Ina1983 skrev 2013-12-05 09:15:27 följande:
Känns som att jag inte har något val än att vänta in mensen ;) Under den tiden så får vi mysa på och blir det så blir det. Jag har också läst att äl kan utebli. För min del så känns det mest som att jag lätt kan missa den men vi har sex regelbundet så man kan ju bara hoppas på att vi träffar det om det är någon. Kan även ha haft den de sista dagarna jag blödde och då hade vi ju inte sex men om det är på det viset så kommer ju mensen inom kort. Hittade det som står nedan som en förklaring men frågan är hur vanligt det är att det verkligen uteblir helt. Känns som det är vanligare att cykeln rubbas och att mensen dröjer längre än vanligt efter ett missfall.
"Det händer då och då att man får en mensblödning utan att ha haft ägglossning.
För att ett ägg ska kunna lossna krävs att det finns tillräckligt höga nivåer av hormonet östrogen i blodet. Ibland är nivåerna för låga och då lossnar inget ägg, men slemhinnan i livmodern växer ändå. När slemhinnan blivit tillräckligt tjock lossnar den till slut av sig själv. Man får då en blödning som kan bli lite mera långdragen än en vanlig mens."
Jag har troligen lätt för att bli gravid jag med då jag blev det för drygt 11-12 år sedan efter att jag och min dåvarande kille hade sex. Kondomen sprack och jag tänkte att det nog inte var någon fara men jag blev det med en gång. Dock var jag bara 19 år så vi var eniga om att abort var det rätta vilket jag inte ångrar en sekund idag. Denna gången blev det ju på första så vi får hoppas att det blir tredje gången gillt även för mig;) Fick ju bekräftat missfallet 19/11 så har jag inte fått mensen den 24/12, 5 veckor efter så kan jag ju ta ett test eller vad tror du?
Kände starkt som du båda gångerna att jag var gravid innan jag tog testet men nu vet man ju inte om man vågar tro på det fastän man kanske kommer känna det då man inte vill bli för besviken. Mina vänner och även min sambo är imponerade av hur väl jag verkar känna kroppen och det ska man vara glad för tror jag, vi är nog lika där. När det gäller äl så har jag ju bara haft det en gång på många år då jag använt preventivmedel i många år, där har jag lite kvar att utforska men hoppas att jag slipper utforska det alltför länge :)
Jag förstår att du tog den ofostriga graviditeten hårdare men hur kom det sig att de inte märkte det förrän i vecka 12? Där jag har gått så erbjuds man ul redan på första besöket som är i vecka 8-9 till en kostnad på 200 kr vilket det är värt alla gånger. Ofostrig graviditet, är det liknande utomkved eller mola? Hoppas verkligen att ni får en normal graviditet nästa gång så att du kan få glädjas riktigt ordentligt åt att det ska bli tillökning, tycker att du fått din beskärda del av otur nu :) Kram
Har också läst det där om äl men jag tror nog att du kommer ha äl som vanligt. Ja 5 veckor efter konstaterat mf är nog det tidigaste du ska testa (med risk för att inte bli besviken!). Men personligen skulle jag nog vänta till efter jul med att testa! Min mens kom som sagt 6v efter skrapningen. Nu vet jag inte exakt när jag visade negativt på grav test men tog ett test en knapp vecka efter skrapningen och det var svagt positivt. Det jag vill säga med det är att det kan ju ta den tiden för dig med, alltså ca 4v innan äl kommer igång.
Jag har precis som du använt pmedel länge, från att jag var 16 till 30! Tog ut sista pstaven innan jul förra året men planen var aldrig att försöka direkt då, ville lära känna min kropp först efter alla dessa år. Min fästman är också imponerad hur väl jag känner min kropp nu, tror det är svårt för männen att förstå sig på sånt där! Men som du säger jag är också glad att jag kan känna av kroppens signaler så pass bra. Jag känner t.o.m. när äggblåsan växer till sig. Inte så att det gör ont men jag känner hela tiden något "i bakgrunden". Så den här månaden kommer ägget komma från högra sidan haha:) (är alltid varannan höger, varannan vänster för mig) Ingen aning om det är "normalt" att känna så men för mig är det ett kvitto att kroppen fungerar som den ska. Om jag räknar från dagen jag började blöda så borde äl komma runt Lucia så blir BIM precis efter juldagarna. Men som sagt jag kommer nog att veta innan om det blivit något så om jag känner att jag är gravid och ingen mens kommit i början på januari så tar jag ett test då för att bekräfta.
Anledningen till att vi gjorde UL först i v12 var för att vi var ute och reste fram till dess. Sen var det ju min första graviditet och jag hade aldrig ens hört talas om vad ofostrig eller MA var för något. För mig var ett missfall blod i mängder! Nu vet man bättre:) Men jag hade inga blödningar eller andra tecken på att något skulle vara fel. Det enda kanske skulle vara att jag inte mådde särskilt illa och att magen kanske skulle kunnat vara större (är smal), men det är ju också så individuellt så jag tänkte inte så mycket på det och jag hade ändå andra symtpom som höll i sig. Men nästa gång är tidigt ul ett måste för mig.
Nu håller vi alla tummar och tår att vi båda har turen med oss nästa gång!:)
Kram