• Hoppentoss

Skilldnad mellena Autism i barndommen och autism

Hej!
    Min son har autism i barndommen och ADD. Han fick diagnosen när han var 18 och idag är han 19.
    Vi har haft en underbar utredninggrupp på bup, men sen har vi ramlat in på en ADD avd med läkare som får mig att gå i taket!

Vi har nu fått en ytterligare ny läkare.

Idag sa denna läkare dessa saker.

ADD, ADHD och Autism växer bort.
    Consertamedecin och liknande medeciner funkar ej på ADD men man chansar lite kanske pasienten tror sig bli bättre.
    Alla blir ju lite piggare av lite "droger"
    Det är bra att veta vilken sjukdom man har så man vet när den växer bort.

Har jag missat något?
    Jag trodde ADD och Autism är ett funktionshinder som är livslångt.
    Medesinerna trodde jag kunde funka på både ADD och ADHD

Jag frågade vad skildnaden var melllan Autism i barndommen och Vanlig autism. där svamlade han bara.

När jag googlar på det står det att det är samma sak. Finns det någon som vet något annat?

Kram från en trött förrvirrad mamma i funktionshindersvärldens stora snurrande värld.

• Svar på tråden Skilldnad mellena Autism i barndommen och autism
  • roffe

Växer bort är väl lite fel uttryckt, däremot lär man sig ofta fungera trots sin npf. Man lär sig strategier för att fungera bättre. 

Medicin mot adhd fungerar väl så att den ska lugna det hyperaktiva så det går att fokusera bättre på det som ska göras istället för att man ska fara runt hela tiden. ADD är den lugna typen dvs man har koncentrationssvårigheter och sånt men man kan sitta stilla. 

Så det borde ju vara olika mediciner, dock kan jag tänka mig att den höjer koncentrationsförmågan i båda fallen. 

• Hoppentoss

Vad jag fått förklarat av en annan läkare så är Add hyperaktivt inombords. Min son tillexempel, sitter och slår med fingrarna hela tiden. Det är det enda som syns på hans inre hyperaktivitet.
    Medicinen han fått, gör att han kan koncentrera sig bättre och pratar mer.

Läkaren idag sa att det är en sjukdom som växer bort och man blir frisk. Han påstod att han friskförklarat många unga vuxna.

Jag trodde som du att det är livslångt men man lär sig att hantera situationer med olika hjälpmedel.

• roffe
    Hoppentoss skrev 2013-12-04 18:52:21 följande:
    Vad jag fått förklarat av en annan läkare så är Add hyperaktivt inombords. Min son tillexempel, sitter och slår med fingrarna hela tiden. Det är det enda som syns på hans inre hyperaktivitet.

Läkaren idag sa att det är en sjukdom som växer bort och man blir frisk. Han påstod att han friskförklarat många unga vuxna.

Jag trodde som du att det är livslångt men man lär sig att hantera situationer med olika hjälpmedel.
    Ja fast växer det bort så lär man ju ha varit feldiagnosticerad från början skulle jag tro. 

Låter iaf väldigt konstigt att man helt plötsligt en dag inte längre har sin npf, då måste dom ju trott man hade t ex adhd fast man egentligen hade något helt annat.
  • enola
    Hoppentoss skrev 2013-12-04 18:52:21 följande:

Sa han verkligen sjukdom? I så fall är han ju illa ute redan där. Och nej, autism växer inte bort, men man kan lära sig att hantera sina problem och därmed fungera bättre.
  • Hoppentoss

Japp.. Han sa sjukdom.
    Förra läkaren vi hade på samma avdelning skrev till och med sjukdom i intyget.
    Hela den här avd är helt ute och cyklar enligt allt jag läst eller hört sedan tidigare.
    Är det någon som vet vad skillnaden är mellan autism i barndomen och autism?

• enola
    Hoppentoss skrev 2013-12-04 19:21:30 följande:
    Japp.. Han sa sjukdom.
    Förra läkaren vi hade på samma avdelning skrev till och med sjukdom i intyget.
    Hela den här avd är helt ute och cyklar enligt allt jag läst eller hört sedan tidigare.
    Är det någon som vet vad skillnaden är mellan autism i barndomen och autism?
    Aldrig hört begreppet "autism i barndomen". Autism upptäcks ju i regel under de tidiga barnaåren. Visst är det en del som inte får någon diagnos förrän i vuxen ålder men det betyder ju inte att funktionsnedsättningen inte fanns innan dess.
  • enola

Läste lite till och såg att autism i barndomen och autistiskt syndrom är samma sak. Dvs en form av autism som även innefattar utvecklingsstörning, till skillnad från Aspergers eller högfungerande autism som i princip aldrig förekommer tillsammans med utvecklingsstörning.

• Hoppentoss

Enola. Dignosen han har är korrekt.

Autism i barndomen är enligt internet samma som autism. Diagnosen verkar ha olik namn beroende på vilken tid man fick diagnosen. Men jag är inte säker,

Enligt läkaren idag så menade han att autism i barndomen får man i barnåren och växer bort. Jag frågasatte eftersom min son fick diagnosen som vuxen18 år. Och det blir svårare för honom att hantera ju mer som krävs av honom beroende av sin ålder.

• enola
    Hoppentoss skrev 2013-12-04 19:39:44 följande:
    Enola. Dignosen han har är korrekt.

Autism i barndomen är enligt internet samma som autism. Diagnosen verkar ha olik namn beroende på vilken tid man fick diagnosen. Men jag är inte säker,

Enligt läkaren idag så menade han att autism i barndomen får man i barnåren och växer bort. Jag frågasatte eftersom min son fick diagnosen som vuxen18 år. Och det blir svårare för honom att hantera ju mer som krävs av honom beroende av sin ålder.

Men har din son någon utvecklingsstörning?

Och återigen, NEJ, det växer inte bort. Vad är det för klåpare till läkare ni har råkat ut för!?

Svar på tråden Skilldnad mellena Autism i barndommen och autism