• Jessica 338

motorlampan lyser gång på gång:(

har en saab 95 där motorlampan lyser hela tiden:(, vi har bytt båda landsonderna bak och fram men den varnar ändå att något e fel:(..luftfilter hängde utanför och jag skruvade dit det i dag  och en kompis släkte lampan men  då vi byte den bakre landan som det varnade för..kan det ha något med luftfiltret att göra? det är rent och fint.....kan det hjälpa att kanske smörja luftmassemätaren??? eller kan det vara glapp i någon kabel? har kollar slangar och dom är fina. bilen går och låter precis som den skall.....skall in på besiktning på 2 månader och behöver få den där dumma lampan släckt.....den varnar för lambdasonerna men dom e ju bytta så hur kan den fortfaranda varna????

• Svar på tråden motorlampan lyser gång på gång:(
  • Fjärilslarv

lämna in bilen på service?

• Jessica 338
    Fjärilslarv skrev 2013-12-03 18:04:20 följande:
    lämna in bilen på service?
    redan gjort
  • Fjärilslarv
    Jessica 338 skrev 2013-12-03 18:06:25 följande:
    redan gjort
    ok lämna in den till en verkstad då, på servicesen kollar man bara konkreta saker vad jag vet och gör inte el felsökning på hela bilen.
  • Jessica 338
    Fjärilslarv skrev 2013-12-03 18:07:25 följande:
    ok lämna in den till en verkstad då, på servicesen kollar man bara konkreta saker vad jag vet och gör inte el felsökning på hela bilen.
    vi har lämnat in den på verkstad 2 ggr nu och dom vet inte vad som e fel, för lamdan e ju byta så dom bad oss testa oss fram men hittar inget fel:(
  • Nyfikna72

En felkod pekar bara på var man ska börja felsöka, ej på komponenten i sig. Indikerar den sensorfel så kan det ju vara en mängd saker som orsakar detta, kabelfel, jordfel, läckage på avgassystem........självklart kan sensorn vara trasig också men det är ju lika vanligt att det är nåt annat.

• Jessica 338
    Nyfikna72 skrev 2013-12-03 18:11:30 följande:
    En felkod pekar bara på var man ska börja felsöka, ej på komponenten i sig. Indikerar den sensorfel så kan det ju vara en mängd saker som orsakar detta, kabelfel, jordfel, läckage på avgassystem........självklart kan sensorn vara trasig också men det är ju lika vanligt att det är nåt annat.
    bytt sensor med och var inte det som felet heller:( finns inget som läcker heller...ja det kan vara tusen saker som e fel...
  • Fjärilslarv
    Jessica 338 skrev 2013-12-03 18:10:27 följande:
    vi har lämnat in den på verkstad 2 ggr nu och dom vet inte vad som e fel, för lamdan e ju byta så dom bad oss testa oss fram men hittar inget fel:(
    hm då blir det ju knepigare.
    har ni pratat snällt med den? :p.
  • Jessica 338
    Fjärilslarv skrev 2013-12-03 18:22:10 följande:
    hm då blir det ju knepigare.
    har ni pratat snällt med den? :p.
    Mmmmm.....
  • Nyfikna72

Om verkstaden bara kan byta delar då tycker jag att du vänder dig till nån som kan felsöka ordentligt. Det behövs nog en mekaniker och inte bara en reservdelsbytare......

• Jessica 338
    Nyfikna72 skrev 2013-12-03 19:03:04 följande:
    Om verkstaden bara kan byta delar då tycker jag att du vänder dig till nån som kan felsöka ordentligt. Det behövs nog en mekaniker och inte bara en reservdelsbytare......
    dom har felsökt den flera ggr men hittar inga fel..är på sen SAAB-verkstad dom kollat....varnar för lamdnan men e ju som sagt inte dom.....:(......
Svar på tråden motorlampan lyser gång på gång:(