte arbeta och att jag hoppas att hon kan respektera det. C svarade inte ens. Allt detta skedde via sms, C kunde inte ens ringa mig...

Jag ber sedan om ett arbetsgivarintyg som bevis på min anställning hos dem. Inget betyg utan bara ett intyg då jag endast arbetade där i cirka 3 månader. Jag får ett intyg men i det har C skrivit att jag inte alls platsade inom branschen och var i princip oduglig. Jag blev ännu ledsnare och kände mig om möjligen ännu värdelösare, det här kan jag ju inte visa upp för någon...

Jag är endast 19 år och har ingen som helst tidigare erfarenhet inom detaljhandeln. Jag fick beröm för att jag arbetade snabbt och att jag alltid kunde hoppa in med kort varsel. Alla uppgifter gick bra, jag var ny och var långt ifrån fullärd när jag blev uppsagd. Jag trodde verkligen inte att någonting var fel, det var ingen som sa någonting till mig. Jag kunde inte få någon feedback från chefen heller då hon inte var kontaktbar under en månads tid. Jag antar att S var utsänd av C att hålla lite extra koll på oss anställda eftersom de var vänner sedan tidigare. Eftersom S blev irriterad på mig när jag vägrade lyda hennes order måste hon ha sagt något till C, vad har jag ingen aning om. Jag fick aldrig en chans att förklara/försvara mig.

Det som gör mig så ledsen/upprörd/besviken är att ingen lyssnade på mig. C tog S parti för att hon var äldre, kände henne och hade erfarenhet. Jag förstår inte varför jag blev så illa behandlad vid min uppsägning. Vad gjorde jag som var så fel att jag skulle bli behandlad såhär? Det är aldrig kul att bli uppsagd men hade det sköts på ett snyggt sätt hade jag inte mått lika dåligt som jag gör nu. Det är klart att jag gjorde fel ibland men det gjorde vi alla eftersom vi var nya... Jag känner mig utnyttjad p.g.a min ålder samt att jag inte hade någon erfarenhet. Jag var inte med i facket, kunde inte få någon hjälp därifrån. Det känns som om de utnyttjade mig under sommaren då alla ville ha ledigt och sedan gjorde sig av med mig direkt när C kom tillbaka och semestern var slut. Jag gav upp nästan hela min studentvecka till jobb, kunde inte gå på festerna eftersom de behövde mig på jobbet. Detta känns så tråkigt nu i efterhand när allting slutade såhär...

Jag försöker att se detta som en erfarenhet men det är svårt då det ställde till mycket för mig. Gick till exempel med i A-kassan(min mamma ville det) vilket visade sig vara en stor förlust då det endast kostade mig en massa pengar. Uppsägningstiden pågår fortfarande... Köpte även ett pendelkort då jag åkte buss dit varje dag, det användes knappt. 600 kronor i sjön.

Nu sitter jag här idag med ett extrajobb som jag arbetar runt 10h/månaden på. Det är för ett eventföretag och det finns ingen säkerhet i arbetet, vissa månader finns inget jobb alls. Jag söker jobb men jag tror inte att någon vill anställa en 19-åring som blivit uppsagd och som inte har något självförtroende alls. Skulle jag få ett jobb vet jag inte ens om jag skulle våga ta det då jag är rädd för att något liknande ska hända igen. Jag förstår att ingen vill anställda mig... Vem vill inte hellre ha en pigg och glad 26-åring med en massa bra erfarenhet?

Jag har brutit ner mig själv helt och jag kan inte släppa det. Detta skedde i juli och nu är det december. Jag är så gott som arbetslös och går bara hemma och det förvärrar allting. Jag har drömmar om att åka som au pair till USA i vår men jag vet inte om jag klarar av det, är rädd för att allt ska gå åt skogen som det här jobbet gjorde. Det har verkligen förstört allt för mig och jag vet inte hur jag ska ta mig förbi det... Jag känner mig så fånig då detta inte är någonting alls jämfört med hur andra har det. Tror att jag tar det extra dåligt eftersom jag inte alls är van vid motgångar.

Har övervägt att uppsöka hjälp och prata ut hos en psykolog eller något liknande. Jag vet bara inte hur det skulle kunna hjälpa mig. Det känns som om det enda som skulle hjälpa vore om jag fick ett nytt lika bra jobb och på så sätt kunde bevisa för mig själv att jag inte alls är värdelös...

Hoppas att någon orkade läsa allt...

• Svar på tråden Uppsagd, kan inte gå vidare. Mår väldigt dåligt...
  • Momalicious

Du är inte ensam, jag har varit med om liknande grejer två gånger. En gång var jag 17 och då jobbade jag på Mc Donalds. Jag var sjuk en dag när jag skulle jobbat, de tyckte jag skulle komma fastän jag hade halsfluss och var jättedålig.

Andra gången var det på ett äldreboende där jag var timvikarie. En av de gamla rävarna som jobbat där i hundra år klagade till den nya chefen (som inte hade erfarenhet av mig) att jag var opålitlig för att jag var magsjuk en gång när jag skulle jobbat, nåt som jag dessutom fått när jag jobbade då det gick. Chefen var feg och ville inte stå upp mot en av de fasta.

Så jag vet hur det är. Men du blir inte oanställbar för det. Jag har fått jobb efter båda jobben. Det är svårt när man är ung, utan utbildning och erfarenhet. Man blir lätt utnyttjad.

• Anonym (bam)

Hej! Detta kanske inte sköttes snyggt och det kanske var S som såg till att det blev som det blev, det är inget vi kan spekulera i eftersom vi inte vet. Men jag tycker du verkar vara en klok tjej, jag kunde inte tro att det var en 19-åring som skrev detta när du förklarade att du inte ville tro på rykten och därför valde att inte bry dig om vad du hört om C sen innan. 

Genom hela din text tycker jag att du analyserar situationen bra och du ser nyktert på den, men du kan inte ta till dig av hur du vet om hur du borde tänka. Alltså att du kan se det som en erfarenhet men samtidigt bara går det inte, för du är så knäckt. Nästan som att om det var en kompis till dig som råkade ut för detta hade du gett henne dessa råden, men nu när det är du som är drabbad så går det bara inte att skaka av sig händelsen och gå vidare. 

Nu tycker jag att du ska läsa vidare. Jag har en tjej i min bekanskapskrets som började läsa till jurist direkt efter gymnasiet. Hon är nu 24 och färdigutbildad och är ute i arbetslivet. Du vet vad du vill göra, och jag förstår att du ville ta en paus och få lite erfarenhet. Men du verkar vara en smart och driftig tjej som vet vad du vill. Dessutom har du fått dig denna törnen. Då tycker jag att det finns ingen vits i att gå och vänta på en bättre tid att läsa, passa på nu när du är ung och inte har några förpliktelser som barn och sådär. Gör något du är bra på för att få upp självförtroendet igen så löser det sig för dig. 

Nu har det gått ett halvår och du har lite luft i CV:et,det gör inget om man har det precis när man tagit studenten. Men jag tycker du ska börja plugga istället så du känner att du går mot ditt mål. Lycka till!

• Fjärilslarv
    Momalicious skrev 2013-12-02 17:45:40 följande:
    Du är inte ensam, jag har varit med om liknande grejer två gånger. En gång var jag 17 och då jobbade jag på Mc Donalds. Jag var sjuk en dag när jag skulle jobbat, de tyckte jag skulle komma fastän jag hade halsfluss och var jättedålig.

Andra gången var det på ett äldreboende där jag var timvikarie. En av de gamla rävarna som jobbat där i hundra år klagade till den nya chefen (som inte hade erfarenhet av mig) att jag var opålitlig för att jag var magsjuk en gång när jag skulle jobbat, nåt som jag dessutom fått när jag jobbade då det gick. Chefen var feg och ville inte stå upp mot en av de fasta.

Så jag vet hur det är. Men du blir inte oanställbar för det. Jag har fått jobb efter båda jobben. Det är svårt när man är ung, utan utbildning och erfarenhet. Man blir lätt utnyttjad.
    samma här, de tyckte att jag skulle stå i ett kök och hålla på med mat när jag var förkyld, hostade, snorade och nyste. chefen gastar mig i örat om sjukintyg (hm är det inte från 8.e dagen så säg) men jag orkade inte bråka så jag masade mig ned till VC och förklarade läget. Läkaren vart helt paff och skrev ett intyg där hon också skrev mycket klart och tydligt att jag har agerat helt rätt och att hon anser det vara högst olämpligt att 1) be om ett sjukintyg från första dagen utan någon som helst anledning och 2) att en person som är så pass sjuk ska arbeta med mat under sin sjukdom.
  • Anonym (uppsagd)
    Momalicious skrev 2013-12-02 17:45:40 följande:

Tack, skönt att veta att man inte är ensam men samtidigt tråkigt att inse att det finns andra som råkat ut för liknande saker. Riktigt tråkigt det som har hänt dig...

Vad bra att du lyckades hitta nya jobb! Var du ärlig och skrev som det var att du hade blivit uppsagd eller hittade du på en annan förklaring? Ja tyvärr kan man ju bli det, jag tror inte att jag hade blivit behandlad på samma sätt om jag hade varit äldre och haft mer erfarenhet.
  • Anonym (uppsagd)
    Anonym (bam) skrev 2013-12-02 17:53:07 följande:
    Hej! Detta kanske inte sköttes snyggt och det kanske var S som såg till att det blev som det blev, det är inget vi kan spekulera i eftersom vi inte vet. Men jag tycker du verkar vara en klok tjej, jag kunde inte tro att det var en 19-åring som skrev detta när du förklarade att du inte ville tro på rykten och därför valde att inte bry dig om vad du hört om C sen innan. 

Genom hela din text tycker jag att du analyserar situationen bra och du ser nyktert på den, men du kan inte ta till dig av hur du vet om hur du borde tänka. Alltså att du kan se det som en erfarenhet men samtidigt bara går det inte, för du är så knäckt. Nästan som att om det var en kompis till dig som råkade ut för detta hade du gett henne dessa råden, men nu när det är du som är drabbad så går det bara inte att skaka av sig händelsen och gå vidare. 

Nu tycker jag att du ska läsa vidare. Jag har en tjej i min bekanskapskrets som började läsa till jurist direkt efter gymnasiet. Hon är nu 24 och färdigutbildad och är ute i arbetslivet. Du vet vad du vill göra, och jag förstår att du ville ta en paus och få lite erfarenhet. Men du verkar vara en smart och driftig tjej som vet vad du vill. Dessutom har du fått dig denna törnen. Då tycker jag att det finns ingen vits i att gå och vänta på en bättre tid att läsa, passa på nu när du är ung och inte har några förpliktelser som barn och sådär. Gör något du är bra på för att få upp självförtroendet igen så löser det sig för dig. 

Nu har det gått ett halvår och du har lite luft i CV:et,det gör inget om man har det precis när man tagit studenten. Men jag tycker du ska börja plugga istället så du känner att du går mot ditt mål. Lycka till!
    Vad skönt att du också tycker att jag behandlades fel. Nu är ju detta ur mitt perspektiv, de andra anställda kanske har en helt annan bild av mig... Vilket är lite jobbigt då jag i regel är en snäll tjej som bara vill väl.

Nej precis, vi kan inte veta vad S har sagt. Detta kanske beror på något helt annat. Jag önskar bara att jag visste vad så jag kunde förbättra det. Jag har övervägt situationen fram och tillbaka, vilket har gjort mig mognare. I början när jag var som mest upprörd lät det nog inte exakt likadant men det är väl naturligt antar jag...

Ja, det som är jobbigast just nu är jag inte kan gå vidare och bara släppa det som har hänt. Jag önskar att jag kunde söka ett jobb med samma gamla självförtroende som jag en gång hade. Jag tror att arbetsgivarna lätt kan läsa av en person och se om personen verkligen vill ha jobbet.

Vad roligt, de flesta i min bekantskapskrets har valt att vänta lite med sina studier. Jag tyckte till en början att det var en bra idé men har börjat ångra mig mer och mer. Hade jag inte haft det här jobbet hade jag förmodligen läst vidare, kanske inte ett helt program men ett par kurser i alla fall. Ännu en sak som jobbet har ställt till med...

Det som hindrar mig lite från att plugga vidare är drömmen om USA. Jag har haft den väldigt länge och det är någonting jag inte kan göra efter utbildningen då man inte får vara äldre än 25 år när man åker. Jag vill väldigt gärna åka då jag älskar allt som har med USA att göra. Är även mycket intresserad av att lära mig mer engelska. Det är alldeles för dyrt för mig att plugga i USA plus att jag inte kan läsa till jurist i ett annat land då jag vill bo och arbeta i Sverige i framtiden. Jag älskar att ta hand om barn och därför känns au pair som ett riktigt bra alternativ för mig.

Det som har räddat mig lite är mitt extrajobb som jag har nu, det för att CV:et ser lite mer välfyllt ut. Det är dock inte mycket men som du säger är jag ung och tog nyligen studenten. Oavsett om jag åker iväg till USA eller pluggar måste jag vänta en månad eller mer. Men, jag vill inte heller skjuta upp studierna alldeles för länge då jurist är ett väldigt långt program(4,5 år).

Tack för svar, det betyder mer än du kan ana!
  • Anonym (uppsagd)
    Fjärilslarv skrev 2013-12-02 18:01:19 följande:
    samma här, de tyckte att jag skulle stå i ett kök och hålla på med mat när jag var förkyld, hostade, snorade och nyste. chefen gastar mig i örat om sjukintyg (hm är det inte från 8.e dagen så säg) men jag orkade inte bråka så jag masade mig ned till VC och förklarade läget. Läkaren vart helt paff och skrev ett intyg där hon också skrev mycket klart och tydligt att jag har agerat helt rätt och att hon anser det vara högst olämpligt att 1) be om ett sjukintyg från första dagen utan någon som helst anledning och 2) att en person som är så pass sjuk ska arbeta med mat under sin sjukdom.
    Otroligt tråkigt att höra. Som du säger, det är inte lämpligt att arbeta med mat om man är sjuk. Dels för din skull men även för alla som ska äta maten.

Man känner sig så maktlös gentemot sin arbetsgivare eftersom det inte är helt lätt att hitta ett nytt jobb som ung och outbildad i dagens Sverige... De har ju en slags makt då de vet att de skulle kunna ersätta en hur enkelt som helst. Medan vi har det desto svårare att hitta ett nytt jobb.
  • spirituality

Jag tycker att du låter som en mogen tjej. Det är nog så att du helt enkelt får se det som en erfarenhet och gå vidare i livet. Det är trist när sådant här händer, men nu är det som det är. Det låter som om du gjorde ditt bästa av jobbet och situationen.
    Jag tycker att det låter som en bra idé att åka till USA nu, och sedan fortsätta plugga när du kommer hem igen. Har du möjlighet att göra det? Det blir en bra sak att ha med i CV:t.

• Momalicious

Ja. Alltså jag har inte skrivit i mitt CV varför jag slutade men om de frågat under intervjuer så har jag sagt som det var och det var bara till min fördel.

• Anonym (Glöm)

Vet du ts, det jag tror du bör ta med dig från hela den här situationen är att männskor är långt ifrån perfekta. Du måste sluta tro att detta beror på att du gjort något fel. Visst, det kan upprepas på en annan arbetsplats men då har du nog otur. Att S och c behandlar dig illa och inte ens ger dig chansen att försvara dig eller en andra chans, det visar bara på deras omognad. Så sluta tro att det här på något sätt speglar dig som person eller påverkar dina framtida jobb.

Du verkar mogen och vettig för din ålder, det enda som lyser igenom som ung och oerfaren är nog faktiskt att du tar så illa vid dig. Rötägg finns överallt!

• Anonym (uppsagd)
    spirituality skrev 2013-12-02 18:46:41 följande:
    Jag tycker att du låter som en mogen tjej. Det är nog så att du helt enkelt får se det som en erfarenhet och gå vidare i livet. Det är trist när sådant här händer, men nu är det som det är. Det låter som om du gjorde ditt bästa av jobbet och situationen.
    Jag tycker att det låter som en bra idé att åka till USA nu, och sedan fortsätta plugga när du kommer hem igen. Har du möjlighet att göra det? Det blir en bra sak att ha med i CV:t.
    Tack snälla du! Ja, det har du nog helt rätt i. Nu är det som det är och jag kan faktiskt inte ändra på det som har hänt. Jag måste bara komma över det och jag tror att min resa till USA kommer att hjälpa mig med det. Jag måste bara ta steget och våga tro på mig själv igen.

Jag har möjlighet att göra det, allt som fattas är ett körkort som är på gång. Förhoppningsvis kommer jag iväg innan nästa sommar. Jag tror också det, att kunna prata flytande engelska är alltid ett stort +!
Svar på tråden Uppsagd, kan inte gå vidare. Mår väldigt dåligt...