• Katlan

Socialstyrelsen avråder från samsovning- vad göra?

Ja, hur man "ska" göra ändras med tiden.

När jag fick mitt första barn ammade jag i tre månader, sedan tog mjölken slut. Inte var det några tips då inte hur man skulle få amningen att fungera. Nej, då fick man lära sig om ersättning som minsann var så bra, så bra.
    Barnet låg i egen säng, på mage. På BB sov barnen i sovsal övervakad av personal och fick napp utan att någon frågade om det var ok.

När sista barnet kom ammade jag fullt länge, minns inte exakt hur länge men länge var det. Delamning i ett par år och bröstet som tröst när barnet var för ledset. BVC tyckte det var himla bra.
    Vi samsov länge, i stort sett varje natt då barnet hade svårt att sova ensam i sin säng. Vilket gjorde att jag och pappan inte heller fick sova. Så vi sköt helt resolut in dubbelsängen mot väggen och så delade bebis och jag på den. Mannen sov i gästrummet för att över huvud taget få sin sömn för att orka jobba.
    Napp på BB var det inte tal om, det fanns inte ens att få.

Det är mycket som hänt från tidigt 80-tal till sent 90-tal, skillnaderna på förlossningarna hör inte hit men DEN skillnaden var inte att leka med!

Svar på tråden Socialstyrelsen avråder från samsovning- vad göra?