• JR80

Bebis som gallskriker i babyskyddet. Vad göra?

Hej! Jag har en 3-månaders tjej som hatar att sitta vaken i babyskyddet. Likaså att bli nedlagd i vagnen. Så fort vi börjar klä på henne mössa osv för att vi ska ut blir hon hysterisk och gallskriker. Sen efter en stund i bilen eller i vagnen somnar hon oftast, men det är så himla jobbigt att hon ska behöva skrika sig till sömns varje gång. En del bebisar sitter/ligger ju bara snällt och sen somnar utan skrik. Vad gör man för fel? Har ni någon liknande erfarenhet? Hur länge har det pågått för era bebisar? Några tips på vad man kan göra? Hälsningar J

• Svar på tråden Bebis som gallskriker i babyskyddet. Vad göra?
  • Sophie13

Been there. Inte en promenad knappt de första månaderna. Vid 4-4,5 månad släppte det ngt med vagnen men bilen är fortf jobbig. Ett tips är en sele, sen gav jag som sagt inte upp med vagnen men det var jobbigt. Nu måste vagnen skumpa ordentligt innan hon kommer till ro.. Dock är det fortf inga långa promenader som gäller.

• Annsiss

Barn är nog olika, dottern skrek aldrig i babyskyddet vagnen sonen gör det jämt det är hopplöst att ta en promenad/ biltur då han inte ska sova - han är snart 4 mån.

• En blå giraff

Min yngsta son hatade både babyskydd och liggvagn. Blev bättre då han blev så stor att han kunde sitta i vagnen. Fick lov att börja med det då han var 5 månader. Han är väldigt aktiv och nyfiken så han hade nog heltenkelt tråkigt där han låg. Jag vet tyvärr ingen lösning mer än att kanske försöka använda sjal eller sele istället för vagn, det gjorde min son nöjdare.

• Ellie

Vår dotter tyckte lite bättre om att åka bil efter att hon fick en speldosa som spelade en melodi hon blev lugn av. Sedan hittade vi också en cd-skiva med klassisk musik som hon tyckte om.
    Testa lite musik av olika typ och se om det hjälper. Om man är flera i bilen så hjälpte det för oss att hon fick ha ett lillfinger i munnen. Hon vägrade napp. Självklart mätt och med ny blöja.

• JR80

Tack för era svar. Jag har nästan alltid med mig sele när jag är ute på promenad ifall hon vaknar och gallskriker. Det jobbigaste är babyskyddet. Hon är galen, ålar sig och gallskriker. Jag har sagt att detta inte ska hindra mig från att komma ut och träffa folk. (Är beroende av bilen för att ta mig). Men jag märker att jag börjar tveka inför att göra detta i och med att det är en sån "kamp" varje gång. Min dotter är också en väldigt nyfiken tjej. Så det kanske kan ha med det att göra. Hon vill sitta och titta och vill inte bli fastspänd?

• JR80

Ska testa att ha lite mer leksaker i bilen. Det är dock så svårt att få henne intresserad av något annat när hon gallskriker... :)

• IRA

min son  gallskriker fortfarande  i bilen, han är 9 mån gammal.

• anna tuva

Min är likadan. Han är 7 månader. Det går oftast bra att åka i ca 30 min efter det är det skrik. Din bebis är väl bara sån, inget att göra. Jag förstår att det är jobbigt men jag tycker det är jobbigare att åka iväg och då få en jätteledsen bebis.

• Mellanmjölkens land

Du har just beskrivit vår 1a. Minimera bilåkandet och använd sele/sjal är mitt tips. För oss gick det över när hon blev stor nog för att sitta upp i vagnen respektive i en riktig bilstol. Är hon 3 mån nu så är det inte så lång tid tills det går att byta.

• honeydew

Vårt första barn vara likadan, gallskrek i både bil och vagn (och annars med). Försökte tajma så att hon somnade i min famn och sen försiktigt lägga ner henne i babyskyddet, utan att hon förhoppningsvis vaknar. Men det gick ju så klart inte varenda gång. Bytte till nästa bilstol då hon var 5,5 månad, det gick bättre då! Annars försöka hitta något som tröstar en liten stund, napp, snuttefilt, leksak, gosedjur, sånger m.m. Men man kan ju som förälder bli knäpp för mindre... Oerhört påfrestande!

Om det är nån tröst så är vår lillasyster totala motsatsen! Skulle kunna somna uppochner så jag tror inte att man gör så mycket fel, du gör nog mer och lite till av vad du förmår! Och nästa barn behöver absolut inte bli likadant! (Även om det inte hjälper just nu...)

• JR80

Man provar ju verkligen allt till slut. Man vill ju så gärna att hon ska vara nöjd och att mammalivet ska tuffa på... Måste säga att det är till tröst att höra om era upplevelser och att det många gånger blir bättre om några månader (även om det tar längre tid i vissa fall).

Svar på tråden Bebis som gallskriker i babyskyddet. Vad göra?