Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Hur farligt är coca cola light?

Inte särskilt farligt alls. Det är vatten med tillsatta smakämnen och sötningsmedel. Det senare brukar vara det som oroar folk men dessa folk har generellt ingen aning om att aspartam är mycket välstuderat och inte visat några tendenser på att ge cancer eller vad det nu är man påstår att det gör.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (:P) skrev 2013-12-03 15:51:32 följande:
    jag tror att man får massa sjukdommar av skiten sen smaken blää! nej drcik riktig dricka istället:P
    Det du tror stämmer inte överens med tillgänglig forskning. Smaken är ju, förstås, en smakfråga.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (:P) skrev 2013-12-03 16:15:52 följande:

CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE /så du tror att e nummer inte är farlig? när slutade man tänka själv?.. ska de behöva vara varningstexter för att man ska tänka eller?!

Nej, jag tror inte att exempelvis E948 är farligt. Det intar jag i mycket stora mängder varje dag, jag kan faktiskt inte leva utan det.

E300 är också viktigt för mig. Finns inget som tyder på att E440 är farligt, inte heller E553B (men får man det i halsen så kan man hosta). E507 däremot är inte nyttigt, får du det på huden så försvinner den, bokstavligt talat.

Vissa E-nummer är tvivelaktiga, särskilt i stora mängder, andra är så grundläggande saker som vitaminer.

Så nej, E-nummer är inte farliga. Inte grundämnen heller.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (addicted) skrev 2013-12-03 16:29:34 följande:
    E250 har jag för mig att man ska passa sig för.
    Natriumnitrit ja. Ja, det finns indikationer på att det inte är särskilt hälsosamt i större mängder.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (addicted) skrev 2013-12-03 18:37:22 följande:
    NaF? Vad är det?
    Natriumfluorid. Det som allmänt kallas "fluor".
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Löövit) skrev 2013-12-04 10:08:49 följande:
    Håller med om att det nyu är svårt att dricka vanlig cola. Jag läste dock någonstans att zero och light var exakt samma dryck fast med olika etiketter... Men de smakar ju liksom olika ... 
    Det stämmer inte, Cola Light (Diet Coke) togs fram för att vara en egen dryck, inte för att efterlikna Coca Cola. När det gäller Zero så tog man fram den för att vara ett kalorifri motsvarighet till Cola. Därav skillnad i smak.

Ett tag var det även olika sötningsmedel men nu är det samma i båda, aspartam och acesulfam K. Det finns en viss skillnad i surhetsreglerande medel men den största skillnaden lär ligga i aromerna.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (addicted) skrev 2013-12-04 20:13:01 följande:
    Jag brukade använda Listerine men min tandläkare sa att det inte var optimalt. Ska gå över till Flux. Jag brukar ta fluortabletter. Har en burk på skrivbordet på jobbet och tar 3-4 om dagen.
    Det är natriumfluorid i fluortabletter också. Jag överlåter det till tandläkaren att svara men jag tror att det inte är särskilt nyttigt att överdosera.

Fluor som kemiskt ämne vill man inte ha i munnen. Eller någon annanstans.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (addicted) skrev 2013-12-04 20:27:42 följande:
    Det står väl på burken att man max får ta 6 st/dag. Om jag inte minns fel.
    Jo, det gör det nog. Det jag menar är att det är NaF i båda produkterna och det kan då bli en överdosering.

Mig veterligen är det inte farligt men det kan leda till dental fluoros som i mild form innebär missfärgningar av tänderna. Men som sagt, andra är bättre lämpade än vad jag är på att svara på det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Medel) skrev 2013-12-27 12:05:43 följande:
    Läs på om olika E-medel istället för att fokusera på just en produkt. Jag har suttit som klistrad framför dokumentärer då jag är en sån som väljer lightprodukter framför de "feta". Helst ville jag ha motargument mot de som valde att försöka få mig över till deras sida, påpekade över cancer och dylikt.

Det intressanta med E-medel och olika sötningsmedel är att majoriteten av de som finns i våra produkter faktiskt är framställda av naturliga ämnen. T.ex så är olika emulgeringsmedel ofta framställda av en viss sorts sjögräs som kokas. På Netflix finns en hel del dokumentärer om det där, annars bör det finnas på SVT Play-
    Även om du har rätt i sak så för du fram ett pseudoargument.

Att något är naturligt innebär inte att det är säkrare eller bättre för människan. Tvärtom så kan naturliga substanser vara långt farligare eftersom man inte på samma sätt kan kontrollera koncentration och föroreningar från icke-önskvärda ämnen.

Ta stevia som exempel, det framhålls som ett naturligt (= "ofarligt") sötningsmedel. Samtidigt så finns det betydligt färre välgjorda studier kring säkerheten kring stevia än kring aspartam som får klä skott som "konstgjort sötningsmedel".
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Medel) skrev 2013-12-27 17:53:11 följande:
    Nej, det har du rätt i. Därför bad jag TS att ta reda på om de olika medlen så får denne avgöra själv. Det finns inget som är ofarligt, socker är ju inte heller det bästa precis.

Efter att jag hade sett dokumentärerna om E-medlen så valde jag ändå att sluta med all form av lightprodukter. Och eftersom att jag var tvungen att välja mellan socker, sötningsmedel eller stevia så slutade jag även med all läsk och saft. Äter inte godis eller chips av något slag heller och mår bättre än någonsin.

Jag tror att var och en får avgöra vad man anser är skadligt/farligt och därmed dra sin slutsats därifrån. Ska man följa alla debatter så blir man ju inte mycket smartare. Men
    Tycker du att var och en bör avgöra om ett visst läkemedel är skadligt eller gör nytta också?

Jag kritiserade inte ditt beslut att inte äta light-produkter (som jag inte visste om förrän nu), jag kritiserade ditt sätt att skriva om "naturliga produkter" som om de vore bättre.
Svar på tråden Hur farligt är coca cola light?