• LillGris

Socialstyrelsen avråder från samsovning- vad göra?

Echo skrev 2013-12-04 23:24:28 följande:
    Vi har haft barnen i egen säng- med med en sida borttagen och precis intill min säng. Alla fördelar med samsovning och alla fördelar med egen säng. Win-win!

Så gör vi också, det känns bäst. Jag vill helst inte sova med bebisen tätt intill eftersom jag rör mig så jäkla mycket i sömnen. Så hon ligger på säkert avstånd men ändå nära och bra :)
  • LillGris
    daxförnästa skrev 2013-12-05 09:44:31 följande:
    Sov inte med bebisen. Det säger sig ju självt att det är många faror med det! Du ammar inte i sömnen så då kan du lika gärna plocka upp bebisen o lägga den bredvid i sängen o sen stoppa t

tillbaka bebisen i sin egna säng. Man kan ha spjälsängen helt intill sin egen säng. Jag använde spjälsäng med sänkbar sida o satte

höjden så spjälsängen i mellanläget. Då hamnar bebisen i samma höjd som min säng och det blir en avskiljning på ca 25cm iom spjälsängssidan. Mycket praktiskt o min och bebisens sömn blev bra o djupare eftersom jag slapp oroa mig för att lägga mig på bebis. Sover man bättre så mår man bättre=amningen gynnas!

Jag tror iofs det är ganska vanligt att man ammar i sömnen, petar in bröstet och somnar om. Hade jag gjort om jag hade ammat.
  • LillGris
    daxförnästa skrev 2013-12-05 10:08:08 följande:
    Fy fan vad oansvarigt!! De kan få ett tungt bröst som täcker näsan och de kan sätta i halsen!! Inte ovanligt att de sväljer fel! man sover inte när man tar hand om en annan människa. ung som gammal förtjänar man respekt ifrån de som tar hand om en när man inte kan själv!

Ja jag vet som sagt inte eftersom jag själv inte ammar men folk brukar ju säga att det är så praktiskt med amning för att man inte behöver vakna till på natten så jag antog att det var hyfsat vanligt.
  • LillGris

Dessutom brukar iaf min unge äta i sömnen så hon hade nog inte tyckt att jag var respektlös om jag slumrade samtidigt

Svar på tråden Socialstyrelsen avråder från samsovning- vad göra?