Åh vad opraktiskt med samsovning!
Hur får ni till det?
Vi tar nätterna som de kommer. Vi uppmuntrar inte samsovning, men tvingar inte våra barn att lära sig sova i sin säng den hårda vägen. Dock märker jag att barnen sover bättre när man låter dem somna in i sin egen säng (men hur övertalar man en 14 månaders till det utan tandagnisslan och skrik och panik?? )
Just nu vägrar han somna i sin egen säng. När han somnat lägger jag över honom i spjälsängen. Till sist hamnar han ändå i vår säng under natten. Det är okej så länge han ligger mellan två vuxna. Men när man är ensam vuxen på natten då?? Jag bullar upp på andra sidan av sängen med kuddar. Men jag vågar ju aldrig gå på toaletten! Då är jag rädd att han ska ramla ner. Och storasyster sover i sitt eget rum (oftast). När hon drömmer mardrömmar är det också jobbigt att lämna bebisen i stora sängen. Man kan ju inte bulla upp runt omkring hela sängen för minsta lilla störning. Och om storasyster kommer in och lägger sig bredvid bebisen så vaknar han och blir jätteglad att hon är där. Alternativt blir han arg. Och så ligger de och bråkar. Det är SÅÅ underbart, speciellt när man är själv hela natten med två.
Skaffa större säng? Transformera hela sovrummet till en enda stor säng? Eller hur gör man? Slutar de bråka nr de blir äldre kanske? Suck.