• Anonym (introduktion)

Intro

Om arbete hos en ny arbetsgivare kommer att påbörjas med 2 lönebetalda introduktionsdagar (hela dagar) under 2 av 6 vardagar, på arbetsplatsen, innan den nya tjänsten på heltid följer (och dessa introduktionsdagar på papperet måste stå som intermittent anställning eftersom arbetsgivaren annars måste betala lön 6 av de 6 dagarna), kan man då vara säker på att få räkna introduktionsdagarna i de 480 dagarna?

• Svar på tråden Intro
  • Anonym (introduktion)

Menar förstås 240 inte 480 dagar...

• Försäkringskassan

Hej!

Be din arbetsgivare ta med introduktionsdagarna på perioden för din anställning. 

Alla arbetsdagar som ligger inom 240 dagar innan barnets beräknade födelse kommer räknas med i utredning om 240 dagars villkoret.

Om introduktionsdagarna inte är inräknade i ”fr.o.m.-datumet” för din anställning, be att få ett separat intyg för de dagarna.

Hälsningar

Isolde, handläggare

• Anonym (introduktion)

Tack för svaret! Betyder det att jag kan räkna 240 dagar fr o m första introduktionsdagen? T ex: Om min första introduktionsdag vore nu på måndag 9/1 och min andra introdag på torsdag 12/1 (två heldagar) och mitt heltidskontrakt startar måndagen efter.. Kan jag då räkna 240 dagar, i följd, framåt från måndagen 9/1 för att se om beräknad förlossning ligger inom det 240-dagarsintervallet eller måste jag räkna 238 dagar fr o m måndagen efter då heltidsanställningen påbörjas d v s att man måste dela upp det i 2+238 för att jag måste ha arbetat alla de medräknade 240 dagarna?

• Försäkringskassan

Hej

Om introduktionsdagarna ligger inom anställningen så kan du räkna med dessa i 240-dagars villkoret. Om du inte har med introduktionsdagarna inom anställningsperioden så be om att få ett separat intyg för dessa dagar. Prata med din chef för att se hur din anställningsperiod är.

Hälsningar
    Stella, handläggare

• Anonym (introduktion)

Vad innebär "be din arbetsgivare ta med introduktionsdagarna på perioden för din anställning." att arbetsgivaren ska göra/skriva, i praktiken?

Vad innebär "inom anställningen"?

Som jag skrev i min fråga till er så skrivs (på förhand) två kontrakt - att det för introduktionsdagarna är ett måste med formen intermittent anställning (eftersom arb.givaren annars tvingas betala lön för de 4 dagarna utöver de första 2 av 6).

I a f rent praktiskt är det "samma anställning", då det är lika långa dagar, jag får motsvarande/lika hög lön för dem ..och på samma arbetsplats och med samma arbetsuppgifter är de en inslussning i arbetet jag sedan vidare har heltidskontrakt för. Jag börjar min första dag på jobbet 6 vardagar innan min heltidsanställning, 5 av 5 vardagar, går igång och undrade om jag inte borde få räkna in även mina första dagar på arbetsplatsen (i 240-dagarsvillkoret). Jag är fortfarande lite osäker på hur jag ska tolka svaren, varför jag frågar igen.

Är det anställningskontrakt eller arbetsgivarintyg som är intyget ni skriver om, eller är det ngn annan form av anställningsintyg arbetsgivaren skulle kunna skriva? Är det t ex möjligt för arbetsgivaren att skriva arbetsgivarintyg på EN blankett istället för två separata och det då räknas som en och samma anställning, även om det är två kontrakt?

Svaret "Om introduktionsdagarna inte är inräknade i fr.o.m.-datumet för din anställning, be att få ett separat intyg för de dagarna." tolkade jag som att jag får räkna med introduktionsdagarna i 240-dagarvillkoret om det finns separat intyg för dem. Har jag tolkat det rätt? Jag förstår inte riktigt annars.. vad är nyttan för mig med att lämna in ett separat intyg för introduktionsdagarna till er?

• Anonym (introduktion)

Förlåt, jag var säkert jätteotydlig i mitt senaste inlägg, ska försöka förtydliga mig..

Ni har svarat, men jag vet inte hur jag ska tolka era svar varför jag ber er förtydliga det ni skrivit. Jag har inte förstått om jag får räkna introduktionsdagarna som arbetsdagar och därmed inom de 240 dagarna, eller ej, bl a eftersom det är två kontrakt som ju gäller och jag blir osäker på uttrycken ni använder (arbetsperiod, inom anställningen, intyg, separat m.fl.) när ni beskriver vad som gäller i min situation och hur ni kommer att bedöma mina papper.

Hur bedömer ni separata intyg (från samma arbetsplats) gällande 240-dagarsvillkoret?

Innebär det någon nytta för mig att skicka separata intyg, d v s att även det första räknas med?

Vad innebär en arbetsperiod? Vad betyder "inom arbetsperioden" i praktiken i min situation?

Du skriver 'OM introduktionsdagarna inte är inom arbetsperioden' och sedan att jag kan fråga min chef om de är det. Eftersom det ledsamt nog förhåller sig som jag beskrev initialt i tråden, att de två kontrakten är ett måste - (d v s arbetsgivaren kommer inte att ge sig på den punkten - då de, som sagt, inte vill betala mig för 4 dagar extra) -

ska jag tolka ditt "inte" som att ni kommer att bedöma det som att introduktionsdagarna inte ligger "inom arbetsperioden"?

Mina första två arbetsdagar, introduktionsdagarna, är en inslussning - de är också 8 h långa, på samma arbetsplats, med samma arbetsuppgifter och lika hög dagslön, som dagarna som följer när heltidskontraktet startar. Om arbetsgivaren skriver ett intyg ang. detta och det bifogas tillsammans med kopior på de två kontrakten, kommer ni då att se på det som inom anställningen/samma anställning, (vilket det ju, i praktiken är, trots två kontrakt)?

Vad är det för typ av intyg ni vill ha från arbetsgivaren på att det är inom samma arbete?

Kan arbetsgivaren skriva ett (istället för två) arbetsgivarintyg som omfattar bägge kontraktsformerna, både timanställningen (=intro.dagarna) och det med heltidsform?

I ert första svar stod: "Alla arbetsdagar som ligger inom 240 dagar innan barnets beräknade födelse kommer räknas med i utredning om 240 dagars villkoret." samt att jag ska fixa sep. intyg för mina första två arbetsdagar.

Även mina introduktionsdagar är ju arbetsdagar, varför jag, enligt den svarsmeningen får räkna in dem i 240-dagarsperioden. Det andra ni skriver gör mig dock osäker på om ni kommer att räkna med de två arbetsdagarna i 240 dagar, ändå, och detta frågar jag om längre ner.

(Hur introduktionsdagarna räknas in rent praktiskt försökte jag fråga i min andra frågeomgång i denna tråd (238+2?) och är fortf. även osäker på hur ni kommer att räkna i dessa två arbetsdagar rent praktiskt i en 240-dagarsperiod om ni ska räkna med dem. D v s, om 8-timmarsdagarna med introduktion räknas med, innebär det att de 4 vardagarna emellan, hemma, också räknas med?

Från vilken dag kommer ni att räkna 240 dagar när jag skickar in mina papper, utifrån min situation jag beskrev i början av tråden, med två kontrakt?

Eftersom ni också skriver "Om introduktionsdagarna ligger inom anställningen så kan du räkna med dessa i 240-dagars villkoret." och jag är osäker på hur detta ska tolkas, i o m de två kontrakten jag beskrev initialt, känner jag därmed fortf. att jag är osäker på om ni säkert kommer att räkna 240 dagar från min första introduktionsdag (d v s räkna in de 2 första arbetsdagarna) eller med säkerhet räkna 240 dagar ifrån när heltidskontraktet startar, (trots att de 2 också är arbetsdagar och på samma jobb).

Vad innebär "inom anställningen"? Räknas två kontrakt automatiskt alltid som att det ena blir utom anställningen?

• Försäkringskassan

Hej,

Om din anställning börjar med introduktionsdagar får du räkna med dessa. Om introduktionsdagens från och med datum inte finns med på ditt anställningsintyg behöver vi få ett separat intyg för dessa. 

Hälsningar Ellen,
    handläggare

• Anonym (introduktion)

Vad bra att Försäkringskassan med säkerhet kommer att räkna med mina introduktionsdagar i 240-dagarsvillkoret, trots mina två olika anställningskontrakt!

Jag är fortf. osäker på hur 240 dagar räknas.

Ex: Om jag idag 10/12 gör min andra introduktionsdag 8 h (timanställningen), i fredags 6/12 gjorde 8 h min första arbetsdag där, men min heltidsanställning börjar nästföljande måndag 16/12. Hur kommer ni då på

Försäkringskassan att räkna 240 dagar? Vilket av dessa två alternativ kommer ni, med säkerhet, att räkna efter?

1. Fr o m 16/12 räknas 238 dagar och introduktionsdagarna räknas som 2 dagar (238+2=240), d v s 240:e dagen blir 11/8 2014.

2. Fr o m första introduktionsdagen 6/12 räknas 240 dagar, d v s 240:e dagen blir 3/8 2014.

Uppfylles 240-dagarsvillkoret om beräknat förlossningsdatum ligger innan 11/8 eller innan 3/8?

• Anonym (introduktion)

Provar att skriva här igen eftersom jag är osäker på om mitt senaste inlägg (ovan) missats eftersom det inte besvarats.

Vore mycket tacksam för svar.

• Försäkringskassan

Hej!

För att du ska få ett korrekt svar på din fråga ber jag dig att ringa till vårt kundcenter. Telefonnummer 0771 – 524 524.

Hälsningar

Malin, handläggare

• Anonym (introduktion)

Tidigare i konversationen har ni svarat liknande svar tre ggr, på frågan om jag får räkna introduktionsdagarna och jag skulle bara vilja få de svaren ni redan givit, förtydligade med ett svar ja/nej, så att jag vet att jag har förstått era svar rätt. Får jag räkna mina introduktionsdagar i 240-dagarsvillkoret om det är två anställningskontrakt (en tillfällig timanställning och en heltid)? Ja/nej?

Vad är det för sorts intyg ni skrivit om i era svar?

• Försäkringskassan

Hej!

Eftersom Fösäkringskassan ska bedöma om du uppfyller 240-dagarsvillkoret så behövs ett underlag på hela din anställningstid hos arbetsgivaren. Om introduktionsdagarna inte ingår, så behövs ett separat underlag som styrker dessa dagar. Bedömning görs i varje enskilt ärende.
    Här på Familjeliv så informerar vi generellt och  tar inga beslut, så om du behöver ett mer konkret svar på dina frågor så ska du kontakta Kundcenter.

Hälsningar
    Mia, handläggare

Svar på tråden Intro