• Titti2224

Pengar istället för present på barnkalas?

Undrar alltså hur man skriver på kalasinbjudan att ens 8 åring endast önskar sig pengar? Det är han själv som önskar sig pengar då han spara till en surfplatta och inte är intresserad av nga leksaker. Själv tycker jag det känns lite sniket men tyvärr är leksaker bortkastat på honom då han sällan lekt eller haft större intresse av leksaker.

• Svar på tråden Pengar istället för present på barnkalas?
  • Ms H

"Kom utan present! Om du ändå gärna vill ge något, uppskattas en liten slant som bidrag till sparandet till.."

• 1978

Om man har så specifika krav angående vad man vill ha är det nog bäst att skriva att man inte vill ha några presenter alls, eller möjligen som det står i första svaret.

• Anonym (X)

Ta med i inbjudan att ev bidrag lämnas i kuvert i en låda vid ingången? Så att det inte blir någon tävling?

• Anonym (***)

Jag tycker inte att det passar att önska sig pengar när man har barnkalas. Finns ju annat att önska sig än leksaker, böcker, biobiljetter t ex.

• Anonym (..)

När mitt barn fyller år och ska ha kalas så skriver vi inte med vad som önskas i present på inbjudan. Bara det verkar ju väldigt girigt enligt mig. Har heller aldrig mottagit en kalasinbjudan där presentönskemål står med.

• Anonym (Inte alls)

Det gör man inte! 

Släkt och vänner visst, av dem kan man önska sig pengar men inte på ett barnkalas. Då skriver man helt enkelt ingenting. 

• nozpa

Jag hade aldrig skrivit något sådant i inbjudan. Har din son önskemål så får han väl berätta det själv för sina kompisar.

• Anonym (sb)

Nä, så gör man inte. Absolut inte på barnkalas. Skriv inget alls, folk får ta med det de vill ge. Vill sonen inte ha det, så får ni väl skänka vidare. Pengar till sparandet kan han få av familjen.

• Anonym (Bea)

Är det släktingar skulle jag prata med dom och förklara läget. Är det jämnåriga kamrater så blir det svårare. Barn vill nog inte ge pengar utan hellre köpa en present och vara med när paketet öppnas. Skulle nog förklara för mitt barn att när det gäller jämnåriga småföretag man vara glad åt det man får. Däremot tycker jag att alla vuxna kan respektera önskan om pengar istället för paket.

• Ms H
    1978 skrev 2013-12-02 19:49:40 följande:
    Om man har så specifika krav angående vad man vill ha är det nog bäst att skriva att man inte vill ha några presenter alls, eller möjligen som det står i första svaret.

Jag instämmer om ditt första förslag, men TS verkade ha bestämt sig för att be om peng-present så jag försökte få till nått som uppfyllde det.
Svar på tråden Pengar istället för present på barnkalas?