• Mattemamman

Förskoleföräldrar! När ni går på utvecklingssamtal - vad vill ni då prata om?

Ni blir kallade till ett utvecklingssamtal i förskolan - vad förväntar ni er att samtalet ska handla om? Vill ni att ert barn ska vara delaktigt i samtalet - eller pratar ni helst själva med pedagogen/fröken?

Vad tycker ni om namnet "utvecklingssamtal" - passar något annat namn bättre?
    Föräldrasamtal?
    samtal om barnets läroprocesser?
    Uppföljningssamtal?
    Kvartsamtal?
    Utvärdering?

Ta chansen att säga vad ni tycker!

(Jag är delaktig i ett utvecklingsarbete ang detta och är väldigt intresserad av vad NI FÖRÄLDRAR tycker om saken)

• Svar på tråden Förskoleföräldrar! När ni går på utvecklingssamtal - vad vill ni då prata om?
  • Alexi

Barnet ska inte vara med!

Jag vill veta vem mitt barn är på förskolan. Hur är barnet i gruppen, aktiv, passiv, glad, ledsen, leker ensam, leker i grupp, pratar mycket, pratar lite osv. Har barnet kompisar, vilka? Speciella intressen? Vad leker barnet helst med, inne och ute? Hur ser utvecklingen ut. Allt sånt där som vi som föräldrar aldrig kan få en bild av vid korta samtal vid hämtning och lämning och som man undrar så mycket om.

Praktiska saker ska bara tas i mån av tid.

• RöttÄrSött

Ja jag som förälder vill inte heller ha med barnen, det skulle bli för mycket "lull" istället för att kunna prata rakt på sak. Då min sons förskola är jättebra på att förmedla sin lärande verksamhet genom dokumentation och veckobrev så vill jag prata om det sociala samspelet för honom som individ. Jag är intresserad av hur han fungerar i gruppen och vad han kämpar med, att han börjar kunna läsa och dylikt märker jag ju själv.

Min sons förskola har delat ut läroplanens mål som man får välja mellan, jag tycker inte om det systemet :P

• 1978

Barnet ska inte vara med.

Jag vill veta hur barnet fungerar socialt. Har det någon särskild kompis, är mycket för sig själv, leker gärna i grupp?

Vill också veta om det är något som inte funkar. Bråkar mitt barn mycket i vissa situationer? Finns det aktiviteter hen inte vill delta i?

Hur har de områden vi pratade om sist utvecklat sig?

Vad tycker mitt barn om att göra på dagarna?

Jag vill också ha möjlighet att be personalen om råd i frågor där vi kanske måste göra något gemensamt för barnet (gå på toaletten själv, inte sova middag, bordsskick etc) och komma fram till gemensam strategi.

• glassen

Utvecklingssamtal låter helt ok för mig, bättre än dina andra förslag.
    Jag vill inte att barnet är med. Detta är min chans som förälder att veta saker om mitt barn som aldrig förmedlas när barnet är med.
    Jag håller med ovanstående. Jag vill veta om mitt barns social samspel, färdigheter i förhållande till vad som är normalt för åldern, även hur pedagogerna uppfattar att mitt barn ligger till inom olika områden, teoretiska och praktiska. Detta ska också vara en chans för mig som förälder att beskriva mitt eget barn och de likheter och skillnader som jag ser i hemmet. Pedagogerna har så oerhört många barn att ta hand om att de har svårt att fokusera och hitta varje barns styrkor är min erfarenhet.

• VildaBusan

Jag vill inte heller att mitt barn ska vara med. Hade ett samtal när han var med vid 1,5 år ålder och pedagogen skulle vara pedagogisk och prata med honom om allt han gjort i sin portfolio. Han var noll intresserad, mer intresserad av vad som fanns i det nya rummet som vi satt i. Däremot kan jag känna att när de är 5, blivande 6 åringar, alltså sista året på förskolan, kunna ha ett samtal där vi föräldrar sitter en stund själva och sen kommer barnet med eller att barnet är med hela tiden. Då är de medvetna och kan förklara på ett helt annat sätt. Det är en bra träning inför skolan då de är med på samtal.

• I969

Det viktigaste är att få veta HUR man på förskolan tar sig an de utmaningar som dyker upp. Jag tycker personligen att det är himla frustrerande att bara få veta att det inte går så bra med det ena eller det andra, det kan vara allt från potträning, matsituationen, kompisar/konflikter, påklädning o.s.v. Jag upplever att man ofta från pedagogens håll efterfrågar hur vi hemma gör, vilket är helt OK, men att man inte är lika generös med att tala om hur man specifikt tar sig an situationerna på förskolan. Jag ser inget fel i ordet utvecklingssamtal. Vi har självklart haft med vår lille på utvecklingssamtalen, som då visserligen mest ägnat sig åt annat i rummet, men efter ett par ggr fick vi lite vink från pedagogen att det kanske inte var så lämpligt. Jag kan förstå om det skulle kunna vara störande i vissa fall, om barnen är trötta och gnälliga t.ex. Men om det funkar ur det perspektivet så tycker jag de borde få vara med. Om man inte kan prata om det som händer barnet på förskolan inför deras öron så tänker jag att man kanske inte lägger fram saken på ett bra och respektfullt sätt.

Svar på tråden Förskoleföräldrar! När ni går på utvecklingssamtal - vad vill ni då prata om?