Inlägg från: lennartsdotter |Visa alla inlägg
  • lennartsdotter

Socialstyrelsen avråder från samsovning- vad göra?

daxförnästa skrev 2013-12-05 09:44:31 följande:
    Sov inte med bebisen. Det säger sig ju självt att det är många faror med det! Du ammar inte i sömnen så då kan du lika gärna plocka upp bebisen o lägga den bredvid i sängen o sen stoppa t
    tillbaka bebisen i sin egna säng. Man kan ha spjälsängen helt intill sin egen säng. Jag använde spjälsäng med sänkbar sida o satte
    höjden så spjälsängen i mellanläget. Då hamnar bebisen i samma höjd som min säng och det blir en avskiljning på ca 25cm iom spjälsängssidan. Mycket praktiskt o min och bebisens sömn blev bra o djupare eftersom jag slapp oroa mig för att lägga mig på bebis. Sover man bättre så mår man bättre=amningen gynnas!
    Jo, jag ammar i sömnen när barnet blivit lite större och kan söka sig fram till bröstet själv. Att vara tvungen att kliva upp eller plocka upp bebisen för att amma kan försvåra insomnadet (vilket det gör för mig) vilket ökar risken för sömnbrist och ingen förälder med sömnbrist är en bra eller säker förälder.

Att köra ihop spjälsängen med dubbelsängen kan ju också räknas som en form av samsovning.
  • lennartsdotter
    daxförnästa skrev 2013-12-05 22:00:58 följande:
    Ja det finns folk till allt märker jag. Helt otroligt att en del här anser att det är ok att sova samtidigt som man ligger i sin säng o ammar. Antar att ni tycker att äldrevården fungerar bra också för respekt för andra människor som inte kan se efter sina egna behov verkar ni ju sakna.
    Ska föräldrar sova i skift då? Alltid någon vaken ifall något skulle hända? Hur ska ensamstående föräldrar göra?

Skulle min åldrande förälder bo hemma med oss för att hon behöver hjälp skulle jag nog banne mig sova också. Man kan ju inte ha någon vaken i skift hela tiden bara för att man har barn eller hjälper en gammal släkting. 
  • lennartsdotter
    daxförnästa skrev 2013-12-05 23:24:58 följande:

jag sover såklart inte när jag matar bebisar. Aldrig gjort o kommer aldrig göra. Jag tycker inte att människor ska chansa med andras liv på det viset. Jag skiter i om någon tar illa upp för om det kan få någon att tänka om ang detta så är jag mer än nöjd. Föräldrar som prioriterar sin egna sömn framför säkerhet är skrämmande!
    Att föräldrarna är utsövda är liksom en förutsättning för att barnen ska leva i en säker tillvaro. Sömnbrist är otroligt farligt och gör att man tappar omdömet. Det orsakar på sikt hjärnskador så det är oerhört viktigt att föräldrar sover ordentligt.
  • lennartsdotter
    daxförnästa skrev 2013-12-05 23:01:23 följande:

är det jag som är verklighetsfrånvänd?! Jag chansar inte med mitt barns liv på det viset och jag anser att man inte kan läsa av någon människas signaler när man sover!!!
    Jag vaknar när bebis gnyr, skriker eller rör på sig. Är man dock typen som sover som en stock och inte ens vaknar av brandlarmet är det såklart tveksamt om det är lämpligt att samsova. Dock lär en sådan inte vakna av att barnet skriker i spjälsängen heller, så...
Svar på tråden Socialstyrelsen avråder från samsovning- vad göra?