Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Socialstyrelsen avråder från samsovning- vad göra?

Det kom en ny studie häromåret - eller var det i våras (lite småförvirrad ) - som visade att risken för psd ökade under de första tre månaderna vid samsovning även om mamman ammade, inte var drogpåverkad etc. Det har kommit viss kritik mot studien, men jag tycker ändå inte att man bara ska sopa det under mattan. Vi samsover och samsover länge, men är noga med att försöka undvika så många risker som möjligt när vi samsover.

Vi ser till att ha en relativt fast sovyta, ingen kudde eller täcke eller liknande. Svalt i rummet. En eventuell orsak som lyfts fram i andra studier har med virus/bakterier att göra = infektion  (man har t.ex. sett att risken ökar om barn använder madrass som tidigare barn sovit på - alltså då i spjälsäng) så man kan vara noga med att ha nytvättade lakan. 

Den studie socialstyrelsen lutar sig mot: http://bmjopen.bmj.com/content/3/5/e002299.full
    Exempel på kritik: http://evolutionaryparenting.com/press-release-carpenter/

• Flickan och kråkan
    daxförnästa skrev 2013-12-05 09:44:31 följande:
    Sov inte med bebisen. Det säger sig ju självt att det är många faror med det! Du ammar inte i sömnen så då kan du lika gärna plocka upp bebisen o lägga den bredvid i sängen o sen stoppa t
    tillbaka bebisen i sin egna säng. Man kan ha spjälsängen helt intill sin egen säng. Jag använde spjälsäng med sänkbar sida o satte
    höjden så spjälsängen i mellanläget. Då hamnar bebisen i samma höjd som min säng och det blir en avskiljning på ca 25cm iom spjälsängssidan. Mycket praktiskt o min och bebisens sömn blev bra o djupare eftersom jag slapp oroa mig för att lägga mig på bebis. Sover man bättre så mår man bättre=amningen gynnas!
    Varför det? Det handlar huvudsakligen om HUR man samsover med sitt barn på samma sätt som HUR man låter sitt barn sova i en spjälsäng. Men självklart är någon form av sidovagn praktisk. Vi använder inte spjälsäng utan breddar helt enkelt vår egen säng med vanliga sängar.
  • Flickan och kråkan
    daxförnästa skrev 2013-12-05 10:08:08 följande:

Fy fan vad oansvarigt!! De kan få ett tungt bröst som täcker näsan och de kan sätta i halsen!! Inte ovanligt att de sväljer fel! man sover inte när man tar hand om en annan människa. ung som gammal förtjänar man respekt ifrån de som tar hand om en när man inte kan själv!
    Jag kan hålla med dig om problemet med att de kan hamna för nära och inte få luft. Jag skulle tro att det är en av anledningarna till att man sett ökad incidensrisk just första 3 månaderna och inte senare. Det är ju trots allt senare som risken generellt för psd är som högst. För mig och andra som sjalar exempelvis så finns samma rekommendationer när man bär - man ska vara noga med att de har luftvägarna fria etc. Jag sover inte medan jag ammar däremot har jag upplevt ett problem att fytta bort sovande bebis (de har vaknat så) så får oss har lösningen varit stor sovyta och jag rullar till respektive ifrån bebis.

Sätt i halsen-problemet tror jag inte alls på. Man rekommenderade tidigare att lägga bebisar på mage för att de inte skulle sätta i halsen och kvävas om de kräktes.......och det stämde ju inte riktigt och fick inte så positiva effekter direkt.
  • Flickan och kråkan
    daxförnästa skrev 2013-12-06 10:49:12 följande:

forskning har ju precis kommit fram till att riskerna överväger fördelarna. Evidensbaserad vård och evidensbaserade råd är det som gäller i detta landet. Jag förstår att de som sovit o ammat inte vill erkänna att de gjort nått som ökat risken för att skada barnet men nu när de finns forskning så kanske ni skulle ta till er informationen och tänka om.
    Men har du läst studien? Verkar inte så utifrån det du skriver.
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-06 12:57:35 följande:
    Men har du läst studien? Verkar inte så utifrån det du skriver.
    Och jag sover inte heller när jag ammar.
  • Flickan och kråkan
    abuelita skrev 2013-12-07 17:38:10 följande:
     I inläggen  #128  -  #139 har jag samlat  en hel del aktuell information om samsovning och SIDS: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m71255530.html
    Jag är en varm anhängare av samsovning och samsover med 3 barn mellan 0--6  år, men några av dina inlägg gör mig lite mörkrädd. Kopplingen vaccin - psd skrämmer mig på ett annat sätt än dig. Vad hände med antalet fall av psd i Japan när man valde att skjuta upp barnvaccinationerna till 2-års ålder? Ja, inte minskade de, tvärtom så ökade de till och med något. 
Svar på tråden Socialstyrelsen avråder från samsovning- vad göra?