Alltså, jag gillar höns och skulle bli glad om min man ville skaffa men jag förstår ju att det inte känns som det ultimata sälskapsdjuret.
Fördelen är att de är ganska lättskötta.
Nackdelen är att det kan vara svårt att hitta höns-vakt om ni vill resa bort. (Det är svårt nog att hitta kattvakt.)
Saker du borde be honom tänka på:
Höns är nyttodjur och de är flockfåglar. De behöver rätt skötsel även om de är lättskötta. En ensam höna blir inte så glad. Den kommer att behöva sällskap av andra höns. De växer
fort. Den kommer att vara en liten gullig dunboll i bara några veckor. Det är svårt att bedöma kön på kycklingar. Även veterinärer och duktiga bönder misstar sig regelbundet. Om han envisas med en enda kyckling och den visar sig vara en tupp kommer ni inte att få kul. Tar ni flera och mer än en visar sig vara tupp kommer det att bli ännu mindre kul. Pojkkycklingar anses i allmänhet osäljbara och det är möjligt att nån som kan tänka sig att sälja en enda kyckling som sällskapsdjur passar på att göra sig av med en tupp. Om höns ska må bra och ha det som höns förtjänar behöver de tillgång till färskt gräs. Jag vet faktiskt inte om kattgräs duger men ska man skaffa höns ska man helst ha en trädgård. (En liten trädgård räcker om man använder den smart.) Om han inte sitter och väntar ut att den kläcks så att den präglas på honom, kommer den inte att älska honom direkt. (Inte som en hund eller katt skulle) Men är han inte ute efter den sortens relation med sitt husdjur så spelar det ingen roll. Jag ser definitivt charmen med hamstrar och marsvin fast de oftast inte skiljer en hand med sallad från en annan. Höns tenderar att ha kvalster och diverse ohyra. (Alla djur har det, vi med. Fast våra brukar inte vara lika synliga.)
Ofarliga kvalster och ohyra, men det finns risk att du kommer att se dem med blotta ögat, ifall du tycker sånt är ick. Dock: alla fåglar har detta, så pallar du undulater, nyfparakiter och/eller papegojor så pallar du höns. Hmm, det finns mycket mer som folk som kan höns bättre än jag kan berätta om. Det här är bara det lilla jag minns från när jag övervägde att skaffa höns. Jag ville ha nyttohöns och har en liten trädgård men efter lite övervägande kom jag fram till att jag inte kunde ge höns det liv de förtjänar.
Kan han berätta vad han väntar sig att få ut av att ha en kyckling som husdjur? Kanske hans förväntningar inte alls stämmer överens med verkligheten? Gillar han fåglar generellt?