• ZsaZsa

Hur tungt väger en 12-årings åsikt i boendetvist?

En egen säng brukar man se som tämligen grundläggande.

En tolvåring lyssnar en domstol absolut på och nu finns det ingen ålder satt i lagen, men praxis är att man inte verkställer domar om boende och umgänge för barn som är tolv eller äldre. Då handlar det om speciella fall och LVU. Så om 12-åringen vill bo hos pappa så ska 12-åringen bo hos pappa och även om en domstol skulle döma till något annat är det inte mycket man kan göra. Jag skulle tro, och hoppas, att familjerätten ge sitt stöd till 12-åringen att välja själv.

• ZsaZsa

Om jag fattat det rätt så vill pappan inte låta 12-åringen välja att bo hos honom (er) för att mamman då kommer att ligga på som en igel på telefonen? Det är ju ganska enkelt att lösa. Vore jag pappan skulle jag meddela mamman att hon får ringa eller skicka sms en gång i veckan till barnet såvida det inte var något akut och till honom som pappa endast om det är något akut. Övriga ärenden får hon använda e-posten till. Sköter hon inte det så kommer han att byta båda telefonnumren och hon kommer inte att få något av dem och han kommer att att anmäla henne för ofredande varenda gång hon trampar över gränsen. Har hon problem att kontrollera sig så får hon söka professionell hjälp för det, men inte göra livet surt för andra.

Han kan ju börja med att ta upp detta i familjerätten om de ses där för ett samtal om var barnet ska bo och vilka regler som ska gälla kring diverse saker.

Det där med Facebook-inlägget är så illa av honom, vilket du har insett och förhoppningsvis även han. Det skär sår i ett barn att hamna mitt i en sådan konflikt och han måste verkligen lägga band på sig. Bortsett från sociala medier så ska han lägga band på sig och inte snacka så mycket skit om barnets mor över huvud taget. Få vill egentligen höra. De flesta människor duckar och suckar efter ett tag. Är han frustrerad så tar han det med dig, med någon utvald vän eller lär sig att hantera det för sig själv och gå vidare. Folk läcker på olika sätt, hela tiden, och det kan barnet märka även i andra situationer. Det kan räcka med att någon ställer en vänligt sinnad fråga för att barnet mycket väl kommer att förstå.

• ZsaZsa
    Kjell2 skrev 2013-12-04 15:39:25 följande:

Då är problemet olösligt och sonen få bo hos mamman.

Sen kan man alltid beklaga sig lite på FB och FL om det känns bättre men det hjälper inte sonen.
    Ja, det verkar så.
Svar på tråden Hur tungt väger en 12-årings åsikt i boendetvist?