Dubbla budskap, vad vill han?
Jag och min man separerade för drygt en månad sedan efter det största bråk som vi någonsin haft på grund att jag för första gången sa ifrån på skarpen. Både han och jag mådde mycket dåligt i relationen, men det berodde mest på grund av tryck utifrån, men även i förhållandet. Vi var bägge sjukt stressade av yttre omständigheter, ekonomiska problem och känslomässiga problem. Det handlar om psykisk misshandel från hans sida och att jag till slut fick nog och kastade ut honom. Han pressade mig till det yttersta på olika plan och under lång tid och psykade ner mig genom att nervärdera mig hela tiden, Jag blev djupt ledsen och deprimerad och han skyllde sitt dåligt samvete på mig och sen var karusellen i gång.
Efter några veckor på var sitt håll så började han att ta kontakt igen via dator och mobil och senare ville han att vi skulle träffas och prata ut över middag som han skulle bjuda på. Jag accepterade middagen och tänkte att det är bra om vi kan komma till en lösning, var för sig eller tillsammans. Jag hade blandade känslor och kände mig fortfarande övergiven, trots att jag själv kastat ut honom. Jag både saknade honom och kände mig lättad att det var över.
Han ville inte att vi skulle fortsätta som ett par, för att vi bara sårar varandra. Han ville att vi skulle bara vara vänner och tyckte att det skulle bli så mycket bättre för oss bägge två. Samtidigt så överöste han mig med komplimanger och kärleksförklaringar sa att det kändes som vår första dejt. Han gav mig mixade budskap på samma gång. Han vill inte ha en parrelation, men han vill inte skiljas heller, inte nu och inte senare och då pratade han om minst 6-7 månader framåt.
Jag sa att jag vill skiljas eftersom han inte vill att vi ska fungera som ett par överhuvudtaget, Att jag behöver få gå vidare och läka mig själv, byta efternamn och bli min egen person innan jag ens tänker på att kunna vara vänner. Han blev fruktansvärt arg och irriterad över detta. Han vägrar mig skilsmässa och säger att han mår sjukt dåligt över tanken, att det kommer att försämra hans psykiska hälsa och ber mig vänta med att skriva papper. Att vi ska skiljas, men inte nu.
När vi gick från restaurangen så tar han om mig och kramar mig, håller mig både hårt och varmt och pussar mig på pannan, vilket senare går vidare till en kyss. Jag försökte att vrida mig loss, men han sa, lugn, låt oss bara känna och vara här och nu. Sen sa han hur underbar jag är och att jag är den finaste kvinnan på jorden.
Jag fick känslan att han både vill äta kakan och ha den kvar. Att han bara vill ha ett förhållande på sina villkor, utan ansvar mot mig och när han vill att det ska ske. Jag sa till honom att jag inte fungerar så. vill han inte ge mig något, så vill jag inte ge honom något. Jag vill inte sitta fast i ett förhållande som inte är ett förhållande. Det är ju därför som jag vill skiljas, för att kunna känna mig som en egen person med eget värde, fri att välja om jag vill ha en annan man i mitt liv. Inte för att tanken finns just nu, men framtiden vet man ju aldrig. Jag skulle aldrig ens kunna se på en annan man så länge jag är gift med honom. Det vet han. Han vet att jag är en mans kvinna.
Jag förstår inte vad han menar, jag förstår inte vad han vill? Han ger mig dubbla budskap och ett litet hopp om att han kanske blir bättre psykiskt. Han går hos psykolog nu, vilket han vägrat tidigare. Den här oviljan att inte vilja skiljas på pappret, vad är det han försöker att säga? Han kan ändå påpeka att vi inte ska vara tillsammans som ett par, men göra varandra lyckliga som vänner. Han vill se mig le igen och hjälpa mig, att vi hjälper varandra och bara gör goda saker till varandra men utan krav på varandra. OBS bara som vänner, inte som par.