• Natulcien

Socialstyrelsen avråder från samsovning- vad göra?

Ja, de tar väl det säkra före det osäkra och avråder. Och det är väl klokt, kan jag tycka.

Men vet man hur man samsover säkert så kan man såklart göra det, d.v.s. fast madrass, gott om utrymme, egen filt till bebisen, inte för varmt, ingen rökning och/eller droganvändning etc etc etc.

• Natulcien
    daxförnästa skrev 2013-12-05 09:44:31 följande:
    Sov inte med bebisen. Det säger sig ju självt att det är många faror med det! Du ammar inte i sömnen så då kan du lika gärna plocka upp bebisen o lägga den bredvid i sängen o sen stoppa t
    tillbaka bebisen i sin egna säng. Man kan ha spjälsängen helt intill sin egen säng. Jag använde spjälsäng med sänkbar sida o satte
    höjden så spjälsängen i mellanläget. Då hamnar bebisen i samma höjd som min säng och det blir en avskiljning på ca 25cm iom spjälsängssidan. Mycket praktiskt o min och bebisens sömn blev bra o djupare eftersom jag slapp oroa mig för att lägga mig på bebis. Sover man bättre så mår man bättre=amningen gynnas!
    Nej, det "säger sig inte självt" att det är "många faror" med samsovning.
    Allt är inte så svartvitt.

Om man har kunskapen om vad säker samsovning är för något, så kan man självklart samsova.

Jag ammade inte i sömnen, men sonen somnade gott av amningen, så det hade bara varit korkat att hålla på att lyfta upp honom och lägga ner honom. Det hade stört hans sömn. Nu liggammade jag utan att behöva flytta honom och han somnade om så gott så gott.
  • Natulcien
    skogsvitter skrev 2013-12-05 18:02:07 följande:
    Om nu något borde förändras när det gäller socialstyrelsens rekommendationer angående samsovning, så borde det vara tydligare direktiv till barnhälsovården att informera om säker samsovning. Inte införa totalförbud (vilket det i praktiken mer eller mindre blir för de allra flesta nyblivna föräldrar eftersom de inte kommer våga annat, liksom personalen på bb, bvc mm) och skrämma livet ur föräldrarna.
  • Natulcien
    daxförnästa skrev 2013-12-05 23:24:58 följande:

jag sover såklart inte när jag matar bebisar. Aldrig gjort o kommer aldrig göra. Jag tycker inte att människor ska chansa med andras liv på det viset. Jag skiter i om någon tar illa upp för om det kan få någon att tänka om ang detta så är jag mer än nöjd. Föräldrar som prioriterar sin egna sömn framför säkerhet är skrämmande!
    Du kanske inte känner till att amning ger ett visst skydd mot PSD, och att sugande också skyddar, därför rekommenderas napp...
    Så om du är rädd om din bebis så är ju risken större att bebisen dör när hen inte ammas, d.v.s. när hen sover. Så jag hoppas att du inte sover när din bebis sover...för det är ju att chansa...

Obestämd
  • Natulcien
    daxförnästa skrev 2013-12-06 10:49:12 följande:

forskning har ju precis kommit fram till att riskerna överväger fördelarna. Evidensbaserad vård och evidensbaserade råd är det som gäller i detta landet. Jag förstår att de som sovit o ammat inte vill erkänna att de gjort nått som ökat risken för att skada barnet men nu när de finns forskning så kanske ni skulle ta till er informationen och tänka om.
    "Ni" och "er"? Vilka är det du vänder dig till? Jag sov aldrig medan jag ammade. Det kanske du hade sett om du hade läst det jag skrev istället för att hoppa på folk helt urskiljningslöst.
    Däremot tror jag ju inte att de som råkar somna medan de ammar skulle riskera sina bebisars liv mer än de som sover medan bebisen sover... d.v.s. inte nämnvärt.
Svar på tråden Socialstyrelsen avråder från samsovning- vad göra?