Tar 2-3 timmar att natta, hjälp!
Vår äldsta hade det problemet också. Inte någon "period" utan precis som du beksriver. Det tog upp till tre timmar att söva henne nästan ALLTID (även på dagtid). Jag var så frustrerad och tyckte det var jobbigt. Nu somnar hon nästan alltid själv, med en bok eller så. Vi började med att gå tillbaka och lägga henne, sen sa jag att "jag är utanför och kommer och kollar till dig snart". Vi läser alltid en bok innan vi går ut!. Sen fick vi köra på det ett tag. Jag brukar också säga, när hon kommer i ett springstim att "du behöver inte sova, men du ska ligga i din säng och ta det lugnt" (Jag personligen är inte alltid trött samma klockslag och är ibland rastlös när jag ska sova, så jag känner att för oss är det ett "stort" krav att ställa, att någon "måste" sova). Sen klappar jag och pussas lite innan jag går ut. Ibland sitter jag en stund éxtra och pratar lite med henne om hon vill. Den tiden vill jag gärna ta mig. Men blir det för ofta och för långa stunder så känns det jobbigt.
Prova ha någon sysselsättning som låter lite (typ disk eller något) så hon fortfarande hör dig. Det har alltid haft en lugnande effekt på både mig och nu på min äldsta :)
Hoppas du hittar en lösning som passar er i familjen!